Hvordan få løs Bærearm?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
lenepostei
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 06 jan 2010, 17:10
Medlemsnummer: N1886
Navn: Lene
Bil: Saab 900 1990
Sted: Øygarden

Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av lenepostei » 01 mai 2010, 13:41

Kjære Saab forum.

Eg har no et stort problem som eg ikke får løst :P
Eg skal bytte øvre bærearm på min saab 900 1990 modell.
Men problemet er at det er 4 bolter inne i motorrommet som må løs.
De sitter så sinnsykt godt fast!

Bolt nr 1(H oppe): Knakk hodet, så det står en del igjenn som vi ikke aner kordan vi skal få ut, for det er utrolig trangt nedi der.
Bolt nr 2(V oppe): Klarer vi ikke rikke på en gang, vi har prøvd:
- Fastnøkkel, men den bare bøyer seg(tok et langt rør inn over skaftet sånn at vi fikk bedre moment.)
- Piper er det ikke plass til
- Rørtangen bare ødelegger hodet, og bolten rikker ikke på seg
- Vi har prøvd å slå og dunke for å se om det hjelper
- Sprayet mye rustløser og latt det stå
- Har prøvd en så kalt wisegrip tang
- Varme
Bolt nr 3(V-underside): Denne kommer vi ikke til med en fast nøkkel en gang, bare så vidt, kommer ikke til under bilen heller.
Bolt nr 4 (H-underside): Samme problem som nr 2.

Bilde
Bolt nr 1
Bilde
Bolt nr 2
Bilde
Bolt nr 1 og 2

Bilde av Bærearmen som skal på:
Bilde



Klart vi bare kan knuse hodet på bolten, men vi kommer ikke til for å hente ut det som står igjen, verken på baksiden eller fremsiden.
Tingen er at vi ikke får bilen på verksted heller, fordi vi kan ikke montere på igjen dekk og det, siden bærearmen er knekt.
Alternativet er å få bilen hentet, men har nesten ikke penger til både henting og verksted. :no:

Noen som vet hva vi kan gjøre? :wierdface: :worry:

Takk for all hjelp eg får :teddy:
- Saab 900 1990

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av na_X » 01 mai 2010, 14:10

kraftarm med en ordentlig kopp er vel å anbefale. du kan prøve å se på "baksiden" evnt. med et lite speil inni det hullet der armen går igjennom så du ser hvordan de boltene er festet på den andre siden, tror det er en brakett de står inni men er litt usikker, er de skrudd fast rett i ramma så må du uansett få ut boltene.
Er det en brakett som jeg tror det var, så kan du gå over med vinkelsliper hvis hodene knekker og slå ut braketten, da må du også bytte denne for å få festet den nye armen.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av Tor N12 » 01 mai 2010, 14:17

Ellers er den aller beste måten å få løs bolter som sitter å bruke sterk varme, et gass-sveiseapparat er utrolig kjekt..
Man må selvfølgelig komme til med det da og ikke minst passe på så ting ikke tar fyr.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
lenepostei
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 06 jan 2010, 17:10
Medlemsnummer: N1886
Navn: Lene
Bil: Saab 900 1990
Sted: Øygarden

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av lenepostei » 01 mai 2010, 16:16

na_X skrev:kraftarm med en ordentlig kopp er vel å anbefale. du kan prøve å se på "baksiden" evnt. med et lite speil inni det hullet der armen går igjennom så du ser hvordan de boltene er festet på den andre siden, tror det er en brakett de står inni men er litt usikker, er de skrudd fast rett i ramma så må du uansett få ut boltene.
Er det en brakett som jeg tror det var, så kan du gå over med vinkelsliper hvis hodene knekker og slå ut braketten, da må du også bytte denne for å få festet den nye armen.
Det er ikke plass til pipe og kraftarm.
Bolten er skrudd rett i ramme/karosseri.
- Saab 900 1990

