Stive opp 9000 - hva bør prioriteres?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 371
Registrert: 24 jan 2008, 00:10
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
Sted: Måløy

Re: Stive opp 9000 - hva bør prioriteres?

Legg inn av Trond_ » 24 mar 2011, 14:27

Bilstein dempera og gode senkefjøre e en god start. So bytte ut orginal foringa til powerflex for eksempel :)

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Stive opp 9000 - hva bør prioriteres?

Legg inn av ToreN1246 » 25 mar 2011, 00:21

Tja.... Hvor langt har du tenkt å dra det??
Kniver er å foretrekke kontra krengestag.
Sveise forsterkninger for mindre bevegelse i bilen og "søm sveise" osv osv... Til slutt har du helbur :mrgreen:
Enklest er stivere fjærer og harde dempere, roseledd og harde/stumme foringer :reading:
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Stive opp 9000 - hva bør prioriteres?

Legg inn av Ingvar N629 » 25 mar 2011, 07:43

Hiv inn SAS-krengestag og assorterte powerflex. Er den ikke stiv nok da så bytt bil! :lol:

men det er ikke sikkert du kommer deg raskere rundt ACR med stivere bil, hiv heller ut alt av vekt. Jo høyere over bakken vekta sitter, desto viktigere er det å få det vekk. Og sett inn en Quaife diff i den manuelle kassa du skal konvertere til, det gjør mer for kjøreegenskapene og kontrollerbarhet i sving enn all verdens stag og senkesett!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Stive opp 9000 - hva bør prioriteres?

Legg inn av Trond N47 » 25 mar 2011, 11:28

Tårnstag eller støtdemperstag er tunge og høyt plassert, gir etter mine erfaringer dårligere kjøreegenskaper i sum hvis en regner økt stivhet mot økt masse så høyt plassert. 9000 er ganske stiv mellom støtdempertårnene framme, og ramma rundt bakluka er stivet godt opp på CS i forhold til CC. På CC vil man derimot ha nytte av støtdemperstag bak, og da må det være med et skråstag for å få merkbar oppstiving.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar