Side 1 av 15

Den gamle samletråden om dekk og felg

Lagt inn: 16 apr 2009, 16:49
av Ingvar N629
Da det lages uendelig mange tråder om dekk og felger, så blir det fra nå av en samletråd. Alle andre tråder om emnet vil låses uten videre seremoni. For å gi svar på mange av spørsmålene før de stilles, så legger jeg inn ett av emnene fra FAQ:
FAQ skrev:BILTYPE BOLTSIRKEL ET SENTER BOLT/MUTTER

SAAB 90 4-114,3 45 71,5 M1/2

SAAB 99 -87 4-114,3 45 71,5 M1/2

SAAB 900 -88 4-114,3 40 71,5 M1/2

SAAB 900 88-93 4-108 39 65,1 B14x1,50

SAAB 900 94-98 5-110 49 65,1 B12x1,50

SAAB 9000 4-108 33 65,1 B14x1,50

SAAB 9-3 98- 5-110 49 65,1 B12x1,50

SAAB 9-5 - ? 5-110 49 65,1 B12x1,50


Information om ET/Inpressning

Fälgens ( ET – mått ) offset – inpressningsdjup.

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt ( Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt) finns oftast angivet på fälgen. Alufälgar så finns stämpeln oftast instansad på insidan av fälgen. Stålfälgar så finns oftast instansad på fälgens utsida.

Exempel : 6,5 x 15 ET 45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg med lägre ET mått exempel ET 35 så kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm

1 : Börja med att mäta fram fälgens bredd ( C )
2 : Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan mot navet ( B )
3 : Minska B – måttet med halva fälgens bredd.
4 : Resulatet är inpressningsdjupet ( A )
Bilde

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 16 apr 2009, 17:24
av Paradigm N558
Legger med de to kjekke linkene jeg kom over her.
Flott tråd forresten!

Tyre bible og Wheel offset calc.

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 16 apr 2009, 21:26
av Ingvar N629
Moen skrev:Legger ved link til bilder og info om hva jeg kjører på min bil.(beklager for møkete bil :roll: ) Bilen er en 04 saab 9-3ss med h&r 40mm senkefjører. Dim. felg:8.5/19" med et35. Dekk dim. er:235/35-19. Dette passer helt perfekt på bilen. Fyller godt ut i skjermene samtidig som det sporer minimalt. Tar ikke borti noe i skjermbuene ved verken fullt ratt utslag ell ved fjøring.

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 009688.jpg

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 009681.jpg

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 009684.jpg

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 009679.jpg

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 16 apr 2009, 22:49
av Andersfo
Jeg har en NG900 94mod. Vurderer å sette på 225/55 16 og lurer på om det vil passe? Fra tidligere står det 215/55 16 på den. Hvilken endring vil jeg eventuelt merke?

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 16 apr 2009, 22:56
av Eirik N396
Andersfo skrev:Jeg har en NG900 94mod. Vurderer å sette på 225/55 16 og lurer på om det vil passe? Fra tidligere står det 215/55 16 på den. Hvilken endring vil jeg eventuelt merke?
Det passer vel på bilen, men vil det passe på felgen? Du må nok oppgi felgbredde også om noen skal kunne svare :)

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 17 apr 2009, 21:37
av kenny n277
Andersfo skrev:Jeg har en NG900 94mod. Vurderer å sette på 225/55 16 og lurer på om det vil passe? Fra tidligere står det 215/55 16 på den. Hvilken endring vil jeg eventuelt merke?
bør vel ha minst 7,5" felg, mener jeg har 8" felg og 225/45 og det ser veldig greit ut, har da 18" felg men det har jo ikke noe å si når det er bredde det er snakk om

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 18 apr 2009, 16:02
av kimmelim
Satte akkurat på sommerdekka og i den forbindelse lurte jeg på noe. Må man ha senterringer?

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 18 apr 2009, 20:31
av Eirik N396
kimmelim skrev:Satte akkurat på sommerdekka og i den forbindelse lurte jeg på noe. Må man ha senterringer?
Det avhenger av om felgene har samme senterhull som er originalt til bilen din. Om senterhullet er større enn hva bilen er laget for, trenger en senterringer.

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 21 apr 2009, 17:12
av Arnesl N1394
Hvilke muligheter har man for å reparere en felg som har gått på en tilsynelatende ordentlig smell?
Ble en skikkelig smell i dagtidlig (selvsagt 2 dager etter at jeg la om til sommerdekk, og dagen etter at gamlehjula ble borte :evil: ), og kjente umiddelbart vibrasjoner fremme på høyre side..
Ikke noen synlig skade på felgen på yttersiden, men skal ta av hjulet i kveld for å inspisere innsiden.. Bilen stod stille i ca 6-7 timer midt på dagen, og den holder fortsatt riktig lufttrykk.

