Hvordan få løs Bærearm?
Moderator: Moderatorer
- lenepostei
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 06 jan 2010, 17:10
- Medlemsnummer: N1886
- Navn: Lene
- Bil: Saab 900 1990
- Sted: Øygarden
Hvordan få løs Bærearm?
Kjære Saab forum.
Eg har no et stort problem som eg ikke får løst
Eg skal bytte øvre bærearm på min saab 900 1990 modell.
Men problemet er at det er 4 bolter inne i motorrommet som må løs.
De sitter så sinnsykt godt fast!
Bolt nr 1(H oppe): Knakk hodet, så det står en del igjenn som vi ikke aner kordan vi skal få ut, for det er utrolig trangt nedi der.
Bolt nr 2(V oppe): Klarer vi ikke rikke på en gang, vi har prøvd:
- Fastnøkkel, men den bare bøyer seg(tok et langt rør inn over skaftet sånn at vi fikk bedre moment.)
- Piper er det ikke plass til
- Rørtangen bare ødelegger hodet, og bolten rikker ikke på seg
- Vi har prøvd å slå og dunke for å se om det hjelper
- Sprayet mye rustløser og latt det stå
- Har prøvd en så kalt wisegrip tang
- Varme
Bolt nr 3(V-underside): Denne kommer vi ikke til med en fast nøkkel en gang, bare så vidt, kommer ikke til under bilen heller.
Bolt nr 4 (H-underside): Samme problem som nr 2.
Bolt nr 1
Bolt nr 2
Bolt nr 1 og 2
Bilde av Bærearmen som skal på:
Klart vi bare kan knuse hodet på bolten, men vi kommer ikke til for å hente ut det som står igjen, verken på baksiden eller fremsiden.
Tingen er at vi ikke får bilen på verksted heller, fordi vi kan ikke montere på igjen dekk og det, siden bærearmen er knekt.
Alternativet er å få bilen hentet, men har nesten ikke penger til både henting og verksted.
Noen som vet hva vi kan gjøre?
Takk for all hjelp eg får
Eg har no et stort problem som eg ikke får løst
Eg skal bytte øvre bærearm på min saab 900 1990 modell.
Men problemet er at det er 4 bolter inne i motorrommet som må løs.
De sitter så sinnsykt godt fast!
Bolt nr 1(H oppe): Knakk hodet, så det står en del igjenn som vi ikke aner kordan vi skal få ut, for det er utrolig trangt nedi der.
Bolt nr 2(V oppe): Klarer vi ikke rikke på en gang, vi har prøvd:
- Fastnøkkel, men den bare bøyer seg(tok et langt rør inn over skaftet sånn at vi fikk bedre moment.)
- Piper er det ikke plass til
- Rørtangen bare ødelegger hodet, og bolten rikker ikke på seg
- Vi har prøvd å slå og dunke for å se om det hjelper
- Sprayet mye rustløser og latt det stå
- Har prøvd en så kalt wisegrip tang
- Varme
Bolt nr 3(V-underside): Denne kommer vi ikke til med en fast nøkkel en gang, bare så vidt, kommer ikke til under bilen heller.
Bolt nr 4 (H-underside): Samme problem som nr 2.
Bolt nr 1
Bolt nr 2
Bolt nr 1 og 2
Bilde av Bærearmen som skal på:
Klart vi bare kan knuse hodet på bolten, men vi kommer ikke til for å hente ut det som står igjen, verken på baksiden eller fremsiden.
Tingen er at vi ikke får bilen på verksted heller, fordi vi kan ikke montere på igjen dekk og det, siden bærearmen er knekt.
Alternativet er å få bilen hentet, men har nesten ikke penger til både henting og verksted.
Noen som vet hva vi kan gjøre?
Takk for all hjelp eg får
- Saab 900 1990
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Hvordan få løs Bærearm?
kraftarm med en ordentlig kopp er vel å anbefale. du kan prøve å se på "baksiden" evnt. med et lite speil inni det hullet der armen går igjennom så du ser hvordan de boltene er festet på den andre siden, tror det er en brakett de står inni men er litt usikker, er de skrudd fast rett i ramma så må du uansett få ut boltene.
Er det en brakett som jeg tror det var, så kan du gå over med vinkelsliper hvis hodene knekker og slå ut braketten, da må du også bytte denne for å få festet den nye armen.
Er det en brakett som jeg tror det var, så kan du gå over med vinkelsliper hvis hodene knekker og slå ut braketten, da må du også bytte denne for å få festet den nye armen.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Ellers er den aller beste måten å få løs bolter som sitter å bruke sterk varme, et gass-sveiseapparat er utrolig kjekt..
