![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Stive opp 9000 - hva bør prioriteres?
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Re: Stive opp 9000 - hva bør prioriteres?
Bilstein dempera og gode senkefjøre e en god start. So bytte ut orginal foringa til powerflex for eksempel ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Stive opp 9000 - hva bør prioriteres?
Tja.... Hvor langt har du tenkt å dra det??
Kniver er å foretrekke kontra krengestag.
Sveise forsterkninger for mindre bevegelse i bilen og "søm sveise" osv osv... Til slutt har du helbur![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Enklest er stivere fjærer og harde dempere, roseledd og harde/stumme foringer![Reading :reading:](./images/smilies/icon_reading.gif)
Kniver er å foretrekke kontra krengestag.
Sveise forsterkninger for mindre bevegelse i bilen og "søm sveise" osv osv... Til slutt har du helbur
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Enklest er stivere fjærer og harde dempere, roseledd og harde/stumme foringer
![Reading :reading:](./images/smilies/icon_reading.gif)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Stive opp 9000 - hva bør prioriteres?
Hiv inn SAS-krengestag og assorterte powerflex. Er den ikke stiv nok da så bytt bil! ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
men det er ikke sikkert du kommer deg raskere rundt ACR med stivere bil, hiv heller ut alt av vekt. Jo høyere over bakken vekta sitter, desto viktigere er det å få det vekk. Og sett inn en Quaife diff i den manuelle kassa du skal konvertere til, det gjør mer for kjøreegenskapene og kontrollerbarhet i sving enn all verdens stag og senkesett!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
men det er ikke sikkert du kommer deg raskere rundt ACR med stivere bil, hiv heller ut alt av vekt. Jo høyere over bakken vekta sitter, desto viktigere er det å få det vekk. Og sett inn en Quaife diff i den manuelle kassa du skal konvertere til, det gjør mer for kjøreegenskapene og kontrollerbarhet i sving enn all verdens stag og senkesett!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Stive opp 9000 - hva bør prioriteres?
Tårnstag eller støtdemperstag er tunge og høyt plassert, gir etter mine erfaringer dårligere kjøreegenskaper i sum hvis en regner økt stivhet mot økt masse så høyt plassert. 9000 er ganske stiv mellom støtdempertårnene framme, og ramma rundt bakluka er stivet godt opp på CS i forhold til CC. På CC vil man derimot ha nytte av støtdemperstag bak, og da må det være med et skråstag for å få merkbar oppstiving.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T