Sommerdekktråden 2012
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sommerdekktråden 2012
225/35-19. Står 88 på rubb og stubb på dekkonline.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Sommerdekktråden 2012
ser det, ser ut til at det er slik på byttdekk.com og sharif.no også.. men går du opp til 40 profil så er alt over 89 i lasteindeks.. merkelig..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: Sommerdekktråden 2012
Har kjørt noen uker nå med nye dekk fremme på min MY04 9-5. Kjøpte Good Year Eagle F1 Assymetric 2 i størrelse 225/45-17. Hadde forventet sporing, men ble forbauset over at de faktisk ikke sporer. Fylte i godt med luft da, 3 bar fremme og 2,9 bar bak. Kansje i meste laget? Dekkene ser nokså runde ut i "kantene", og regner med dette er en vesentlig grunn til at de ikke sporer. Fornøyd så langt med disse. Fant ut at de gamle dekkene som er bak på bilen faktisk er fra 2004 da bilen var ny! Ja, ja, funker greit nok for meg, Good Year de også.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Sommerdekktråden 2012
3 bar er nok i meste laget ja, intruksjonsboka seier vel rundt 2.5 for "allround"-bruk, målt på kalde dekk. Men klart, måler du på varme dekk og en bensinstasjonsmålar er du nok nærmare 2.5 enn 3totakt skrev:Har kjørt noen uker nå med nye dekk fremme på min MY04 9-5. Kjøpte Good Year Eagle F1 Assymetric 2 i størrelse 225/45-17. Hadde forventet sporing, men ble forbauset over at de faktisk ikke sporer. Fylte i godt med luft da, 3 bar fremme og 2,9 bar bak. Kansje i meste laget? Dekkene ser nokså runde ut i "kantene", og regner med dette er en vesentlig grunn til at de ikke sporer. Fornøyd så langt med disse. Fant ut at de gamle dekkene som er bak på bilen faktisk er fra 2004 da bilen var ny! Ja, ja, funker greit nok for meg, Good Year de også.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: Sommerdekktråden 2012
Kjørte i 3 bar i kalde dekk hjemme. Tanken bak litt ekstra luft var at det kansje sporer mindre, og slitasje av dekk. Tror jeg har oftere sett kantslitte dekk, enn dekk med for mye luft som er slitt på midten.Hjelle, N6 skrev:3 bar er nok i meste laget ja, intruksjonsboka seier vel rundt 2.5 for "allround"-bruk, målt på kalde dekk. Men klart, måler du på varme dekk og en bensinstasjonsmålar er du nok nærmare 2.5 enn 3totakt skrev:Har kjørt noen uker nå med nye dekk fremme på min MY04 9-5. Kjøpte Good Year Eagle F1 Assymetric 2 i størrelse 225/45-17. Hadde forventet sporing, men ble forbauset over at de faktisk ikke sporer. Fylte i godt med luft da, 3 bar fremme og 2,9 bar bak. Kansje i meste laget? Dekkene ser nokså runde ut i "kantene", og regner med dette er en vesentlig grunn til at de ikke sporer. Fornøyd så langt med disse. Fant ut at de gamle dekkene som er bak på bilen faktisk er fra 2004 da bilen var ny! Ja, ja, funker greit nok for meg, Good Year de også.
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Sommerdekktråden 2012
Hvordan er dine dekk slitt etter å kjørt med 3 bar da? Jeg kjører 2.6 og de er ganske gjevnt slitt, men litt mer i sidene, kanskje på tide med en 4hjulskontroll
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: Sommerdekktråden 2012
Jeg har bare hatt denne 9-5 en i et par måneder, min første Saab. Men forrige eier har kantslitt dekkene på denne en del. Mulig jeg har overdrevet litt med ekstra luft i, men jeg mener det bør være litt mer luft i enn det står i intruksjonsbok. Da tåler dekk og felg bedre hull i veien, og man unngår kansje kantslitasje. Hjulstilling er selvfølgelig viktig. 9-5 en har jeg forstått er utsatt for slitasje på innvendig kant bak.Aleks-ander_N948 skrev:Hvordan er dine dekk slitt etter å kjørt med 3 bar da? Jeg kjører 2.6 og de er ganske gjevnt slitt, men litt mer i sidene, kanskje på tide med en 4hjulskontroll
Hvis du ikke har rotert hjulene, og de er som du sier litt mer slitt i sidene, vil det hjelpe med mer luft. Har du rotert hjulene, kan det også hjelpe med mer luft, men det kan også være feil hjulstilling.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Sommerdekktråden 2012
Det oppgitte dekktrykket er nøye kalkulert ut fra bilens vekt og oppsett, og er slett ikke noen tilfeldighet. Jeg pleier gjerne kjøre med 0,1-0,2 over det som er oppgitt, men aldri mer. Dette fordi jeg har en noe... engasjert... kjørestil, og det øker kantslitasjen betydelig.
