Side 1 av 1

Diagnose verktøy

Lagt inn: 17 mai 2015, 06:23
av Kennethd
Hvilket diagnoseverktøy skal jeg velge til min bil? Hva har dere for bare å lese av feilkoder, og hva har dere for litt større programmerings jobber? Kom med tips!

Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 17 mai 2015, 09:25
av Hjelle, N6
Hei!
Når det gjeld slike standard-duppedingsar som les og slettar OBD-koder finn du monge erfaringar her: viewtopic.php?f=37&t=33367
Skal du ha noko som kan programere vel du eit Tech2-apparat, då ha du alle dei funksjonane du treng.

Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 18 mai 2015, 21:46
av ut218
Tech 2 er grådig kjekt det. Bestillte min fra ali express, billigste som var annonsert, uten oppbevaringsboks, med saab programvare ferdig installert. (Husk at du må spesifisere at du skal ha saab programvare) Plug and play. Eneste er når du skal bruke tis2000 på pc, da blir det litt kinkig. Lastet ned tis 2000 fra nettet. Søker du litt på nettet så er det lagt ut på forum prosedyre og alt du trenger for å få det til å funke. Brukte noen dager på å finne ut av det, og finne rette usb-seriell port, og å laste inn windows xp på gammel laptop. Men det funket til slutt veldig bra. Betalte litt over 2000 kr for min tech 2, med frakt.

Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 18 jul 2015, 14:02
av goddis
Hei.

Vil Tech 2 saken du kjøpte kunne lese av verdier og kunne kjøre regenerering på en 9-5?

Re: RE: Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 19 jul 2015, 00:20
av Kristian N2215
goddis skrev:Hei.

Vil Tech 2 saken du kjøpte kunne lese av verdier og kunne kjøre regenerering på en 9-5?
Ja.
Det du ikke får til med tech2 er ikke verdt å gjøre.

Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 19 jul 2015, 08:17
av goddis
Bilen min har fått problemer igjen, så den må regenereres.
Hver regenerering koster meg ca 2000 kr, så en investering for egen Tech 2 til 2500-3000 vil ikke være langt unna.

Følger det med gode manualer som hvordan en gjør ting, eller må en ha kunnskapen selv?

Har brukt litt PCMCIA kort og slikt tidligere ifm software oppgraderinger, men det begynner å bli noen år siden.

Re: RE: Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 19 jul 2015, 11:02
av Kristian N2215
goddis skrev:Bilen min har fått problemer igjen, så den må regenereres.
Hver regenerering koster meg ca 2000 kr, så en investering for egen Tech 2 til 2500-3000 vil ikke være langt unna.

Følger det med gode manualer som hvordan en gjør ting, eller må en ha kunnskapen selv?

Har brukt litt PCMCIA kort og slikt tidligere ifm software oppgraderinger, men det begynner å bli noen år siden.
Man må lære seg det meste selv egentlig, men det kommer seg sakte men sikkert.

Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 06 aug 2015, 07:02
av Kennethd
ut218 skrev:Tech 2 er grådig kjekt det. Bestillte min fra ali express, billigste som var annonsert, uten oppbevaringsboks, med saab programvare ferdig installert. (Husk at du må spesifisere at du skal ha saab programvare) Plug and play. Eneste er når du skal bruke tis2000 på pc, da blir det litt kinkig. Lastet ned tis 2000 fra nettet. Søker du litt på nettet så er det lagt ut på forum prosedyre og alt du trenger for å få det til å funke. Brukte noen dager på å finne ut av det, og finne rette usb-seriell port, og å laste inn windows xp på gammel laptop. Men det funket til slutt veldig bra. Betalte litt over 2000 kr for min tech 2, med frakt.
Hei, har du link til der du kjøpe din Tech2 fra?

Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 09 aug 2015, 09:19
av ut218

Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 15 aug 2015, 11:23
av goddis
Da har jeg bestilt meg en. Får se hvordan dette går :)

Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 31 aug 2015, 17:36
av goddis
Da har tech II vært testet for første gang.
Check engine meldingen kom på i dag, så da var det frem med apparatet.

Har en 2006 modell 1,9 TiD, men den fant bilen ved å velge 2007 versjonen og CAN påmontert.

Sjekket kode, og den viste som før kode for partikkelfilter.
Letet meg da frem til regenerering, og kjørte denne.

Egentlig ganske selvforklarende. Apparatet forklarte hva du skulle gjøre og startet opp selv med regenereringen.
Litt skremmende å se turtallet stige av seg selv, men regnereringen kjørte seg ferdig den. Det eneste er at den fremdeles står på 78% i stedet for 70% når jeg avsluttet. Vet ikke om jeg burde trykket "stop regen" istedet for exit.?

Re: Diagnose verktøy

Lagt inn: 04 sep 2015, 06:45
av Hjelle, N6
Står en notis om at ved manuell regenerering vert verdien sett til 70%. Dette vil justere seg etterkvart som du køyrer og det vert køyrt automatisk regenerering.