Den gamle samletråden om dekk og felg
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Den gamle samletråden om dekk og felg
205/45 om du vil slippe den irriterende subbinga
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: Den gamle samletråden om dekk og felg
Hvordan stille det seg i forhold til orginal hjula og rulle diameter da?Ottar N398 skrev:205/45 om du vil slippe den irriterende subbinga
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Den gamle samletråden om dekk og felg
Ottar sitt forslag er optimalt, både med tanke på subbing og rulleomkrets. Jeg har kjørt i mange år på 205/50/16, og det går fint om du ikke skal ha så mye mer enn 2 voksne i bilen, samt litt bagasje. Med 4 personer subber det ofte med denne komboen, men med 2 går det susende. Dette var i sin tid på lesjøfors-fjærer og sachs sports dempere.zero900t skrev:Hvordan stille det seg i forhold til orginal hjula og rulle diameter da?Ottar N398 skrev:205/45 om du vil slippe den irriterende subbinga
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Den gamle samletråden om dekk og felg
Veldig lenge siden det har skjedd noe her, men jeg slenger ut et innlegg likevel. Mulig noen kan få nytte av det.
Jeg var på utkikk etter noen fine 19felger som fyller hjulbua godt til ene 9-5en min. Endte opp med et sett zito Corsica. Bredde 8,5 ET på 40. Dekk på 235/35. Det ble strøkent foran, men bak derimot var det litt verre. Dekkene subbet i hver minste dump oppi hjulbua.
Endte opp med å lage meg 2stk 0,9mm shims. Dyttet en oppunder hvert hjullager bak for å oppnå nok camber for å hindre subbing. Det gikk på millimeteren. Det blir litt mer slitasje på innerkant av dekket med så mye camber, men ikke så mye så det ikke er levbart.
Har forresten lesjøfors senk på +-30mm.
Med 2 shims endte camberen på -2grader etter 4hjulskontrollen.
Komforten er overraskende god til å være 19.
Skulle jeg kjøpt på nytt hadde jeg nok valgt å gå for 19x8ET38. Siden de ikke stikker så langt ut og da slipper så mye negativ camber for å unngå subbing.
Har forresten også prøvd 19x8,5ET38, det vil jeg ikke anbefale om du ikke vil valse hjullbuene både foran og bak.
Jeg var på utkikk etter noen fine 19felger som fyller hjulbua godt til ene 9-5en min. Endte opp med et sett zito Corsica. Bredde 8,5 ET på 40. Dekk på 235/35. Det ble strøkent foran, men bak derimot var det litt verre. Dekkene subbet i hver minste dump oppi hjulbua.
Endte opp med å lage meg 2stk 0,9mm shims. Dyttet en oppunder hvert hjullager bak for å oppnå nok camber for å hindre subbing. Det gikk på millimeteren. Det blir litt mer slitasje på innerkant av dekket med så mye camber, men ikke så mye så det ikke er levbart.
Har forresten lesjøfors senk på +-30mm.
Med 2 shims endte camberen på -2grader etter 4hjulskontrollen.
Komforten er overraskende god til å være 19.
Skulle jeg kjøpt på nytt hadde jeg nok valgt å gå for 19x8ET38. Siden de ikke stikker så langt ut og da slipper så mye negativ camber for å unngå subbing.
Har forresten også prøvd 19x8,5ET38, det vil jeg ikke anbefale om du ikke vil valse hjullbuene både foran og bak.