Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Saab_9-5
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 07 des 2012, 20:14
Har lagt merke til en liten dunkelyd høyre side framme på min 9-5 stasjonsvogn (2000 modell)
Det kommer en svak ( noen ganger sterk) dunkelyd når jeg kjører i humper/dårlig vei. Har også en slags vibrasjonslyd/dirring når jeg løser bilen i 1.st gear.
Har bestilt bærekuler og stabstag begge sider framme som jeg skal bytte. Håper at lyd forsvinner etter dette.
Noen som har erfaring med ulyd fra forstilling på 9-5? Håper på bærekule jeg
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sist redigert av
Saab_9-5 den 01 feb 2013, 19:03, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Legg inn
av TiaZzz » 07 des 2012, 20:52
Stabstag er gjengangere og lagrene i toppen av fjærbeinet. Ellers er det foringer til krengningshemmer, foringer til bærearmer og bærekula som du sier.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 01 feb 2013, 19:02
Har byttet stabstag og bærekule uten hell. Har fremdeles lyd av og til over fartsdumper/hull.
Da er det fjærbeinslager som bør byttes? Skal jeg også bytte axiallager? Nummer 7 på bildet? Er det andre ting med selve demper/fjær jeg kan sjekke. Evt. stramme opp?
Er dette foringene til krengningshemmer? Hvordan er de å bytte?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 06-20.html
Hvordan er det egentligt å bytte fjærbeinslageret? Stor jobb? Hvilke verktøy trengs?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 01 feb 2013, 19:05
Den ulyden som er når jeg løser bilen 1. gir vet jeg ikke hvor stammer fra. Vet ikke helt om den kommer fra fjæring/oppheng.
Virker som det er en slags vibrasjon eller dirring fra høyresiden framme
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 01 feb 2013, 19:16
Lyden du har ved igangsetting i 1.gir kan vel være utløserlager til clutchen. Rett meg hvis jeg tar feil...
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 01 feb 2013, 19:59
saab91 skrev:Lyden du har ved igangsetting i 1.gir kan vel være utløserlager til clutchen. Rett meg hvis jeg tar feil...
Clutchen er vel på venstesiden, lyden høres ut som den kommer fra høyresiden
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Men kan godt være. Klarer ikke helt å lokalisere den.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
panelovn
- 1.2 bar
![1.2 bar 1.2 bar](./images/ranks/rank_3.gif)
- Innlegg: 200
- Registrert: 26 nov 2010, 19:54
- Medlemsnummer: 2084
- Navn: Bjørn Gynnild Haugland
- Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
- Sted: Tromsø
Legg inn
av panelovn » 09 feb 2013, 02:10
Jeg tipper at de bakre traversforingene dine er utslitt
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
-
audun-eg N228
- 1,5 bar
![1,5 bar 1,5 bar](./images/ranks/rank_4.gif)
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Legg inn
av audun-eg N228 » 22 feb 2013, 01:44
Jeg har samme problem. Har powerflex-foringer i hele fronten inkl. subframe, byttet droplink-stagene til forsterket type, byttet dempere, aksiallagrene og i hvert fall det ene tårnlageret. Fortsatt er disse dunkelydene i forstillinga der på begge sider når man kjører over små humper og hull. Hva gjenstår å bytte da?
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 22 feb 2013, 07:17
audun-eg N228 skrev:Jeg har samme problem. Har powerflex-foringer i hele fronten inkl. subframe, byttet droplink-stagene til forsterket type, byttet dempere, aksiallagrene og i hvert fall det ene tårnlageret. Fortsatt er disse dunkelydene i forstillinga der på begge sider når man kjører over små humper og hull. Hva gjenstår å bytte da?
Endeledd, bærekule eller kyllinbein.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 22 feb 2013, 10:30
Hvis det er igangsetting i førstegir så kan det vel også være drivaksling, da oppstår det også vibrasjoner i fart avhengig av hvor slitt de er.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
audun-eg N228
- 1,5 bar
![1,5 bar 1,5 bar](./images/ranks/rank_4.gif)
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Legg inn
av audun-eg N228 » 22 feb 2013, 15:58
doo-kie skrev:audun-eg N228 skrev:Jeg har samme problem. Har powerflex-foringer i hele fronten inkl. subframe, byttet droplink-stagene til forsterket type, byttet dempere, aksiallagrene og i hvert fall det ene tårnlageret. Fortsatt er disse dunkelydene i forstillinga der på begge sider når man kjører over små humper og hull. Hva gjenstår å bytte da?
Endeledd, bærekule eller kyllinbein.
Det såkalte kyllingbenet er vel droplink-staget? Da må man vel prøve endeledd og bærekule da.
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 22 feb 2013, 16:28
audun-eg N228 skrev:doo-kie skrev:audun-eg N228 skrev:Jeg har samme problem. Har powerflex-foringer i hele fronten inkl. subframe, byttet droplink-stagene til forsterket type, byttet dempere, aksiallagrene og i hvert fall det ene tårnlageret. Fortsatt er disse dunkelydene i forstillinga der på begge sider når man kjører over små humper og hull. Hva gjenstår å bytte da?
Endeledd, bærekule eller kyllinbein.
Det såkalte kyllingbenet er vel droplink-staget? Da må man vel prøve endeledd og bærekule da.
Jupp, så ikke du hadde skrevet de...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 22 feb 2013, 16:29
Kan jo sjekke motorfestet også. Eller om eksosen er løs.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Saab_9-5
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 22 feb 2013, 17:35
na_X skrev:Hvis det er igangsetting i førstegir så kan det vel også være drivaksling, da oppstår det også vibrasjoner i fart avhengig av hvor slitt de er.
Kan jeg sjekke dette? må være drivaksling på høyresiden siden det er der lyden kommer fra.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 23 feb 2013, 03:07
Saab_9-5 skrev:na_X skrev:Hvis det er igangsetting i førstegir så kan det vel også være drivaksling, da oppstår det også vibrasjoner i fart avhengig av hvor slitt de er.
Kan jeg sjekke dette? må være drivaksling på høyresiden siden det er der lyden kommer fra.
Legg deg under bilen, eller ei grav. Så kjenner du på drivakslingene, er det slakke der så kjenner man det mer eller mindre for hånd. Hold i på hver sin side av der det er gummi, så vrikker du ivei for hånd på begge ender på drivakslingen. Det skal være helt tight der optimalt. Dette merker man mest i lav fart til å begynne med, det klunker når man gasser, slakker av for å så gi gass igjen. Når det blir verre etter hvert så rister hele bilen..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.