Vifte som ikke slår seg av
Moderator: Moderatorer
Vifte som ikke slår seg av
Heisann! Jeg har en SAAB 93, 2000 modell. Pluteselig har viften (som kjøler motor etter at man har skrudd av tennigen) sluttet å skru seg av. Kanskje feil med en termostat? Batteriet var dødt i går, etter veihjelp og opplading må jeg nå demontere batt for å være sikker på at vifte av. Jeg er sjåfør til hyttetur i dag... Lurte på om noen kjenner feilen og om jeg kan fikse den selv?? Jeg har skiftet alle sikringer som har med A/C og gjøre (og noen til), uten at det hjalp tror jeg. Takker på forhånd for alle hint! Tone 

- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Vifte som ikke slår seg av
Jeg kjenner ikke til denne feilen, og siden systemet med viftestyring er komplekst, gitt av om det er "to-trinnsvifte" og/eller A/C, kan vel et par tips / triks være noe i første omgang, siden dette tilsynelatende haster litt.
I tilfelle det her er en "to-trinnsvifte", er det to reléer i sikrings- og reléboksen i motorrommet, "D" for lav fart og "I" for høy, som gir spenning til vifta. Plassering bør være avtegnet i lokket. Det kan være styringen (som er gitt av flere kriteria) av dette/disse som har "hengt seg opp", eller at en relékontakt er brendt fast. Er det dette siste, kan det måles med et multimeter. Så kan jo relé(er) trekkes ut når vifta går, for å se hvilket som ev. stopper den.
Sikring for lav fart er #3 i samme "boks" og #1 for ev. høy (sammen med fløyta), så disse kan jo trekkes, heller enn å koble av batteripol, dersom dette er enklere.
God tur - i alle fall
I tilfelle det her er en "to-trinnsvifte", er det to reléer i sikrings- og reléboksen i motorrommet, "D" for lav fart og "I" for høy, som gir spenning til vifta. Plassering bør være avtegnet i lokket. Det kan være styringen (som er gitt av flere kriteria) av dette/disse som har "hengt seg opp", eller at en relékontakt er brendt fast. Er det dette siste, kan det måles med et multimeter. Så kan jo relé(er) trekkes ut når vifta går, for å se hvilket som ev. stopper den.
Sikring for lav fart er #3 i samme "boks" og #1 for ev. høy (sammen med fløyta), så disse kan jo trekkes, heller enn å koble av batteripol, dersom dette er enklere.
God tur - i alle fall

2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Vifte som ikke slår seg av
Takk for raskt svar, og super beskrivelse! Kunne tenke meg at det var en sikringsboks under panseret et sted ogsså:)! Skal ta en titt før avreise i dag. Gog helg!! Tone