Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Hei, Jeg skal til å kjøpe nye dempere til OG'n, da demperene jeg har ikke fungerer tilfredsstillende. Demperene er ikke veldig slitt, og har sikkert holdt en stund til, men i og med at jeg har satt krengehemmere på bilen, så føler jeg at det har blitt ubalanse i sakene.
Ved kjøring i lav fart over humper og hull i veien som kun ene siden av bilen treffer, så får jeg en fryktelig gjyning sideveis.
I denne sammenhengen lurer jeg på om det er andre dempere på biler med krengehemmere?
Ved kjøring i lav fart over humper og hull i veien som kun ene siden av bilen treffer, så får jeg en fryktelig gjyning sideveis.
I denne sammenhengen lurer jeg på om det er andre dempere på biler med krengehemmere?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Husk at krengehemmere gjør hjulopphenget mindre uavhengig, dermed vil hele bilen til en viss grad følge med dersom det er dump på kun en side.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Det er vel ikke spesielle dempere for biler med stabstag, men jeg tror alle hadde gassdempere, så jeg ville ihvertfall unngått oljedempere om jeg var deg
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Ja, greia er vel at demperene som er der nå, ikke klarer å stoppe disse svingningene... Jeg syns det er ekkelt at bilen er sånn. Når jeg har kjørt over med forrhjulene, og svingningene har startet, så kjører jeg over med bakhjulene, og så blir det enda værreIngvar N629 skrev:Husk at krengehemmere gjør hjulopphenget mindre uavhengig, dermed vil hele bilen til en viss grad følge med dersom det er dump på kun en side.
Eirik N396 skrev:Det er vel ikke spesielle dempere for biler med stabstag, men jeg tror alle hadde gassdempere, så jeg ville ihvertfall unngått oljedempere om jeg var deg
Oljedempere SKAL unngås, da dette er påkrevd på bilen ved ombygging til T16
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Du bør jo i såfall velge Sachs, Bilstein eller Boge som er de valgene jeg fikk da jeg bygget om til T16, så slipper du denne jobben en gang til i etterkant. Du bør også tenke på om du skal senke bilen eller ikke, da demperne ikke liker at du bytter fjærer i etterkant..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Andreas N1194 skrev:Du bør jo i såfall velge Sachs, Bilstein eller Boge som er de valgene jeg fikk da jeg bygget om til T16, så slipper du denne jobben en gang til i etterkant. Du bør også tenke på om du skal senke bilen eller ikke, da demperne ikke liker at du bytter fjærer i etterkant..
Gassdempere type Sachs, Bilstein eller Boge, stemmer det ja, biln skal ikke senkes, da jeg syns den er lav nok som den er, med tanke på å komme seg over farthumper, og å unngå veiskrapetendenser om vinteren.
Men da tror jeg at jeg går for sachs-dempere da
Sist redigert av Atzz den 18 des 2011, 00:53, redigert 1 gang totalt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Sachs har blitt billige også med tiden, det er heller ingen ulempeAtzz N1868 skrev:Andreas N1194 skrev:Du bør jo i såfall velge Sachs, Bilstein eller Boge som er de valgene jeg fikk da jeg bygget om til T16, så slipper du denne jobben en gang til i etterkant. Du bør også tenke på om du skal senke bilen eller ikke, da demperne ikke liker at du bytter fjærer i etterkant..
Gassdempere type Sachs, Bilnstein eller Boge, stemmer det ja, biln skal ikke senkes, da jeg syns den er lav nok som den er, med tanke på å komme seg over farthumper, og å unngå veiskrapetendenser om vinteren.
Men da tror jeg at jeg går for sachs-dempere da
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Hvilken dempere er OG900 m88 levert med fra fabrikk? De er i alle fall blåe de som står på, så er sikker sachs. Men er det olje/gass?
Jeg vurderer også litt stivere Bilnstein, men er redd det blir for stivt. Skulle ha fått prøvd en 900 med slike... men blir vel vanskelig.
Jeg vurderer også litt stivere Bilnstein, men er redd det blir for stivt. Skulle ha fått prøvd en 900 med slike... men blir vel vanskelig.
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
M88 er lev med olje dempere såfremt det ikke er en Turbobil da desse havde gas dempere.
Ellers vil jeg gerne slå et slag for Monroe's dempere "reflex heavy duty" som er en pogresiv gas demper der anpasser sig efter kørsel og vej.
Ellers vil jeg gerne slå et slag for Monroe's dempere "reflex heavy duty" som er en pogresiv gas demper der anpasser sig efter kørsel og vej.
MY 85 T16 AT55L-SR Kvartz #129h rosenkvarts
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Har selv Sachs sport demperne som selges på partsforsaabs.com , dette er vel samme som Andreas hadde på sin. Kostet meg vel 1200-1500,- inkl. frakt og moms for komplett hele veien irundt bilen. Kjører med lesjøfors fjærer sammen med de. Stabstag er orginalt på min OG900.
Kan ikke si det er ubehagelig stivt akkurat, mersom passende slik OG900 burde være orginalt.
Kan ikke si det er ubehagelig stivt akkurat, mersom passende slik OG900 burde være orginalt.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Disse er fine de, men det hjelper lite når det norske Vegverket (Statens vegvesen) ikke vil godkjenne annet enn Bilstein, Sach eller Bogeplankan skrev:M88 er lev med olje dempere såfremt det ikke er en Turbobil da desse havde gas dempere.
Ellers vil jeg gerne slå et slag for Monroe's dempere "reflex heavy duty" som er en pogresiv gas demper der anpasser sig efter kørsel og vej.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
No shit -Andreas N1194 skrev:Disse er fine de, men det hjelper lite når det norske Vegverket (Statens vegvesen) ikke vil godkjenne annet enn Bilstein, Sach eller Boge
det vidste jeg ikke at der fandtes så "strenge" krav......
MY 85 T16 AT55L-SR Kvartz #129h rosenkvarts
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
At en av de nevnte dempere er montert står listet opp som krav i godkjenningspapirene man får fra Saab når man vil bygge om en og900 til turbo.plankan skrev:No shit -Andreas N1194 skrev:Disse er fine de, men det hjelper lite når det norske Vegverket (Statens vegvesen) ikke vil godkjenne annet enn Bilstein, Sach eller Boge
det vidste jeg ikke at der fandtes så "strenge" krav......
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men når det står i dokumentet man for til ombygging, så følger bare Sattans Vegvesen dette til punkt og prikke...plankan skrev:No shit -Andreas N1194 skrev:Disse er fine de, men det hjelper lite når det norske Vegverket (Statens vegvesen) ikke vil godkjenne annet enn Bilstein, Sach eller Boge
det vidste jeg ikke at der fandtes så "strenge" krav......
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900
Jo men sådan har vi det også her i Sverige.Ingvar N629 skrev:At en av de nevnte dempere er montert står listet opp som krav i godkjenningspapirene man får fra Saab når man vil bygge om en og900 til turbo.plankan skrev:No shit -Andreas N1194 skrev:Disse er fine de, men det hjelper lite når det norske Vegverket (Statens vegvesen) ikke vil godkjenne annet enn Bilstein, Sach eller Boge
det vidste jeg ikke at der fandtes så "strenge" krav......
Hvis man vil bygge om til Turbo skal der monteres gasdemper på bilen -
men vi har ikke noget krav på spec fabrikat av dempere.
Men man lærer altid noget nyt
(Sorry for evt OT i tråden her)
MY 85 T16 AT55L-SR Kvartz #129h rosenkvarts