Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 18 okt 2011, 01:08
Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
Sted: Fredrikstad

Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av morrun » 27 jan 2012, 01:46

Hei. Jeg er relativt fersk eier av en 9-3 SS 1.8t aut 2004modell, dette er min første SAAB. Jeg har vært registrert på forumet så lenge jeg har hatt bilen, og har nylig oppgradert til medlemsskap. Synes forumet er bra, men håper flere enn de som utgjør "den harde kjerne" kan være mer aktive, slik at det blir enda mer fart i forumet. Jeg har vært relativt aktiv i forumer jeg tidligere har deltatt i, fordi jeg alltid har likt å holde på litt med de bilene jeg har eid. Ønsker å lese meg litt opp på bilen, og ikke minst tilegne meg kunnskap om mulige oppgraderinger som kan gjøres. Jeg er ikke bilmekaniker, men glad i å holde på i det små og relativt enkle.
Vel, til spørsmålene;

Etter hva jeg har fått inntrykk av, finnes det løsninger som gjør at man, forholdsvis enkelt og "bolt-on", kan oppgradere bremsene til større bremser (originale) utviklet for de nyeste og/eller mer motorsterke variantene av NG 9-3. Siden min bil er minste turbo-modell, regner jeg med at jeg har minste variant blandt bremsene. Litt grøvre saker hadde vært gromt, og kanskje også nyttig, ettersom jeg ønsker å øke motoreffekten litte grann etterhvert. Jeg synes ofte slike søkeverktøy på forum svikter meg, og håper dere kan hjelpe meg med info og gjerne henvisninger til tråder her inne og evt. i andre forum, som fører til at jeg lærer mer om hvordan jeg gjør slike oppgraderinger, hva som trengs og hva slikt vil koste?

Det samme gjelder bilens understell. Jeg har ingen nøyaktig spec-liste over bilen min, annet enn at det er en forholdsvis godt utstyrt Vector. Jeg synes den er relativt lavtbyggende, men dette er trolig en følge av at bilene er designet slik eller at bilen har satt seg litt etter 97000km. Jeg tror ikke bilen har noen form for sportsunderstell, hverken fra fabrikk eller ettermontert. Jeg ønsker derfor en moderat senkning/oppstramming av chassiet, tror aero-fjører hadde vært riktig, ettersom dette er innenfor fabrikkens spesifikasjoner og ser ut til å senke en 9-3 15-20mm(?). Uansett, en oppgradering av understell innebærer mer enn bare kortere fjærer, derfor spør jeg; Hva innebærer et aero sportsunderstell eller evt andre originale sportsunderstell til forskjell fra et originalt vector-understell? Hva trenger jeg av deler og hva bør prioriteres? Hva koster det og hva har dere valgt å gjøre (uten at dere har måttet selge huset for å forbedre kjøreegenskapene)? Vil også her gjerne henvises til interessante tråder, for å kunne lese meg opp.

Mvh

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 jan 2012, 18:30

Bremser: Du har to valg om du vil ha det bolt-on og SAAB original, det eine er 9-3 Aero-bremser på 314mm, det krev minimum 16" felg. Det ndre alternativet er bremser ifrå 9-3 TurboX, dei er på 345mm. Det krev egentlig 18" felg, men enkelte 17" kan passe. Er usikker på 9-3, men sjølv har eg desse bremsene på 9-5 og brukar en felg som heiter ALU52, som er 17". Når det gjeld montering er det bolt on, du byttar skive, klossar og kalipper. Ofte får en med heile spindelen med hjullager og ABS-sensor også, då går monteringa veldig fort ;)

Har du Vector er ikkje sportschassis standard på M04, men det var eit tillegg. Originalt sportschassis senkar bilen 10mm, forskjellen i tillegg til andre fjører og demparar er vel økt diameter på stabstaga. Har du ikkje sportschassis har SAAB en sats som innheld det du treng til å få orginalt sportschassis. Vil du senke ytterligare har Hirsch fjører som senkar ytterligare 20mm iforhold til orginalt sportschassis, der en ikkje byttar demparar. Alternativt har også dei fleste andre levrandørar (Maptun, Speedparts mfl.) alternative fjører som fks. H&R, Eibach, Lesjöfors og monge fleire.

morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 18 okt 2011, 01:08
Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
Sted: Fredrikstad

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av morrun » 31 jan 2012, 16:20

Tusen takk for info :D

10mm høres litt beskjedent ut, men jeg har lest meg til at Lesjøfors har et 20mm senkesett. Ren gjetting sier meg at det kan gi passe sportslig utseende, uten at de praktiske egenskapene i særlig grad går tapt(?) Hvem forhandler Lesjøforsfjærer på Østlandet?