Man må selvfølgelig komme til med det da og ikke minst passe på så ting ikke tar fyr.
Man må selvfølgelig komme til med det da og ikke minst passe på så ting ikke tar fyr.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- lenepostei
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 06 jan 2010, 17:10
- Medlemsnummer: N1886
- Navn: Lene
- Bil: Saab 900 1990
- Sted: Øygarden
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Det er ikke plass til pipe og kraftarm.na_X skrev:kraftarm med en ordentlig kopp er vel å anbefale. du kan prøve å se på "baksiden" evnt. med et lite speil inni det hullet der armen går igjennom så du ser hvordan de boltene er festet på den andre siden, tror det er en brakett de står inni men er litt usikker, er de skrudd fast rett i ramma så må du uansett få ut boltene.
Er det en brakett som jeg tror det var, så kan du gå over med vinkelsliper hvis hodene knekker og slå ut braketten, da må du også bytte denne for å få festet den nye armen.
Bolten er skrudd rett i ramme/karosseri.
- Saab 900 1990
- lenepostei
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 06 jan 2010, 17:10
- Medlemsnummer: N1886
- Navn: Lene
- Bil: Saab 900 1990
- Sted: Øygarden
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Ja, men er ikke sjans å få til det på de nederste boltene.Tor N12 skrev:Ellers er den aller beste måten å få løs bolter som sitter å bruke sterk varme, et gass-sveiseapparat er utrolig kjekt..
Man må selvfølgelig komme til med det da og ikke minst passe på så ting ikke tar fyr.
Men vi skal prøve med propan på den øverste.
- Saab 900 1990
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Da må du nok gjøre som Tor anbefaler.
Og du må nok bruke "gristæsj" for å få ut den bolten som hodet er knekkt på, eller sveise på noe man får grep på.
Det kan være greit å faktisk ta ut motor for å komme til bedre (1 til 2 dagers jobb) så sparer man seg for mye tid og irritasjon, regner med du ikke kommer til bedre fra undersiden heller. Kom på at jeg hadde den ene bilen opp ned før jeg vraka den når jeg skulle skru av bærearmene, og da var motoren ute og da er det ihvertfall lettvint å komme til!
Og du må nok bruke "gristæsj" for å få ut den bolten som hodet er knekkt på, eller sveise på noe man får grep på.
Det kan være greit å faktisk ta ut motor for å komme til bedre (1 til 2 dagers jobb) så sparer man seg for mye tid og irritasjon, regner med du ikke kommer til bedre fra undersiden heller. Kom på at jeg hadde den ene bilen opp ned før jeg vraka den når jeg skulle skru av bærearmene, og da var motoren ute og da er det ihvertfall lettvint å komme til!
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- lenepostei
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 06 jan 2010, 17:10
- Medlemsnummer: N1886
- Navn: Lene
- Bil: Saab 900 1990
- Sted: Øygarden
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Ja, det hadde vært lettere, men eg har ikke garasje eller utstyr til å ta ut motoren.na_X skrev:Da må du nok gjøre som Tor anbefaler.
Og du må nok bruke "gristæsj" for å få ut den bolten som hodet er knekkt på, eller sveise på noe man får grep på.
Det kan være greit å faktisk ta ut motor for å komme til bedre (1 til 2 dagers jobb) så sparer man seg for mye tid og irritasjon, regner med du ikke kommer til bedre fra undersiden heller. Kom på at jeg hadde den ene bilen opp ned før jeg vraka den når jeg skulle skru av bærearmene, og da var motoren ute og da er det ihvertfall lettvint å komme til!
Greit nok at eg kan sveise på noe som gjør at eg får bedre tak, men det sitter så sinnsykt godt!
- Saab 900 1990
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Det du gjør, er å finne frem alt av verktøy, samt bruke store, søte dådyrøyne og be Svein her på forumet hjelpe deg neste gang han er hjemme i Bergen Ellers er jeg helt enig i at å sveise fast noe trolig er veien å gå. Men de sitter forbannet hardt akkurat de bærebru-boltene..lenepostei skrev:Ja, det hadde vært lettere, men eg har ikke garasje eller utstyr til å ta ut motoren.na_X skrev:Da må du nok gjøre som Tor anbefaler.
Og du må nok bruke "gristæsj" for å få ut den bolten som hodet er knekkt på, eller sveise på noe man får grep på.
Det kan være greit å faktisk ta ut motor for å komme til bedre (1 til 2 dagers jobb) så sparer man seg for mye tid og irritasjon, regner med du ikke kommer til bedre fra undersiden heller. Kom på at jeg hadde den ene bilen opp ned før jeg vraka den når jeg skulle skru av bærearmene, og da var motoren ute og da er det ihvertfall lettvint å komme til!
