Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 29 jun 2011, 16:59
Enkelt og greit: Er det fare for at hjulene løsner om jeg flytter bilen uten akslingene montert? Tenker på hva som holder navet på plass når den ytre drivknuten ikke er der. Er vel noen ringer, men utenom de så kan lageret/navet skli ut?
Tar forbehold om helt feil tankegang. Bare noe jeg kom på i farta

-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 29 jun 2011, 18:00
Lageret kan delast i to viss drivknuten ikkje er der å held det saman. Det er derimot ikkje noko problem å setje i ein bolt med store skiver på som held det saman viss du berre skal trille den eit lite stykke
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 30 jun 2011, 15:48
Det kan det altså? Sitter å ser på ei tegning her nå. Og det ser ut som at det er et vanlig dobbelt kulelager, og ikke en slikt konisk to-delt sak. Fortsatt like farlig? Regner med det går bra å dytte inn og ut av garasje osv, men ikke noe svinging og slikt sikkert.
Prøver å legge ved et bilde av dette.

-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 30 jun 2011, 15:54
På bilene my02 9-5 ble det endra til skrudde lager. Biler før vår det pressa lager på. Den tegninga er i fra? Usikker på om det er splitta lager på 9-5 men på og900 vår det det. Jeg ville satt i kun knuta om du har den..
/ Pål
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 01 jul 2011, 07:37
Den tegninga er fra en ng900. 94-modell i mitt tilfelle, men det utgjør vel ingen forskjell.
Jeg skal ut med motor og gir, men tenkte at det kunne være greit å kunne flytte litt på bilen. Sansynligvis bare noen meter rett fram og tilbake. Men om jeg fikk bekreftet at det gikk fint å flytte den med svinging og greier, så hadde jo det vært greit.
Jeg har ikke noen ytre drivknuter liggende, og hørte det er fare for å ødelegge noe om man deler det? Om dette hadde gått smertefritt kunne jeg jo bare delt akslingene, og satt på knutene.

-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 01 jul 2011, 11:56
Talker skrev:Den tegninga er fra en ng900. 94-modell i mitt tilfelle, men det utgjør vel ingen forskjell.
Jeg skal ut med motor og gir, men tenkte at det kunne være greit å kunne flytte litt på bilen. Sansynligvis bare noen meter rett fram og tilbake. Men om jeg fikk bekreftet at det gikk fint å flytte den med svinging og greier, så hadde jo det vært greit.
Jeg har ikke noen ytre drivknuter liggende, og hørte det er fare for å ødelegge noe om man deler det? Om dette hadde gått smertefritt kunne jeg jo bare delt akslingene, og satt på knutene.

Går fint å berre setje i ein vanelg bolt, og du bør nesten ha det viss du skal trille ein del på den. Har sjølv trilla ein bil rett bak eit par meter og fram igjen uten noko i, og det gjekk fint. Pleier derimot alltid å setje i ein bolt viss det er svinging inni bildet

'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 01 jul 2011, 12:18
Helt sikkert lurt det ja

Har tilfeldighvis ikke dimensjonene for bolt og skive i hode? Ikke sikkert jeg finner noe sånn tilfeldighvis der å da
Trudde kanskje jeg kunne ta ut motor å gir ovenifra på ng900, men etter litt lesing så virker det som at det er så trang at de tar ned subframe og girkasse, og så motor opp. :/ Men om det er enklere så er det vel greit..
Noen som vet hvor høye bukker jeg må ha for å kunne få skli ut girkassa under bilen?