Kan man ta en oppgradering til aero-bremser aksel for aksel, eller må alle hjørner av bilen ha oppgraderingen samtidig for at det skal være trygt å bremse med? Har aero-bremse-oppsettet også større bremser bak enn min bil?

Mvh

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 jan 2012, 17:48

Kven som forhandlar Lesjöfors til 9-3SS er eg usikkert på, men eit tips ka jo være Speedparts eller Mekonomen. Veit dei har til andre modellar.
Når det gjeld sportsunderstell kan du sjå på koden på nederst chassisnummerskiltet ditt (ikkje chassisnummeret), siffer 5 og 6 skal være 22 om du har sportschassis.

Du kan fint oppradere berre framakslingen når det gjeld bremser, bakbremsene er større, ja, men det skil ikkje mykje på det. Standard er vel 278mm, Aero/TurboX er 292mm.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 31 jan 2012, 20:46

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av brynjarsa » 03 feb 2012, 23:23

Jeg er vel litt i samme båt som deg morrun, kjøpte min 2003 9-3ss arc i august i fjor og er veldig nysgjerrig på alt av "lettere oppgraderinger", men vet ikke helt i hvilke ende jeg skal begynne :) Det er forvirrende mye info, om dempere, fjærer og powerflex, og det ekke like enkelt å filtrere hva som er de beste valgene for 9-3ss alltid synes jeg :)

Anyhew. Jeg har kommet over et par ting som ser litt interessant ut, så jeg deler det lille jeg har funnet ;)
Dempere og fjærer, der lurer jeg fælt på hvor slitent det jeg har på er, noen måter å finne ut det på? Synes det gynger litt til tider på "ujevnheter" i veien, mens mer markante "hull/søkk/kanter" blir tilsynelatende kjapt dempet unna...med endel lyd. Min bil har gått ca 100000 og jeg er litt keen på å få på noe mere sporty dempere. Skal sjekke dette nr nevnt over,men tviler på at jeg er satt opp med sportunderstell.
Kom over da jeg lette etter et nytt speilglass:
http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-3-03-1 ... b43df#shId
Er ikke detta ganske rimelig da?
(hvordan lager jeg link uten at hele adressen synes forresten?)

De samme selger også roll bar (stabilisatorstag/stabstag/krengestag, er dette det samme?):
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-GENUINE-S ... 415dc9b07c
Og hvis ikke jeg tar helt feil er vel dette dimmen som sitter på Aeroen? Vet ikke hva detta koster her hjemme jeg, men synes jo ikke dette var så altfor dyrt. Hvor stor oppgradering og hvor mye forskjell det er fra de 18 mm jeg har bak (vet ikke hva jeg har foran) er jeg usikker på dog...

Alle innspill mottas med takk :)

Lesjöfors har jeg også hørt mye bra om så si ifra hvis du finner noen som selger dette da. :)

Har for øvrig også kjøpt disse små knertene:
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=745
Skulle visst gjøre ting litt smoothere, men har ikke fått installert de ennå. Fikk de til å sende de som brev. 6 dollars el no sånn der.

Blei langt gitt ;)

morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 18 okt 2011, 01:08
Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
Sted: Fredrikstad

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av morrun » 04 feb 2012, 02:33

Hei brynjarsa og alle andre som har gitt nyttige responser :D
Dette map-tune-settet på ebay er det for-billig-til-å-være-sant-pris på, men ebay er jo særiøse så da er det vel sant likevel. Vet du hva frakt kommer på(ofte er vel fraktkostnaden satt veldig høyt)? Artig at du ga liv fra deg, morro å ha en som tenker i samme baner når det gjelder oppgraderinger. Disse fjærene/demperne skal vurderes.
Jeg har også noen ulyder fra bakenden :oops: og har fått det diagnostisert til utslitte foringer i øvre bærearmer bak (begge sider er jemnt utslitte). Det er visst oftest disse som lager knirkelyd i fartsdumper.
Mvh

morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 18 okt 2011, 01:08
Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
Sted: Fredrikstad

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av morrun » 04 feb 2012, 03:16