Greit nok at eg kan sveise på noe som gjør at eg får bedre tak, men det sitter så sinnsykt godt!
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- mazlic
- 0.7 bar
- Innlegg: 132
- Registrert: 10 jan 2010, 10:29
- Medlemsnummer: N1852
- Navn: Are
- Bil: Saab 9-3 1.8t.
- Sted: Førde
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Om de er til noen trøst så skall ikkje boltene sitte så fast lenger siden du har knekt hode. er jo tross alt hode på bolten som holder fast og ikkje gjengene. så når du har knekt av hode på de kan de faktsik vere nokk og bruke en links bor om du kommer til med de. Er du heldig da så kommer bolten ut når boren tar tak. Har vertfall redda meg mange ganger. Ellers er nokk løsningen og få sveist på no. eller få inn en ekstraktor om det er plass til de.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Det du bør begynne med er å understøtte motor/ gir med jekk. Demontere servopumpe. Løsne støttearmer til motorblokk og topp. Løsne motorfeste på insiden av drivverkstunnel. Sikkert greit å løsne framre feste også(da kan du heve og senke motor med jekken du har understøttet med.) De hydrauliske motorfestene revner lett i vulkaniseringen, så ikke løsne den bolten i midten. Bare løsne de to på siden! Alt dette må du gjøre uavhengig av om boltene sitter fast. Du har ikke tilstrekkelig plass til å få inn eller ut noen bærearm slik det ser ut hos deg. Du kan nå gå på med pipe og latmannsarm.
Et tips for å slippe å sveise, er at en pipe i tommer kan sitte som pi** i Grete på de rundete hodene. Håper dette hjelper deg på vei.
Et tips for å slippe å sveise, er at en pipe i tommer kan sitte som pi** i Grete på de rundete hodene. Håper dette hjelper deg på vei.
Sist redigert av turboTruls N263 den 02 mai 2010, 22:23, redigert 1 gang totalt.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Er det i det hele tatt mulig å få ut og inn en bærearm uten å flytte litt på motoren ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Nei det skal godt gjøres.Er lettest på høyre side. Venstre side da må motoren ut. Ellers kan det nevnes at det går ann å bruke høyre på venstre og motsatt, dog med ørlite bearbeiding av klumpen for fjørskålen. I teorien speilvendes klumpen og alufestene.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
- lenepostei
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 06 jan 2010, 17:10
- Medlemsnummer: N1886
- Navn: Lene
- Bil: Saab 900 1990
- Sted: Øygarden
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Eg fikk løs alle boltenesaab-900-turbo skrev:Er det i det hele tatt mulig å få ut og inn en bærearm uten å flytte litt på motoren ?
utenom den som er knekt, men skal gjøre det etter skolen
Men som du sa, vi måtte kutte i stykker hele bærearmen.
Så da kommer vi til det eg har fryktet, MÅ vi ut med motor for å få inn den nye?
- Saab 900 1990
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Re: Hvordan få løs Bærearm?
Nei det skal ikke være nødvendig, men du må ha motoren slik at du får hevet og senket den med jekk. Så løsne girkassefeste også. Fikk du de løs etter å ha demontert allt rundt? eller som avbildet?lenepostei skrev:Eg fikk løs alle boltenesaab-900-turbo skrev:Er det i det hele tatt mulig å få ut og inn en bærearm uten å flytte litt på motoren ?
utenom den som er knekt, men skal gjøre det etter skolen
Men som du sa, vi måtte kutte i stykker hele bærearmen.
Så da kommer vi til det eg har fryktet, MÅ vi ut med motor for å få inn den nye?
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
- lenepostei
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 06 jan 2010, 17:10
- Medlemsnummer: N1886
- Navn: Lene
- Bil: Saab 900 1990
- Sted: Øygarden
Re: Hvordan få løs Bærearm?
hmmm. ok.
Fikk løs boltene uten å gjøre noe med motoren.
Men kan noen som har montert en bærearm på 900 før, fortelle meg hva eg trenger å løsne på motoren for å få inn bærearmen?
Håper dette ikke er slik eg må gjøre for å bytte deler på saab'n til vanlig :S
Veldig komplisert og tungvindt!!
Fikk løs boltene uten å gjøre noe med motoren.
Men kan noen som har montert en bærearm på 900 før, fortelle meg hva eg trenger å løsne på motoren for å få inn bærearmen?
Håper dette ikke er slik eg må gjøre for å bytte deler på saab'n til vanlig :S
Veldig komplisert og tungvindt!!
- Saab 900 1990