Styrestrøm til park- og fjernlys n

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Helge » 16 mar 2015, 00:42

Har satt på ekstralys på bilen. 2003 9-5 med xenon.
Men hvor henter jeg styrestrøm og strøm til fjernlys og parklys?

Har koblet med eget relee og strøm fra batteriet.

Koblet dette på min forrige 9-5. 2000 modell. Men har selvfølgelig glemt hvordan jeg koblet det.
Skal ikke har egen bryter inne i bilen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mar 2015, 11:56

Enkleste er å hente styrestrøm til releet framme ved kontakta på lykta. Pinnenummeret husker jeg ikke, men du har vel WIS? Svarer deg sikkert på det du vet fra før nå, men vet ikke helt om jeg skjønte akkurat hva du lurte på..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Kato » 16 mar 2015, 11:58

"Styrestrøm" til parkeringslys er lysbryter som gir spenning fra sikring #35 i sikringsboksen i instrumentpanelet (IPEC) til sikringene #3 og 4 (samme sted), som er strøm til lampene. "Styrestrøm" til fjernlys er ledning fra lysbryter til DICE, som så styrer ut lysrelé.

I fall det er eksakt informasjon om noen av disse tilkoblingspunktene du ønsker, kan det hentes fram (fra to skjema).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Helge » 16 mar 2015, 12:18

Takker.

Jeg får fyre opp WIS, som er litt styr siden alt i huset er Mac! :D
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Kato » 16 mar 2015, 12:34

Blir det for mye styr, kjører jeg fortsatt Microsoft (ja, jeg er en anakronisme), og mente jeg kan godt finne frem informasjonen, men da må jeg ha noe mer konkret for at dette skal bli (noenlunde) rett :D
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Helge » 16 mar 2015, 12:55

Skal koble ekstralys.
De har også parklys.
De er koblet med eget relee og strøm fra batteriet.

Trenger å vite hvor jeg skal hente strømmen fra til parklyset, og hvor jeg skal hente signalet fra fulltlysbryter.
Helst i motorrommet. :)

Har koblet dette før, men da mener jeg å huske at jeg fant signalet fra bryteren på et relee i sikringsboksen. Men det er lenge siden. Og det var på en 00 uten xenon. :roll:
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Kato » 16 mar 2015, 16:21

Helge skrev: - Skal koble ekstralys.
De har også parklys.
Det forandrer sagen, sagde mannen - han sagde spiker :shock:

Hvis jeg nå forstår dette rett, så vil du hente du strømmen til de nye parklysene fra én kilde og til ekstralysene over ett nytt relé direkte fra batteriet, og som du skal styre med spenning som kommer opp med hellys. Og siden du vil ha dette fra et punkt i motorrommet, er jo utgangen fra hellysreléet en mulighet, pinne #5 (gul/hvit ledning) - det er kanskje der du koblet til tidligere. Men da har du ikke sikret spolen på det nye reléet, noe du kunne gjøre ved å heller koble styrestrømmen til (hellys-)sikringene #10 eller -12 i elsentralen i motorrommet. Ellers er jo andre muligheter på glødetrådsvakta. Pick your choice :D

Styrespenning til parklysrelé (i fall du skal ha det også) er litt verre å finne i motorrommet, om du ikke gjør som Ingvar er inne på - ta det fra parklysinngang til en av lyktene, pinne #4, men der er det vel ikke helt enkelt å komme. Et alternativ er, som jeg skrev, sikringene i IPEC. Jeg kikker gjerne videre om du konkretiserer.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av TiaZzz » 16 mar 2015, 17:53

Helge skrev:Takker.

Jeg får fyre opp WIS, som er litt styr siden alt i huset er Mac! :D
https://www.virtualbox.org/

Kjører selv WIS og EPC på Windows XP i virtualbox på et par macer. Funker fint det.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Helge » 16 mar 2015, 19:33

Kato skrev:
Helge skrev: - Skal koble ekstralys.
De har også parklys.
Det forandrer sagen, sagde mannen - han sagde spiker :shock:

Hvis jeg nå forstår dette rett, så vil du hente du strømmen til de nye parklysene fra én kilde og til ekstralysene over ett nytt relé direkte fra batteriet, og som du skal styre med spenning som kommer opp med hellys. Og siden du vil ha dette fra et punkt i motorrommet, er jo utgangen fra hellysreléet en mulighet, pinne #5 (gul/hvit ledning) - det er kanskje der du koblet til tidligere. Men da har du ikke sikret spolen på det nye reléet, noe du kunne gjøre ved å heller koble styrestrømmen til (hellys-)sikringene #10 eller -12 i elsentralen i motorrommet. Ellers er jo andre muligheter på glødetrådsvakta. Pick your choice :D

