Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
icodden
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 04 okt 2007, 18:33
Medlemsnummer: N1585
Navn: Jon Arne Jonassen
Bil: Saab 9-3 2002 SE 2.0T
Sted: Sandnes

Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Legg inn av icodden » 09 mar 2011, 18:11

Har planere om å få senket OG9-3 min etterhvert.
Vurderte en stund Bilstein sammen med H&R fjærer, men lurer på om det blir i stiveste lage for meg.
Har hørt at man bør bytte dempere når man monterer senke fjærer. Lurer da på om jeg bare kan kjøpe originale dempere
sammen med H&R eller Eibach fjærer? Vil ha den lavere og litt stivere, men ikke alt for stiv slik at jeg mister all komfort.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mar 2011, 18:40

Denne tråden omhandler 9-5, men prinsippet blir det samme:
viewtopic.php?f=57&t=32045&start=30
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
icodden
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 04 okt 2007, 18:33
Medlemsnummer: N1585
Navn: Jon Arne Jonassen
Bil: Saab 9-3 2002 SE 2.0T
Sted: Sandnes

Re: Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Legg inn av icodden » 09 mar 2011, 20:18

Har sett litt på den tråden ja. Men er vell mer snakk om kombinasjonen originale fjærer sammen med sportsdempere der. Men hvordan er det motsatt vei?
Vil originale dempere tilpasse seg lavere fjærer?

Brukeravatar
Thor Åge N1166
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 351
Registrert: 16 des 2007, 11:29
Medlemsnummer: N1166
Sted: Hamar

Re: Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Legg inn av Thor Åge N1166 » 10 mar 2011, 08:50

icodden skrev:Har sett litt på den tråden ja. Men er vell mer snakk om kombinasjonen originale fjærer sammen med sportsdempere der. Men hvordan er det motsatt vei?
Vil originale dempere tilpasse seg lavere fjærer?
Dette emnet står det mye om på forumet her.
Les feks. dette. Burde gi deg svaret du er ute etter.

viewtopic.php?f=25&t=32903&start=15
-04 9-5 2,3t Vector
-85 900 i
Medlemsnr. N1166
http://www.garaget.org/Damnation

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Legg inn av Bent N208 » 10 mar 2011, 12:01

Hei

Min personlige anbefaling vil være Hirsch/Eibach senkesett, eller et reint Eibach senkesett hvis du vil ned på 30mm senk da. Begge sett er gode progressive fjærer som fint kan brukes imot originaldempere " ref Eibach federen "

Ellers finnes det jo som nevnt i andre tråder vedr understell " Bilstein Sport og standard fjærer et alternativ " men med 18" hjul imot sistnente combo :roll: :wink:

Lykke til med bilen og valget av fjærer :xd:


Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Legg inn av Trond N47 » 10 mar 2011, 16:31

Stive fjærer og myke dempere er den dårligste kombinasjonen du kan finne på. En myk demper som ikke greier å stoppe svingningene til den stive fjæra vil gi gynging etter humper og hopp og sprett. Bilen blir minst like stiv og ukomfortabel hvis du bare bytter fjærene.
Skal du senke bilen uten å gjøre den stivere så er den gammeldagse vinkelsliper-senkingen best egnet [-X Men det går desverre ikke an på 9-5 som har progressive fjærer.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Legg inn av Rambraut N1491 » 10 mar 2011, 17:45

Jeg hadde 35/25mm senk og orginal dempere på min OG9-3, hoppa å spratt i alle retninger på ujevn asfalt i alle hastigheter. På grus kjørte jeg rolig uansett, så der merket jeg ikke så veldig mye.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Legg inn av na_X » 10 mar 2011, 19:05

Har noen kompiser og bekjente med blodsenka BMWer, såklart.. De kjører med HR-fjærer, (enkelte har jo kappa fjærer også men det er jo helt ubrukelig da støtdemperen bunner nedi istedet for fjæra som skal stoppe bevegelsen før dette skjer) og alt for slappe dempere, sikkert orginale sådan. Til og med 9-5n min virker stivere, og da har jeg sportsfjærer og Bilstein dempere foran og jeg har til og med komfort noe som de ikke har... Han ene har forresten kommentert at han skal bytte ut HR-fjærene og heller sette på orginal-fjærer, blir bare for dumt å skrape nedi alle fartsdumpene også.. Heller gå for litt bedre dempere enn senkefjærer som anbefalt fra før, kjører du senkefjærer og orginaldempere så vil vandringen på fjærene være utenfor rekkevidden til demperen, så fort demperen bunnes så smeller det og du mister veigrep og da hjelper det ikke at tyngdepunktet er lavere enn orginalt da det gir motsatt virkning på veigrepet. Skjer det i en sving (er jo aldri jevne veier her til lands), noe som er mest sannsynlig så er det nok bedre å ha høyere tyngdepunkt og fortsatt bra grep enn å ha lavt tyngdepunkt for å så miste veigrepet helt med bunnede dempere.

Hvis man ser på bare utseende, så er det I mine øyne stygt når hjulene forsvinner inn i hjulbrønnene også, ser mye bedre ut med en jevn avstand istedet. :) Bedre med stylter enn knekkt fot..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mar 2011, 00:25

icodden skrev:Har sett litt på den tråden ja. Men er vell mer snakk om kombinasjonen originale fjærer sammen med sportsdempere der. Men hvordan er det motsatt vei?
Vil originale dempere tilpasse seg lavere fjærer?
Joda, men det står jo også en del om hvordan ting faktisk fungerer :wink:

Som Trond skriver over her, og også i den andre tråden, så er ikke originale dempere og stivere fjærer noen god idé. Skal du absolutt senke, så bytt både fjærer og dempere som også Bent anbefaler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Thor Åge N1166
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 351
Registrert: 16 des 2007, 11:29
Medlemsnummer: N1166
Sted: Hamar

Re: Senkefjær i kombinasjon med nye original dempere?

Legg inn av Thor Åge N1166 » 11 mar 2011, 08:16

Ingvar N629 skrev:
icodden skrev:Har sett litt på den tråden ja. Men er vell mer snakk om kombinasjonen originale fjærer sammen med sportsdempere der. Men hvordan er det motsatt vei?
Vil originale dempere tilpasse seg lavere fjærer?
Joda, men det står jo også en del om hvordan ting faktisk fungerer :wink:

Som Trond skriver over her, og også i den andre tråden, så er ikke originale dempere og stivere fjærer noen god idé. Skal du absolutt senke, så bytt både fjærer og dempere som også Bent anbefaler.

Helt enig med Ingvar. Det er bare å lese litt på forumet om alle problemene folk har med senking. Burde ikke være noen tvil om at skal du senke, bytt fjærer og dempere som er laget for å jobbe sammen. Dette koster litt, så har man bare råd til "billigversjonen", så vent. Så slipper man problemer med at bilen blir ukomfortabel, "hopper å spretter", "sigen i ræva" og alt det andre som jeg ikke husker.
Greit å høre på de som kan litt om dette. :wink:
-04 9-5 2,3t Vector
-85 900 i
Medlemsnr. N1166
http://www.garaget.org/Damnation

Svar