Batteri lampe og advarsel lampe

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
bangbad
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2015, 11:25

Batteri lampe og advarsel lampe

Legg inn av bangbad » 21 jun 2015, 13:49

Saab 9-5 2004 vector 2.0t

Kjørte her om dagen også begynte batteri lampen og advarsel lampen midt i speedometeret å lyse. Sjekket drivreima og den fungerer, de lyser i panelet hver gang jeg kjører. :?:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Batteri lampe og advarsel lampe

Legg inn av Paradigm N558 » 21 jun 2015, 14:10

Kan være defekt dynamo, ta et voltmeter/multimeter og mål over batteripolene mens motoren er i gang, har du ikke 13.8 - 14.4 volt, så er enten dynamoen eller likeretterbrua defekt.
Har du noe i mellom disse to verdiene jeg nevnte, så blir jeg svar skyldig.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

bangbad
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2015, 11:25

Re: Batteri lampe og advarsel lampe

Legg inn av bangbad » 21 jun 2015, 14:58

Uten motoren i gang så viste det rundt 12-12,3. Og men motoren i gang 11-11,4. Hvor befinner likeretterbrua seg?

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Batteri lampe og advarsel lampe

Legg inn av Vegars » 21 jun 2015, 16:06

Hvis likeretterbrua er det samme som regulatoren, så sitter den vel med 2 skruer på dynamoen. Start med å skifte den først!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Batteri lampe og advarsel lampe

Legg inn av Paradigm N558 » 21 jun 2015, 18:01

Korrekt. Aldri sett på dynamoen til 9-5, men som regel vil et verksted anbefale deg å bytte hele dynamoen, dette er til tider direkte misvisende, og man kan lodde på nye børster på regulatoren/likeretterbrua selv for under en 50-lapp.
Fortsetter du å kjøre med bilen vil den stoppe.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

bangbad
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2015, 11:25

Re: Batteri lampe og advarsel lampe

Legg inn av bangbad » 07 jul 2015, 23:37

Oppdatering, fikk testet dynamoen hos et bilverksted. Det var regulatoren som var gåen, byttet da ut regulatoren samt drivreima. Kjøpte en regulator av merket Monark. http://www.ebay.com/itm/321266455278?_t ... EBIDX%3AIT

Etter første start lyste ikke batteri lampa noe lengre, så jeg kjøre meg en tur. Etter 2 mil så begynte ABS lampa og antisladd OFF lampa og lyse. Jeg stoppet bilen for og så starte den igjen og da ville ikke starteren dra rundt. Ventet noen minutter og da startet bilen, etter noen minutter begynte alle advarsel lampene i bilen å lyse og etterhvert slutta lysene å fungere. Bilen fjusket også når jeg akselererte. Kom meg tilslutt hjem.. Hva er galt?

bangbad
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2015, 11:25

Re: Batteri lampe og advarsel lampe

Legg inn av bangbad » 08 jul 2015, 00:53

Batteri lampa lyser ikke når jeg vrir tenningen, den gjorde det før..

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Batteri lampe og advarsel lampe

Legg inn av Kato » 08 jul 2015, 13:43

bangbad skrev: - Hva er galt?
1. Generatoren lader ikke;
2. Batteriet er tomt.

Første steg blir å lade batteriet godt opp igjen, eller skifte det i tilfelle det er "gått ut på dato".

Andre steg blir nå å få lys i "ladelampa" igjen når motoren ikke går, dette for at generatoren skal få "magnetiseringsspenning" / -strøm. I tilfelle dette gjelder original generator, ser det i alle fall ut som at det er rett type regulator som er montert. Magnetiseringsspenningen går bl.a. annet over "børstene" til rotoren og igjennom regulatoren, fra den tynne ledningen (grønn/hvit) på D+ terminalen. Er denne siste (korrekt) tilkoblet? Manglende kontakt, eller stor overgangsmotstand, børster/kommutator kan også forårsake manglende lys/magnetiseringsspenning.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar