Forstilling 9-3SS

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
dieselhakke
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 24 jan 2010, 06:35

Forstilling 9-3SS

Legg inn av dieselhakke » 12 jul 2010, 04:11

Hei!

Er litt ekstrem når det gjelder understell på biler - jeg vil helst ha det 100 % kompakt.
Min 2005 9-3 1.9 TiD er ikke lenger god å kjøre og jeg har brukt tid & krefter (les:penger) på å få bilen kompakt igjen.
Det er ikke godt å si hvor problemet ligger, men et Saab-verksted har byttet lenkarmer og endeledd på begge sider etter å ha påvist at disse var gåen, i tillegg til et fjærbeinslager som gjorde at fjæra lagde ulyd.

Likevel er jeg ikke fornøyd. Bilen sporer som besatt, og man kjenner ved passering av tverrskjøter i veien at det er noe som
"henger etter". Og ved bremsing rister det en tanke, dette er naturligvis skivene som må byttes, men man kjenner at ristingen har litt "slingringsmonn" å riste på i forstillingen, om dere skjønner....

Jeg vil gjerne ha slutt på denne forb... sporingen og følelsen av en ukompakt bil.
Til opplysning ruller bilen på nye Continental SportContact 3 225/45-17 som skulle være grei...har alltid hatt denne dimensjonen, uten at bilen har sporet så perverst av den grunn.
Det har også blitt utført forstillingskontroll og alle vinkler var brillefine.

Er det noen som vet om noe jeg kan lete etter, noen kjente problemer??

På forhånd takk :D

hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Re: Forstilling 9-3SS

Legg inn av hihovda » 13 jul 2010, 21:40

Har du byttet dempere noen gang? Om demperne bak er slitte så vil dette påvirke styringen og følelsen i bilen. Jeg må nok ta for meg mine dempere bak etter hvert, men har ikke råd akkurat nå. :?

håkon

dieselhakke
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 24 jan 2010, 06:35

Re: Forstilling 9-3SS

Legg inn av dieselhakke » 25 aug 2010, 21:44

Løfter denne igjen...har fortsatt ikke funnet noe, alle bilverksteder toer sine hender, selv om bilen kjennes ut som en 1983-modell Opel Ascona. Det er antydning til vibrasjoner og det smeller en liten grann i venstre forhjul når man girer.
Før kunne man kjøre bilen helt sømløst og gire uten at det var merkbart.
Nå kommer der et lite rykk nesten hver gang man girer. Og en dag la jeg merke til at det sa 'klakk' i venstre forhjul hver gang jeg slapp gassen. Likevel finner ingen noe galt. Fordømte greier!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Forstilling 9-3SS

Legg inn av Tor N12 » 25 aug 2010, 22:35

Hør med Saab Service Senter du, Tommy som jobber der kjører jo selv en SS så han kjenner de ekstremt godt 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

dieselhakke
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 24 jan 2010, 06:35

Re: Forstilling 9-3SS

Legg inn av dieselhakke » 11 jan 2011, 08:30

Har endelig funnet kilden her, det er slakk i indre ledd i tannstangen.
Noen som vet om disse kan byttes for seg på disse bilene, eller om hele tannstangen må byttes?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forstilling 9-3SS

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jan 2011, 10:15

dieselhakke skrev:Har endelig funnet kilden her, det er slakk i indre ledd i tannstangen.
Noen som vet om disse kan byttes for seg på disse bilene, eller om hele tannstangen må byttes?
Hva er indre ledd i tannstangen? Er det indre styreledd på en eller begge sider du mener? De byttes i så fall separat ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Re: Forstilling 9-3SS

Legg inn av Mats900R » 11 jan 2011, 12:03

Du trenger ikke bytte hele tannstangen nei :)
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Svar