Side 1 av 2

og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 11:53
av Frode N073
skulle inn å få godkjent senkesettet på 900'en i dag og alt gikk forsåvidt greit bortsett fra at camber/caster på bakaksling e ca 1 grad feil (husker ikke nøyaktig.)
fikk beskjed om å kontakte Bilpaviljongen/Saab Norge for å få papir på at dette skal gå greit. har gjort dette og venter på svar.

men har dere andre med og900+senk opplevd dette? og evt ka har dere gjordt for å ordna det?
er jo ikke mulig å justere bakakslingen.

har jo tenkt tanken at kanskje ein foring kan ver slitt eller lign. men merkelig at de ikke merket det på pkk. fekk justert hjulstilling i samme slengen.

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 12:02
av alex_ander3@hotmail.com
Jeg måtte kun ta forstillingskontroll for å få det inn i vognkortet.

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 14:29
av Frode N073
her e bilde av utskriften

Bilde

leste på utskriften og ser at de har tatt måling ut i fra ein ng900 1994-97.
vett ikkje kor møye der har å sei men gjør det iallefall ikkje bedre.

har ringt verkstedet så eg ska inn der i dag ellår mandag så sko de se på det.

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 14:39
av Ingvar N629
Frode N073 skrev: leste på utskriften og ser at de har tatt måling ut i fra ein ng900 1994-97.
Ha ha :rofl:

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 14:44
av Frode N073
Ingvar N629 skrev:
Frode N073 skrev: leste på utskriften og ser at de har tatt måling ut i fra ein ng900 1994-97.
Ha ha :rofl:
hehe. skikkelig bra.

du som har skrudd i nesten samtlige saab modella nå. tror du det vil utgjør den store forskjellen?

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 14:47
av Jim S. N1578
alex_ander3@hotmail.com skrev:Jeg måtte kun ta forstillingskontroll for å få det inn i vognkortet.
Jeg og trodde det skulle holde med en hjulinnstillingskontroll (justering) foran etter montering av senkesett for å få det godkjent... Gamle 900 har jo stam bakaksel :wierdface:

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 15:13
av Skaten N671
Kva bilmodell som står innstilt har ingenting å sei for måleresultatet. Det einaste det betyr er om tala blir raude/grøne på dei rette verdien til den aktuelle bilen. Har brukt akkurat samme hjulstillingsprogram på jobb. Må stille inn på andre bilar viss den aktuelle bilen ikkje ligg i systemet...

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 15:49
av Skaten N671
Her er verdiane som skal vera på og900:

Bilde

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 15:53
av Ingvar N629
Frode N073 skrev:
Ingvar N629 skrev:
Frode N073 skrev: leste på utskriften og ser at de har tatt måling ut i fra ein ng900 1994-97.
Ha ha :rofl:
hehe. skikkelig bra.

du som har skrudd i nesten samtlige saab modella nå. tror du det vil utgjør den store forskjellen?
Som Skaten sier så blir det jo det samme resultatet, men du har ikke røde tall på camber lenger :woot:

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 15:58
av Skaten N671
Men det som er med bilar med stiv bakaksel, er at dei ofte har panhardstag. Ved senking vil bakakselen då bli pressa over mot eine sida....

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 27 nov 2009, 16:01
av Frode N073
e klar øve at måleresulttet bli det samma. forskjellen må jo ligga i rubrikken "Angitt området".

va ein tur hos verkstedet og de ska ta ein ny måling på tirsdag. de trodde ikkje at det ville utgjør så stor forskjell.
men uansett hvis camber blir bra så e eg jo "hallveis" :wink:
sendte ein mail te Bilpaviljongen og spurte om de visste om det va nødvendig med kontroll bak.

så får eg ta det derfra hvis det sko gå gæli.

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 29 nov 2009, 10:43
av Andreas N1194
Frode N073 skrev:e klar øve at måleresulttet bli det samma. forskjellen må jo ligga i rubrikken "Angitt området".

va ein tur hos verkstedet og de ska ta ein ny måling på tirsdag. de trodde ikkje at det ville utgjør så stor forskjell.
men uansett hvis camber blir bra så e eg jo "hallveis" :wink:
sendte ein mail te Bilpaviljongen og spurte om de visste om det va nødvendig med kontroll bak.

så får eg ta det derfra hvis det sko gå gæli.
Jeg har akkurat det samme på min og900, 1 minutt på en grad (er det ikke det som er rett terminologi?) utenfor området, og dermed rødt, men det er gjort på et jallaverksted (ref tidligere tråd(er)) så jeg legger ikke så mye i det, da bakakselen er fast, og det er lite rom for forbedringer der ;)

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 29 nov 2009, 11:22
av Frode N073
problemet mitt e å få detta godkjent. hvis ikkje så må eg setta på originalfjørene og inn å vis'an igjen.
det betyr vel ny hjulkontroll og ka då hvis det ikkje blir rektigt?

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 29 nov 2009, 11:25
av Andreas N1194
Frode N073 skrev:problemet mitt e å få detta godkjent. hvis ikkje så må eg setta på originalfjørene og inn å vis'an igjen.
det betyr vel ny hjulkontroll og ka då hvis det ikkje blir rektigt?
Stemmer! Jeg valgte av den grunn å holde kjeft, og ble heller ikke spurt om noe, hverken på motorrunden, eller pkk.

Re: og900 camber/caster bakaksling etter senk

Lagt inn: 29 nov 2009, 15:28
av Skaten N671
Min 900 er nå godkjent med senk, så det må nå gå an på eit vis... Har ikkje sett papiret frå hjulstillinga, men det står i vognkortet at det er godkjent. Men dette blei gjort av forrige eigar...