Brukeravatar
lenepostei
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 06 jan 2010, 17:10
Medlemsnummer: N1886
Navn: Lene
Bil: Saab 900 1990
Sted: Øygarden

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av lenepostei » 01 mai 2010, 16:19

Tor N12 skrev:Ellers er den aller beste måten å få løs bolter som sitter å bruke sterk varme, et gass-sveiseapparat er utrolig kjekt..
Man må selvfølgelig komme til med det da og ikke minst passe på så ting ikke tar fyr.
Ja, men er ikke sjans å få til det på de nederste boltene.
Men vi skal prøve med propan på den øverste.
- Saab 900 1990

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av na_X » 01 mai 2010, 16:25

Da må du nok gjøre som Tor anbefaler.
Og du må nok bruke "gristæsj" for å få ut den bolten som hodet er knekkt på, eller sveise på noe man får grep på.
Det kan være greit å faktisk ta ut motor for å komme til bedre (1 til 2 dagers jobb) så sparer man seg for mye tid og irritasjon, regner med du ikke kommer til bedre fra undersiden heller. Kom på at jeg hadde den ene bilen opp ned før jeg vraka den når jeg skulle skru av bærearmene, og da var motoren ute og da er det ihvertfall lettvint å komme til!
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
lenepostei
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 06 jan 2010, 17:10
Medlemsnummer: N1886
Navn: Lene
Bil: Saab 900 1990
Sted: Øygarden

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av lenepostei » 01 mai 2010, 16:33

na_X skrev:Da må du nok gjøre som Tor anbefaler.
Og du må nok bruke "gristæsj" for å få ut den bolten som hodet er knekkt på, eller sveise på noe man får grep på.
Det kan være greit å faktisk ta ut motor for å komme til bedre (1 til 2 dagers jobb) så sparer man seg for mye tid og irritasjon, regner med du ikke kommer til bedre fra undersiden heller. Kom på at jeg hadde den ene bilen opp ned før jeg vraka den når jeg skulle skru av bærearmene, og da var motoren ute og da er det ihvertfall lettvint å komme til!
Ja, det hadde vært lettere, men eg har ikke garasje eller utstyr til å ta ut motoren.
Greit nok at eg kan sveise på noe som gjør at eg får bedre tak, men det sitter så sinnsykt godt!
- Saab 900 1990

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av Andreas N1194 » 02 mai 2010, 11:11

lenepostei skrev:
na_X skrev:Da må du nok gjøre som Tor anbefaler.
Og du må nok bruke "gristæsj" for å få ut den bolten som hodet er knekkt på, eller sveise på noe man får grep på.
Det kan være greit å faktisk ta ut motor for å komme til bedre (1 til 2 dagers jobb) så sparer man seg for mye tid og irritasjon, regner med du ikke kommer til bedre fra undersiden heller. Kom på at jeg hadde den ene bilen opp ned før jeg vraka den når jeg skulle skru av bærearmene, og da var motoren ute og da er det ihvertfall lettvint å komme til!
Ja, det hadde vært lettere, men eg har ikke garasje eller utstyr til å ta ut motoren.
Greit nok at eg kan sveise på noe som gjør at eg får bedre tak, men det sitter så sinnsykt godt!
Det du gjør, er å finne frem alt av verktøy, samt bruke store, søte dådyrøyne og be Svein her på forumet hjelpe deg neste gang han er hjemme i Bergen :mrgreen: Ellers er jeg helt enig i at å sveise fast noe trolig er veien å gå. Men de sitter forbannet hardt akkurat de bærebru-boltene..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
mazlic
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 10 jan 2010, 10:29
Medlemsnummer: N1852
Navn: Are
Bil: Saab 9-3 1.8t.
Sted: Førde

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av mazlic » 02 mai 2010, 12:59

Om de er til noen trøst så skall ikkje boltene sitte så fast lenger siden du har knekt hode. er jo tross alt hode på bolten som holder fast og ikkje gjengene. så når du har knekt av hode på de kan de faktsik vere nokk og bruke en links bor om du kommer til med de. Er du heldig da så kommer bolten ut når boren tar tak. Har vertfall redda meg mange ganger. Ellers er nokk løsningen og få sveist på no. eller få inn en ekstraktor om det er plass til de.

