Side 1 av 1

Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 03 mar 2010, 21:01
av AtleCM
Hei.

Da er eu-kontroll gjennomført for å finne ut om det er noen vits å gjøre noe med bilen... Det dukket opp litt av hvert, men det eneste som evt koster noe å fikse er "manglende selvoppretting". NAF-mannen mente det kunne være styresnekka, tannstangen. Jeg har ikke fått sett noe på det i det hele tatt, og er heller ikke kjent med hvordan det er bygget opp, men jeg vet at hvis jeg må bytte dette så lønner det seg ikke. Da avskiltes bilen.

Noen som har noen tips til hvordan sjekke litt mer? Hva skal jeg kikke etter?

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 04 mar 2010, 00:20
av Kenster N800
min(ng900) hadde total mangel på selvoppretting, dro nesten av veien når jeg prøvde, men etter en forstillingsjustering ble det bra igjen... har hørt om flere som har opplevd det samme,
noe å vurdere?

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 04 mar 2010, 08:49
av Ingvar N629
Selvoppretting har mye med hjulvinkler å gjøre ja, så jeg vil tro en forstillingskontroll er det som skal til.

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 04 mar 2010, 11:11
av AtleCM
Takk for tips.
Jeg snakket nå med Saab-forhandleren i Kristiansand. Han på verkstedet sa med en gang "sjekk om leddene på rattstammen går tregt, særlig det nedre av de to". Godt tips som skal sjekkes med en gang jeg kommer meg hjem fra København.

Har camber/caster noe å si for selvopprettingen? Er det ikke kun toe in / toe out som har noe å si her? Det burde det være mulig å justere selv, dataene står jo i instruksjonsboka...

Er det forresten noen som kjenner et verksted som er flinke på eldre Saab? Som jeg kan ta en telefon til før jeg blir altfor motløs :)

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 04 mar 2010, 13:17
av Rambraut N1491
AtleCM skrev:Har camber/caster noe å si for selvopprettingen? Er det ikke kun toe in / toe out som har noe å si her? Det burde det være mulig å justere selv, dataene står jo i instruksjonsboka...

Er det forresten noen som kjenner et verksted som er flinke på eldre Saab? Som jeg kan ta en telefon til før jeg blir altfor motløs :)
Selv om dataene står i instruksjonsboka så er det vanskelig og si når alt står helt rett, derfor bør du ta en hjulstillingskontroll på verksted.

De fleste verksteder klarer nok og skru på en gammel saab, de er jo enkle å skru på. :D

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 04 mar 2010, 13:26
av AtleCM
Jeg tenker litt penger også ser dere... :) Jeg har klart å justere spissingen på mine gamle LR, men der er det litt simplere med stiv aksel foran også...

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 04 mar 2010, 15:54
av Kenster N800
du kan jo prøve å justere selv, jeg gjorde det på en Astra, brukte en tommestokk bare, ble bra nok det,(kommer aldri til å gjøre sånt på min egen) men de fleste tar en 1000 kroner ca. for en forstillingskontroll med justering. og det mener jeg det er verdt,
men som sagt kan du få et brukbart resultat med egenjustering, sånn at den går igjennom eu evt.
men er så lite som skal til for at det begynner å gnage dekk.

men hvis du hadde tatt den på eu et annet sted enn NAF (de er for nøye etter min mening) først så hadde det kanskje ikke blitt merket, jeg kjørte med skjevt ratt og bil som dro mot motsatt kjøreretning ved nedbremsing, tok eu på bilen og de fant ingen eu feil på den :lol:

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 04 mar 2010, 16:08
av AtleCM
Jeg har brukt NAF (Kristiansand) i flere år på Seriebilene mine, og er veldig fornøyd. De er veldig "fornuftige" i kontrollen, og vet hva som er viktig og ikke.

Nå har jeg ringt rundt til en haug med små og store verksteder. Så og si alle som en sier at jeg må sjekke bærekuler, styrelager, endeledd og fjærer før jeg tar den på kontroll. Jeg aner at jeg har et dårlig endeledd, og bærekuler er vel forbruksvare på disse?

Ikke alle har like god peiling på Saab merker jeg. Er det styrelager oppå støtdemperen for eksempel, eller svinger den på bærekulene oppe og nede? Jeg vet jeg kan bare gå ut og sjekke, men jeg er utenlands og vil prøve å få klarlagt så mye som mulig før jeg kommer hjem Bilde

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 04 mar 2010, 16:38
av Ingvar N629
Den svinger på bærekulene, det er doble A-armer på disse, så derfor finnes ikke aksiallager.

Både camber og caster vil ha noe å si for selvoppretting, men for å justere på disse så må det shims til.

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 04 mar 2010, 16:53
av AtleCM
Det er flott, mye greiere (bare det ikke er for mye rust) å bytte bærekuler enn styrelager. Glad det ikke er som på mine andre biler med oljefylte knokkelhus. Da er det en dagsjobb bare å komme seg inn til lagerne.

Satser på at camber ikke har endret seg. Det skal vel fort noe til. Eller...om bærekulene er slitt vil jo dette forandre seg...men regner med at nye bærekuler har samme mål som de gamle? Da trenger jeg ikke å justere camber.

Ser et lys her nå. Bærekuler: 150,- endeledd 199,- Litt kosearbeid med mye rustløser...og det er store sjanser for at det blir bra Bilde

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 08 mar 2010, 19:00
av og900turbo
Hei.

Jeg gjorde det på følgende måte når en av bilene mine ble treg på styringa:

Jekket opp forparten slik at begge hjulene hang fritt. Demonterte begge endeleddene. Vred på hjulopphengene på begge sider. Da kjenner du fort om noen bærekuler er trege. Vred på rattet med styrestagene hengende i lufta for å kjenne om noen rattakselledd var trege. Hvis alt dette går lett er det for lite caster på hjulene. Den økes i forbindelse med forstillingskontroll ved å flytte shims fra fremre til bakre innfesting på øvre A-arm i hjulopphenget på begge sider.

Hos meg var det en bærekule som var alt for stram når jeg kjøpte den, så jeg reklamerte og fikk en ny på butikken....

Re: Manglende selvoppretting og900

Lagt inn: 09 mar 2010, 08:50
av AtleCM
Takk for god forklaring!

Jeg byttet nedre bærekule på begge sider igår. De var utslitt, men det hjalp ikke noe på selvopprettingen. Byttet også et endeledd som var slarkete uten at det hjalp. Får jekke og kikke litt til.