Ser nå at frakt er ca 40 USD, og at det totalt blir omkring 966USD for settet. Sikkert fortsatt en bra pris(omregnet til norske blir det ca like mye penger som det koster for den nye varmtvannsberederen jeg må kjøpe ...). Men settet som du linker til inneholder Bilstein B8. Bilstein B6 er en knallbra sports-gassdemper den også(samt like gul og fin). B6 tåler ikke like mye senkning som B8, men 35mm senking på B6 var ikke noe problem dengang jeg oppgraderte understellet på et porscheprosjekt jeg hadde. B6 er litt billigere enn B8. Kanskje ebay-selgeren kan sette sammen en enda gunstigere pakke med senkefjærer og B6-dempere hvis du tar kontakt direkte? Ser at han selger B6 også.
Mvh

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av brynjarsa » 04 feb 2012, 13:49

Jeg glemte vist i farta og linke til deres hjemmeside. Den kan være litt fiklete i bruk, når man spesifiserer søk etter bil er det liksom endel ting som ikke dukker opp, men som finnes allikevel,så jeg har vært litt frem og tilbake mellom ebay-siden og hjemmesiden deres.

Verdt å merke seg er at på hjemmesiden deres trekker de ifra engelsk VAT på 20% (tror du måtte logge deg inn for å få det frem). Dette vet jeg ikke om de får gjort via E-bay. Står noe om noe VAT der et sted, men så langt har jeg ikke kommet i undersøkelsene ;)
Forøvrig er frakta fra hjemmesiden deres dyrere, 75 gbp med FedEx mot 25 gbp med Economy Int'l Postage. Sistnevnte høres litt rart ut synes jeg, det er liksom det man sender brev som(?!)

Når det gjelder priser på B8 vs B6 er det ikke rare forskjellen. Her er fra hjemmesiden deres og det er ikke mye forskjell i pris på settene her:
http://www.neobrothers.co.uk/advanced_s ... 3a&&page=2
Hvis jeg har forstått det riktig er B8 beregnet til bruk med senkefjærer mens B6 ikke nødvendigvis er det. Neobros sier B6 kan bruke både senkede og vanlige, mens hjemmesiden til Bilstein ikke sier noe om akkurat det (som jeg finner iallfall?)
http://www.bilstein.de/en-uk/products/h ... in-b6.html

Jeg ser også at B6 kommer i en variant som heter Adjustible 10 og en som heter DampTronic (den kommer B8 i og). Sistnevnte vet jeg ikke om vi får brukt, må bilen være satt opp med styring for dette? Men Adjustible justerer iallefall "komforten" og det kunne jo vært finfint. Dette da med et manuelt hjul. Men priser på de har jeg ikke funnet.

Sist men ikke minst, man må vel ha noe TüV papirer på slikt, men siden jeg har sett Bilstein i flere tråder antar jeg at dette lar seg ordne, selv med et litt pirkete BT her til lands (?!) ;)

Hold meg oppdatert da morrun, hvis du finner ut noe interessant, så gjør jeg det samme :)
Jeg har sett Koni også har noen justerbare dempere (sikkert andre også) men jeg hakke peiling på priser og kvalitet på disse vs Bilstein. Synes bare jeg har lest flere tråder der Bilstein blir positivt omtalt og at flere setter de høyere enn Koni. Men, man leser jo så mye rart ;)

dieselhakke
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 24 jan 2010, 06:35

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av dieselhakke » 05 feb 2012, 17:59

Jeg har rota med endel forskjellig på bilen, alt for mye på en dieselbil med 150 hk, vil enkelte konservative si. Jeg velger å snu på det, dette er den bilen jeg har og den har nok krefter til å levere mye moro for en kjøreglad fyr som meg. Jeg har derfor gjort endel med understellet på bilen, for å få den slik jeg ville.

Bilen min er en Vector, men den hadde ikke senket understell da jeg kjøpte den.
Grunnen til at jeg kjøpte Saab var at en jeg pendlet sammen med, bestilte flunke ny(2007 1,9 tid) 9-3SS. Jeg ble umiddelbart forelsket, solgte min Audi A3 og fikk tak i min 2005-mod.

Ble litt forbløffet over høydeforskjellen på bilene våre - 2007-modellen var 20-30 mm lavere. Den hadde også litt dypere seter og Aerospoiler. Kan det tenkes at denne bilen hadde noen Aero-prylar ifbm. utgående modell etc.?