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av turboTruls N263 » 02 mai 2010, 21:55

Det du bør begynne med er å understøtte motor/ gir med jekk. Demontere servopumpe. Løsne støttearmer til motorblokk og topp. Løsne motorfeste på insiden av drivverkstunnel. Sikkert greit å løsne framre feste også(da kan du heve og senke motor med jekken du har understøttet med.) De hydrauliske motorfestene revner lett i vulkaniseringen, så ikke løsne den bolten i midten. Bare løsne de to på siden! Alt dette må du gjøre uavhengig av om boltene sitter fast. Du har ikke tilstrekkelig plass til å få inn eller ut noen bærearm slik det ser ut hos deg. Du kan nå gå på med pipe og latmannsarm.
Et tips for å slippe å sveise, er at en pipe i tommer kan sitte som pi** i Grete på de rundete hodene. Håper dette hjelper deg på vei. :D
Sist redigert av turboTruls N263 den 02 mai 2010, 22:23, redigert 1 gang totalt.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av saab-900-turbo » 02 mai 2010, 22:04

Er det i det hele tatt mulig å få ut og inn en bærearm uten å flytte litt på motoren ? :roll:
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av turboTruls N263 » 02 mai 2010, 22:22

Nei det skal godt gjøres.Er lettest på høyre side. Venstre side da må motoren ut. Ellers kan det nevnes at det går ann å bruke høyre på venstre og motsatt, dog med ørlite bearbeiding av klumpen for fjørskålen. I teorien speilvendes klumpen og alufestene.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
lenepostei
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 06 jan 2010, 17:10
Medlemsnummer: N1886
Navn: Lene
Bil: Saab 900 1990
Sted: Øygarden

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av lenepostei » 03 mai 2010, 12:14

saab-900-turbo skrev:Er det i det hele tatt mulig å få ut og inn en bærearm uten å flytte litt på motoren ? :roll:
Eg fikk løs alle boltene :D
utenom den som er knekt, men skal gjøre det etter skolen :)

Men som du sa, vi måtte kutte i stykker hele bærearmen.
Så da kommer vi til det eg har fryktet, MÅ vi ut med motor for å få inn den nye? :(
- Saab 900 1990

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av turboTruls N263 » 03 mai 2010, 15:22

lenepostei skrev:
saab-900-turbo skrev:Er det i det hele tatt mulig å få ut og inn en bærearm uten å flytte litt på motoren ? :roll:
Eg fikk løs alle boltene :D
utenom den som er knekt, men skal gjøre det etter skolen :)

Men som du sa, vi måtte kutte i stykker hele bærearmen.
Så da kommer vi til det eg har fryktet, MÅ vi ut med motor for å få inn den nye? :(
Nei det skal ikke være nødvendig, men du må ha motoren slik at du får hevet og senket den med jekk. Så løsne girkassefeste også. Fikk du de løs etter å ha demontert allt rundt? eller som avbildet?
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
lenepostei
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 06 jan 2010, 17:10
Medlemsnummer: N1886
Navn: Lene
Bil: Saab 900 1990
Sted: Øygarden

Re: Hvordan få løs Bærearm?

Legg inn av lenepostei » 03 mai 2010, 18:19

hmmm. ok.
Fikk løs boltene uten å gjøre noe med motoren.
Men kan noen som har montert en bærearm på 900 før, fortelle meg hva eg trenger å løsne på motoren for å få inn bærearmen?
Håper dette ikke er slik eg må gjøre for å bytte deler på saab'n til vanlig :S
Veldig komplisert og tungvindt!!
- Saab 900 1990

Svar