Kan det evt. ha skjedd noe med forstillinga eller hjulopphenget som forårsaker vibrasjonene? Merker nesten ingenting ved litt gasspådrag eller ved nedbremsing, men veldig godt når bilen triller.. Er det i tillegg sliten og sporete asvalt, så er det direkte ubehagelig å kjøre bilen..

Edit:
Har hatt av høyre fremhjulet, og der kom bulken tilsyne med en gang:
Er det noe håp om å reparere dette? Vet noen om firma i Hamar/Ringsaker området som evt. reparerer felger?

Bilder:
Bilde

Bilde

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 21 apr 2009, 19:07
av kimmelim
Eirik N396 skrev:
kimmelim skrev:Satte akkurat på sommerdekka og i den forbindelse lurte jeg på noe. Må man ha senterringer?
Det avhenger av om felgene har samme senterhull som er originalt til bilen din. Om senterhullet er større enn hva bilen er laget for, trenger en senterringer.
Nei den har definitivt ikke samme hull som orginalt. Leser litt forskjellig på nett nemlig. Bør vel strengt tatt sentreres ved hjelp av boltene?

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 21 apr 2009, 19:14
av Eirik N396
kimmelim skrev:Nei den har definitivt ikke samme hull som orginalt. Leser litt forskjellig på nett nemlig. Bør vel strengt tatt sentreres ved hjelp av boltene?
Jeg er ingen felgekspert, men om du ringer en dekkbutikk må vel de kunne svare deg? :) Uansett, jeg hadde nok heller kjøpt meg de små plastringene om jeg trengte de, selv om det "strengt tatt bør kunne gå uten" ;)
arnesl skrev:Hvilke muligheter har man for å reparere en felg som har gått på en tilsynelatende ordentlig smell?
Det finnes firma som retter felger som er skada, jeg sjekka pris en gang og fikk beskjed pris på ca 15" = 500kr, og pluss på 100kr for hver tomme, det var altså pris per felg. Men det forutsetter jo at den fortsatt lar seg reparere. Det enkleste er kanskje å svinge innom en dekkbutikk og få dem til å sette felgen i avbalanseringsmaskinen og se hvor mye skade den har fått?

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 21 apr 2009, 21:26
av doo-kie
Om du kontakter ett firma som retter felger fikser de den der skaden til deg. De fikser sprukne felger, sveiser de og retter de, til og med magnesium felger repares og sveises. Og den der lille bongelen der må være en easy fiks. du klarer nok sikkert og få den ganske bra til bare med en liten slegge og en tre kloss. og ny avbalansering.

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 22 apr 2009, 08:24
av Arnesl N1394
doo-kie skrev:Om du kontakter ett firma som retter felger fikser de den der skaden til deg. De fikser sprukne felger, sveiser de og retter de, til og med magnesium felger repares og sveises. Og den der lille bongelen der må være en easy fiks. du klarer nok sikkert og få den ganske bra til bare med en liten slegge og en tre kloss. og ny avbalansering.
Dette er veldig fyfy på lettmetallfelger, ifølge de jeg har snakket med ang. oppretting av felger.. Så da blir det nok en tur til Auto Dekk på Lillehammer i morgen..

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 22 apr 2009, 08:28
av Morten-N146
Arnesl N1394 skrev:
doo-kie skrev:Om du kontakter ett firma som retter felger fikser de den der skaden til deg. De fikser sprukne felger, sveiser de og retter de, til og med magnesium felger repares og sveises. Og den der lille bongelen der må være en easy fiks. du klarer nok sikkert og få den ganske bra til bare med en liten slegge og en tre kloss. og ny avbalansering.
Dette er veldig fyfy på lettmetallfelger, ifølge de jeg har snakket med ang. oppretting av felger.. Så da blir det nok en tur til Auto Dekk på Lillehammer i morgen..
Interdekk på Lillehammer har også en maskin for å rette felger. www.interdekk.no

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Lagt inn: 22 apr 2009, 16:16
av Ingvar N629
kimmelim skrev:
Eirik N396 skrev:
kimmelim skrev:Satte akkurat på sommerdekka og i den forbindelse lurte jeg på noe. Må man ha senterringer?
Det avhenger av om felgene har samme senterhull som er originalt til bilen din. Om senterhullet er større enn hva bilen er laget for, trenger en senterringer.
Nei den har definitivt ikke samme hull som orginalt. Leser litt forskjellig på nett nemlig. Bør vel strengt tatt sentreres ved hjelp av boltene?
Å kjøre uten rett dimensjon på senterhullet er direkte farlig, det er der vekten skal tas opp, boltene kan knekke og da sitter du fint i det.