Uansett, jeg var ikke fornøyd med kjøreegenskaper eller utseende, så da en fyr her på forumet la ut gule Koni og Lesjöforsfjærer til salgs, slo jeg til.
Har ikke angret; bilen ble småsportslig deilig å kjøre og passe lav mht. utseende og vinterbruk.

Noen slitte foringer har np dukket opp, så nå skifter jeg til polyuretanforinger i hele forstillingen. Er spent selv på hvordan dette blir - rapport følger :)

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av brynjarsa » 05 feb 2012, 20:04

@morrun:
Disse øvre bærearmer foringene, kjøper du poly eller orginalt der? Og noen formening om hvor mye jobb det er å skifte de? Og hvordan ser man at de er slitt? Vanskelig å forklare kanskje? ;)
Jeg fikk tips om krengningsstagforinger, disse kunne visst trenge litt smøring (men jeg lurer da litt på om jeg skal gå opp en dim i de staga ?)

@diselhakke: Hvordan funker 18" hjul og senken du har(20mm var det? Fin bil forøvrig :) ) Noen problemer der med norske veier og fartsdumper og sånt?
Du nevnte seter; det er jo to forskjellige typer seter (vet du sikkert ;) ) men jeg har også lest at det er forskjell i dybde/sittehøyde når man har elektrisk og manuelt justerbart. Elmodellen bygger litt mer. (noe som irriterer meg litt, skulle gjerne kommet et par cm til ned ;) )

Hold oss oppdatert på foringer da, dette er interessant! Hvor handlet du foringer? Noe komplett sett ute å går eller?

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av lie_N509 » 05 feb 2012, 23:08

Det viste seg at min 9-3ss har gule bilsteindempere og 30mm senk eiback-fjærer (jeg ble fortalt at det var originalt sportsunderstell). Jeg kan godt få tatt noen bilder for å vise høyden på dette, dersom du er interessert

Jeg har også nettopp fått oppgradert fra vanlige til aero-bremser
04' 9-3ss 1.8t

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av brynjarsa » 05 feb 2012, 23:48

@lie_N509:
Sånne overaskelser er jo ikke de værste ;)
Non bilder hadde vært gull! Hvordan synes du demperne er, rent "kjøreteknisk" og "praktisk" da?
Noen mener jo man aldri får for mye senk, men jeg er dessverre litt praktisk anlagt og er ikke voldsomt keen på å kjøre omveier for å unngå fartsdumper og være begrenset fra å kjøre dårlige grusveier o.l ;) På den annen side, skulle ikke forundre meg om demperne mine er så satt på disse årene at jeg sikkert ville fått en høyere bil ved kjøp av nytt senkesett/fjærer :lol:

Gratts med oppgraderte bremser! Ble det helt nye kalippere eller et sånt oppgraderingssett? Verdt kr?

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av lie_N509 » 06 feb 2012, 19:53

Demperne er tilnærmet perfekte, de er akkurat passe stive. Bilens høyde er på grensen, jeg skraper litt for mye nedi foran, særlig ved bratte bakker og visse humper. Det er nesten så jeg vurderer å montere aero-fjærer, for å få den litt høyere. Men det ser jo bra ut. Bremsene kjøpte jeg av ANA Trollhettan for 3000 svenske, kjøpte komplette bremser som var gått ca. 20 000 km.

Bilder med triste 16" vinterhjul:

Bilde
Bilde
Bilde
04' 9-3ss 1.8t

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av brynjarsa » 06 feb 2012, 20:50

Suvverent kjapt levert med bilder! Takk takk! :)

Ser veldig riktig ut ja. Skal jaggu prøve å ta noen bilder av min i morgen, sånn for sammenligningens skyld.
Hvordan blir det med sommerhjul da? VM i teite spørsmål kanskje, ekke så inn i det der med felg og dek str, men vil ytterdiameter forbli omtrent det samme (mer felg mindre dekk bare) eller har du enda mindre klaring ved sommerhjul på? Må innrømme jeg blir litt i tvil når jeg hører du sier du er nedi litt...

Fikk faktisk mail fra NeoBrothers nevnt over. Fordi jeg har vært innlogget og hatt dette settet i handlekurven min får å se sluttpriser, lurte han på om det var noe uklarheter eller noe de kunne hjelpe med siden jeg ikke fullførte kjøpet. Det er vel det som kalles å være proaktiv ;)

Bremsene ser bra ut og. Blei litt misunnelig der kjente jeg ;)

Svar