Konstigt med EU-kontroll efter fjäderbyte...

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Spöket
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 106
Registrert: 23 mai 2006, 14:30
Medlemsnummer: 1027
Navn: René
Bil: 9000,900,9-3ss
Sted: Kongsberg

Konstigt med EU-kontroll efter fjäderbyte...

Legg inn av Spöket » 17 nov 2009, 17:02

..men inte efter man skifter bakre främre fodringen i bakvagnen, -Hur tenker de då?
Har akkurat skiftet disse for EU kontroll.
Det er ganska stora hål her.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Konstigt med EU-kontroll efter fjäderbyte...

Legg inn av Henrik N449 » 17 nov 2009, 21:32

Tror ikke jeg skjønte helt hva du mente. Men hvis du mener at du må på EUkontroll fordi du byttet fjærer så er det feil.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Konstigt med EU-kontroll efter fjäderbyte...

Legg inn av Jim S. N1578 » 18 nov 2009, 13:33

Spöket skrev:..men inte efter man skifter bakre främre fodringen i bakvagnen, -Hur tenker de då?
Har akkurat skiftet disse for EU kontroll.
Det er ganska stora hål her.
Vet ikke om dette er til noen hjelp, siden du ikke utdyper problemet ditt litt mer.

Dersom du har fått en 2'er på fjærene ved 1. gangs visning, må du "bevise" at feilen er utbedret med en etterkontroll.

Dersom du har montert senkesett, må dette godkjennes. Tüv-godkjenningspapir e.l. må forevises.

Dersom du har bygd om bilen med større motor e.l. - Ny godkjenning for å sjekke at de tekniske kravene er tilfredsstillende.

Utover det, er det som Henrik N449 påpeker. Ingen påkrevd EU-kontroll...

Brukeravatar
Spöket
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 106
Registrert: 23 mai 2006, 14:30
Medlemsnummer: 1027
Navn: René
Bil: 9000,900,9-3ss
Sted: Kongsberg

Re: Konstigt med EU-kontroll efter fjäderbyte...

Legg inn av Spöket » 26 nov 2009, 22:57

Jim T. N1578 skrev:
Spöket skrev:..men inte efter man skifter bakre främre fodringen i bakvagnen, -Hur tenker de då?
Har akkurat skiftet disse for EU kontroll.
Det er ganska stora hål her.
Vet ikke om dette er til noen hjelp, siden du ikke utdyper problemet ditt litt mer.

Dersom du har fått en 2'er på fjærene ved 1. gangs visning, må du "bevise" at feilen er utbedret med en etterkontroll.

Dersom du har montert senkesett, må dette godkjennes. Tüv-godkjenningspapir e.l. må forevises.

Dersom du har bygd om bilen med større motor e.l. - Ny godkjenning for å sjekke at de tekniske kravene er tilfredsstillende.

Utover det, er det som Henrik N449 påpeker. Ingen påkrevd EU-kontroll...
Det jag menar är att om man setter senkesett på bilen så trengs eu kontroll med 4-hjuls kontroll inkl tuv pappir (med inskrivning i vognkortet). Men Jeg trengde å skifta främre foringarna i bakvagnen for att få bilen godkjent, de var slitna. Disse hålen som bakre bärarmen sitter i är väldigt stora och justerar därmed hjulets possision. Detta har enligt min personliga åsikt mycket större inverkan på hjulvinklar ock säkerhet än fjäderbyte. Därför lurar jeg på hur myndigheten tenker :roll:

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Re: Konstigt med EU-kontroll efter fjäderbyte...

Legg inn av aero01 » 26 nov 2009, 23:25

Da har ikke den som tok eu kontrollen oppdaget at de foringene var slitt (glemt å føre det på..)for det erl også selvfølgelig 2 er feil og krever etterkontroll.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Konstigt med EU-kontroll efter fjäderbyte...

Legg inn av EdHunter N815 » 27 nov 2009, 00:09

Spöket skrev:Det jag menar är att om man setter senkesett på bilen så trengs eu kontroll med 4-hjuls kontroll inkl tuv pappir (med inskrivning i vognkortet). Men Jeg trengde å skifta främre foringarna i bakvagnen for att få bilen godkjent, de var slitna. Disse hålen som bakre bärarmen sitter i är väldigt stora och justerar därmed hjulets possision. Detta har enligt min personliga åsikt mycket större inverkan på hjulvinklar ock säkerhet än fjäderbyte. Därför lurar jeg på hur myndigheten tenker :roll:
Tror du blander litt, det stemmer at bilen må vises for biltilsynet med dette er ikke det samme som en EU-kontroll. På en PKK (også kalt eu-kontroll) blir det foretatt en total gjennomgang av bilens sikkerhet, mens på en spesifik visning sjekker de kun det som er aktuelt. Når du kommer inn og skal vise senkesett ser de at papirene er i orden og at nummer på fjærene er riktig, det er alt.

Dessuten er grunnen for at senkesett skal godkjennes den at det endrer bilens karakteristikk i form av å montere en del som ikke er lik den orginale. Dersom du bytter fjærer til nye orginale er det ikke påkrevd noen visning for å få det godkjent. Det er altså ikke selve fjærbyttet som er pålagt kontroll, men ganske enkelt senkingen som en vesentlig endring av bilens kjøreegenskaper. Det skulle jo tatt seg ut om man kunne montere hva som helst på bilen sin uten at noen skulle godkjenne det, da hadde folk kjkørt rundt med mye rart... En foring er nå tross alt en foring, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener dette skulle godkjennes individuelt?

Som det blir sagt her må du jo ha vært på etterkontroll for å få sjekket at foringene ble montert, så da har det jo blitt sjekket på EU-kontroll også.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Spöket
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 106
Registrert: 23 mai 2006, 14:30
Medlemsnummer: 1027
Navn: René
Bil: 9000,900,9-3ss
Sted: Kongsberg

Re: Konstigt med EU-kontroll efter fjäderbyte...

Legg inn av Spöket » 29 nov 2009, 13:09

oj vad mycket missförstånd det kan bli, detta var från början en fundering på hur biltilsynet tenker.
Jag är enig att man ikke tenger å ta EU kontroll enbart för skifte av (senk)fjädrar, men man gör detta när man ändå är inne på EU kontroll...enig?
Jag är också enig i att det är ikke själva fjäder bytet som gjör kontrollen nödvändig utan karakteristikken.

Min poäng var (jag skall försöka vara tydligare denna gången).
EU-kontroll sa att främre fodringar i bakvagnen trengdes å skiftas.
Detta gjorde jag, men kunde ikke undgå hur mycket spel (slark?) det finns i denna punkt mot karossen (stora hål till bultarna). Detta spel justerar toe i bakvagnen och det är sikkert viktigt att få det tillbaka på samma sted igen?! MEN inte ett ord om detta i efterkontrollen.

..nu är ju myndigheter inte så logiska.....eller är det verkstaden som gjorde efterkontrollen som slarvat?

Edit, kansje titeln som skapat problemet?

Svar