En dag slutte ballasten på xenonlyset å fungere. jeg bestilte nytt på ebay.
Jeg fikk montert den nye og den fungerte, men den fungere så godt at den ikke vil slå seg av når jeg slår av tenningen.
er det noen som vet eller har vært bortig samme tilfelle ? og vet hva som er galt?
Saab 9-3 xenon ballast
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Saab 9-3 xenon ballast
Jeg har ikke hørt om noe slikt tidligere, men om du har noe informasjon om type "ballast", lenke til ebay hvor den ble kjøpt og om du registrerte noe spesielt under monteringen - så kanskje kan vi komme opp med noen ideer.
Mistilpasning mellom ny "ballast" (er det pære med tenntransformator du har kjøpt eller er det xenonmodulen?) og pæra er jo den første tanken som slår en. Men når spenningen til modulen fjernes så skal jo ev. "restspenninger" lades ut til slutt i alle fall. Lyser den hvor lenge som helst, eller slukker den etter x tid?
Mistilpasning mellom ny "ballast" (er det pære med tenntransformator du har kjøpt eller er det xenonmodulen?) og pæra er jo den første tanken som slår en. Men når spenningen til modulen fjernes så skal jo ev. "restspenninger" lades ut til slutt i alle fall. Lyser den hvor lenge som helst, eller slukker den etter x tid?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Saab 9-3 xenon ballast
registrert ingen spesielle ting under montering, har akkurat skiftet pære, pga det var den jeg trodde hadde tatt kvelden først. fortsatt ingen lys etter pæreskiftet med den gamle ballasten.
men jeg tok den ut og åpnet den og da ser jeg at den er ødelagt fra vann som har kommet inn i den og tæret på elektroniken.
når jeg da monterte den nye ballasten på xenonlyset(altså den som sitter under lykten) så tentes pæren og lyser konstant hele tiden, selv om tenningen er av og nøkkelen er i hånda mens jeg står foran bilen og ser på.
Prøvde å flytte ballasten som ligger på venstre side og prøve monterte den på høyre(altså den som er ødelagt) og da funket det akkurat som det skal.
http://www.ebay.com/itm/Xenon-HID-Balla ... 9f&vxp=mtr
her er den jeg kjøpte på ebay.
den fungerer. bare ikke helt som jeg vil;P
har altså en saab 9-3 1.9TID 2006 om det skal være til hjelp
men jeg tok den ut og åpnet den og da ser jeg at den er ødelagt fra vann som har kommet inn i den og tæret på elektroniken.
når jeg da monterte den nye ballasten på xenonlyset(altså den som sitter under lykten) så tentes pæren og lyser konstant hele tiden, selv om tenningen er av og nøkkelen er i hånda mens jeg står foran bilen og ser på.
Prøvde å flytte ballasten som ligger på venstre side og prøve monterte den på høyre(altså den som er ødelagt) og da funket det akkurat som det skal.
http://www.ebay.com/itm/Xenon-HID-Balla ... 9f&vxp=mtr
her er den jeg kjøpte på ebay.
den fungerer. bare ikke helt som jeg vil;P
har altså en saab 9-3 1.9TID 2006 om det skal være til hjelp

- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Saab 9-3 xenon ballast
Litt av en "headbanger" denne her 
Det er "ballasten" / driftsmodulen som skal holde lys i lampa når den først er tent, så lenge den får PWM-spenningen fra UEC. Den stoppes jo - normalt - når tenningen er i "OFF"- eller "LOCK"-posisjon, slik den må gjøre for venstre xenon, som jeg nå forstår er den som er OK. Kommer høyre xenon på om du først trekker sikring #26 i UEC?
Jeg ser fortsatt ikke hvordan den nye driftsmodulen kan "holde liv" i høyre xenon, selv om den ved levering ev. skulle være defekt på noen måte. Om jeg forstår deg rett, har du satt venstre driftsmodul (som det ikke er problemer med) over på høyre siden, som medførte at xenon da lyste og slukket som forventet der. Har du forsøkt å flytte "eBay-modulen" over på venstre siden for å se hva som da skjer der? Dette ville bekrefte, ev. avkrefte at det ikke er noe feil med den.

Det er "ballasten" / driftsmodulen som skal holde lys i lampa når den først er tent, så lenge den får PWM-spenningen fra UEC. Den stoppes jo - normalt - når tenningen er i "OFF"- eller "LOCK"-posisjon, slik den må gjøre for venstre xenon, som jeg nå forstår er den som er OK. Kommer høyre xenon på om du først trekker sikring #26 i UEC?
Jeg ser fortsatt ikke hvordan den nye driftsmodulen kan "holde liv" i høyre xenon, selv om den ved levering ev. skulle være defekt på noen måte. Om jeg forstår deg rett, har du satt venstre driftsmodul (som det ikke er problemer med) over på høyre siden, som medførte at xenon da lyste og slukket som forventet der. Har du forsøkt å flytte "eBay-modulen" over på venstre siden for å se hva som da skjer der? Dette ville bekrefte, ev. avkrefte at det ikke er noe feil med den.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.