Styrespenning til parklysrelé (i fall du skal ha det også) er litt verre å finne i motorrommet, om du ikke gjør som Ingvar er inne på - ta det fra parklysinngang til en av lyktene, pinne #4, men der er det vel ikke helt enkelt å komme. Et alternativ er, som jeg skrev, sikringene i IPEC. Jeg kikker gjerne videre om du konkretiserer.
Dette er noe du åpenbart har peiling på. :D
Hvis du gidder kan du gi meg den beste løsningen.
Det er riktig som du sier.
Ekstralysene har park, som skal lyse når fulltlysene er av.

Har som sagt et eget relee med sikringer som kan bruker.

Fortell meg hva jeg skal gjøre, og jeg gjør det. :wink:
Jeg flink til å lodde, og jeg finner de fleste ledninger hvis jeg har et koblingsskjema.
Men glødetrådsvakt har jeg ikke hørt om før!
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Helge » 16 mar 2015, 19:35

TiaZzz skrev:
Helge skrev:Takker.

Jeg får fyre opp WIS, som er litt styr siden alt i huset er Mac! :D
https://www.virtualbox.org/

Kjører selv WIS og EPC på Windows XP i virtualbox på et par macer. Funker fint det.
Alle Macene her kjører Win7 med BootCamp. Og med litt triksing fungerer både T7Suite, EPC og WIS. Men nå fant jeg ikke igjen CD`en med WIS!
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Kato » 16 mar 2015, 23:36

Helge skrev: Dette er noe du åpenbart har peiling på. :D
Nåja :wink:

Har klippet og limt litt og håper at png.fila ikke er altfor utydelig; "blås" den opp.

Krets for venstre parkeringslys, #13, er til venstre på "skjema", inn på pinne #4 på lykta. Jeg mener du bør koble spolen til parkreléet enten til den siden av sikring #3 (eller -4), instrumentpanelet, som går mot lykt, eller til ledningen som går inn på lykta - alt etter hva som er minst plundrete. Da sikrer du også reléspolen.

Det er også fornuftig å sikre reléspolen til ekstra hellys, og da begrenser mulighetene for kobling seg litt, enten til utgangen av sikring #10 (venstre hellys, #11), sikring #12 (høyre -), eller til ledning inn på lykta, pinne #7 (eller -2, som er solenoiden til "halvlysskjermen"). Det jeg ikke vet, er hva slags innvirkning det (lille) strømtrekket til reléspolen da vil innebære med tanke på glødetrådsvakta, på skjema #228b (det berykta oransje reléet). Det skal jo varsle om pæresvikt når strømmen går ned. Her vil den jo øke tilsvarende det lille strømtrekket i spolen - hva det nå enn er. Teoretisk vil varsel om pæresvikt ikke bli gitt, men dette kan testes.

Bare spør om dette ble surrete.

Og så er jeg jo blitt nysgjerrig på hva slags lys du har satt på, da :D

Bilde
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Helge » 17 mar 2015, 01:12

Disse:

Bilde
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mar 2015, 07:47

Det er ikke noe problem å koble seg inn på kontakta på lykta mtp glødetrådsvakta, koblet det slik på konebilen og den varsler om gåen pære kun når den skal.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Kato » 17 mar 2015, 10:31

Vakkert :)
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Styrestrøm til park- og fjernlys n

Legg inn av Kato » 17 mar 2015, 10:46

Kato skrev: - Det er også fornuftig å sikre reléspolen til ekstra hellys, og da begrenser mulighetene for kobling seg litt, enten til utgangen av sikring #10 (venstre hellys, #11), sikring #12 (høyre -), eller til ledning inn på lykta, pinne #7 (eller -2, som er solenoiden til "halvlysskjermen").
I tilfelle tilkobling blir utført ved høyre lykt, er fargen på ledningen til parkeringslyset her (pinne #4) blå eller blå/hvit.

Og: Ved nærmere ettertanke, ved kobling av fjernlyset også der, er det kanskje en fordel å koble til ved pinne #2. Alle koblingspunkt fører (teoretisk) til spenningsfall, og det er like greitt å holde dette unna det større strømtrekket til pæra, på pinne #7.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Svar