Husk at et hardt dekk vil gi en betydelig mindre kontaktflate med veibanen. Jo mer trykk du har, jo mindre er kontaktflaten!
Husk at et hardt dekk vil gi en betydelig mindre kontaktflate med veibanen. Jo mer trykk du har, jo mindre er kontaktflaten!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Litt skryt av Bridgestone
Hei
må bare skryte litt av nykjøpte Bridgestone Turanze ER300. Virker veldig bra med godt grep, godt støynivå og god komfort. 1500 kr dekket inkl omlegging og balansering. Sporing forsvant fullstendig
må bare skryte litt av nykjøpte Bridgestone Turanze ER300. Virker veldig bra med godt grep, godt støynivå og god komfort. 1500 kr dekket inkl omlegging og balansering. Sporing forsvant fullstendig
Re: Litt skryt av Bridgestone
ikke for å være en j... men...
- har du testet maks grep med disse (og med de gamle dekkene dine)
- gjelder det gode grepet på våt eller tør veibane
- står ikke noe om hvilke dekk du hadde før
- dekkdimensjon
- hvilken bil
- hvilke felger(orginale med orginal innpress eller uorginale med xx i innpress) ang. sporing
- og hvor handlet du til den prisen
uten denne infomasjonen eller iallefall noe av denne informasjonen har posten din liten verdi
N
- har du testet maks grep med disse (og med de gamle dekkene dine)
- gjelder det gode grepet på våt eller tør veibane
- står ikke noe om hvilke dekk du hadde før
- dekkdimensjon
- hvilken bil
- hvilke felger(orginale med orginal innpress eller uorginale med xx i innpress) ang. sporing
- og hvor handlet du til den prisen
uten denne infomasjonen eller iallefall noe av denne informasjonen har posten din liten verdi
N
Re: Litt skryt av Bridgestone
Sorry, men den kritikken din faller for sin egen urimelighet. Et dekk kan være generelt bra, uavhengig av biltype. Ellers ville vel dekktester ikke hatt noe for seg?
Dessuten var ikke dette noen objektiv "test", kun en subjektiv mening av hva jeg (og mange andre) opplever som et godt dekk til en ok pris (1500 kr). Er dimensjon 225/45 17 og en ng 9-3 om du er interessert. Bare å spørre fint, vet du
Dessuten var ikke dette noen objektiv "test", kun en subjektiv mening av hva jeg (og mange andre) opplever som et godt dekk til en ok pris (1500 kr). Er dimensjon 225/45 17 og en ng 9-3 om du er interessert. Bare å spørre fint, vet du
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Litt skryt av Bridgestone
Er i grunnen enig med skognils. Iallefall når du lager en helt ny topic så burde du komme med mer info en det lille du kom med. Sikkert derfor du ikke har fått noen andre svar i tråden din heller...
Vi har jo sommerdekk tråd for denne sesongen.
Vi har jo sommerdekk tråd for denne sesongen.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Re: Litt skryt av Bridgestone
Hvordan tester vi "maks grep" som skognils etterlyser? Det må finnes en universell metode for slik testing, ellers har det jo liten verdi å etterlyse slikt testresultat.
Kan ikke "godt grep" bety godt grep på både tørt og vått føre?
Synes forøvrig det var greit å få vite at en SAAB-eier liker Bridgestone Turanza ER300. Ser ikke helt de store vanskene med det.
Kan ikke "godt grep" bety godt grep på både tørt og vått føre?
Synes forøvrig det var greit å få vite at en SAAB-eier liker Bridgestone Turanza ER300. Ser ikke helt de store vanskene med det.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Litt skryt av Bridgestone
9000-fan skrev:Hvordan tester vi "maks grep" som skognils etterlyser? Det må finnes en universell metode for slik testing, ellers har det jo liten verdi å etterlyse slikt testresultat.
Kan ikke "godt grep" bety godt grep på både tørt og vått føre?
Synes forøvrig det var greit å få vite at en SAAB-eier liker Bridgestone Turanza ER300. Ser ikke helt de store vanskene med det.
[ironi]Vi burde kunne forlange at han skulle reservert en kjeglebane og en rundkjøring og testet tider og slipphastigheter.[/ironi]
Jeg sier takk for tipset, er på spranget til å kjøpe årets fire nye sommerdekk til børsa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 816
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Litt skryt av Bridgestone
Min far har dette dekket på sin toyota verso, jeg tror dette er et bra normaldekk, dvs et dekk til normal bruk av god kvalitet. Potenza er vel premiumdekket til Bridgestone.
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est