Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
UstaBilstad N1616
- 0.7 bar

- Innlegg: 180
- Registrert: 09 apr 2009, 09:24
- Medlemsnummer: N1616
- Navn: Christian Bilstad
- Bil: 02 SAAB 9-3 2.0T
- Sted: Hamresanden, Kr. Sand
Legg inn
av UstaBilstad N1616 » 11 jun 2011, 13:29
Hei!
Er det noen som har et bra tips til hvordan man kan skille fjærbeinet og bærekula(bolten)?
Har løsna selve mutteren på toppen og stab sag, men bolten henger som heia.. har ikke så lyst til å hamre løs uten at jeg vet om det er lurt

Hadde vært supert om noen hadde et tips nå, da detta haster noe..
Mvh. Christian
M02 9-3 2.0T
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 11 jun 2011, 14:49
Det jeg pleier å gjøre er å ta et stort flatt skrujern imellom mutteren og drivknuten. Ta hammeren og slå på det til de skiller seg. Brekkjern duger vel også til samme operasjonen.
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Legg inn
av zero900t » 11 jun 2011, 15:23
Jeg brukte propanbrenner, varma stålet rundt og banka til med 1kg slegge. Men nå skal det sies at min satt så godt fast at avtrekkerverktøyet knakk...
Lykke til, det er h... når den sitter fast... he he
-
UstaBilstad N1616
- 0.7 bar

- Innlegg: 180
- Registrert: 09 apr 2009, 09:24
- Medlemsnummer: N1616
- Navn: Christian Bilstad
- Bil: 02 SAAB 9-3 2.0T
- Sted: Hamresanden, Kr. Sand
Legg inn
av UstaBilstad N1616 » 11 jun 2011, 21:59
Tusen takk for tips!

fikk de fra hverandre på begge sider tilslutt, men det var en forferdelig jobb! Eneste problemet jeg har nå, er at begge styrekulene sitter like, hvis ikke bedre, godt fast!

menmen...
M02 9-3 2.0T
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 12 jun 2011, 00:15
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av ToreN1246 » 12 jun 2011, 00:30
Varme og tung hammer/mini slegge... Funker kanon, og du kan slå ganske hardt før du skal bli redd! Slå på godset, ikke på kula, da løsner den av sjokket
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
-
UstaBilstad N1616
- 0.7 bar

- Innlegg: 180
- Registrert: 09 apr 2009, 09:24
- Medlemsnummer: N1616
- Navn: Christian Bilstad
- Bil: 02 SAAB 9-3 2.0T
- Sted: Hamresanden, Kr. Sand
Legg inn
av UstaBilstad N1616 » 13 jun 2011, 00:41
Takk for alle innspill!

har fått lånt meg avtrekkerverktøy så jeg satser på at den løsner av dét hvertfall. Selv med 1kg slegge som ble slått på godset, løsnet de ikke.. de rikket seg ikke en gang....

men har sauset de inn med 5-56 over natta nå, så håper jeg hvertfall de løsner i morgen!

spennende å se hvertfall

M02 9-3 2.0T
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 02 jul 2011, 18:14
Når jeg skulle av med disse, så bøyde jeg bare avtrekker verktøyet. Ganske misunnelig på kompisen min som bare skrudde opp mutteren og slo et lite slag med en hammer så løsnet det!

Så jeg endte opp med en voksen tersj. Denne fikk litt dårlig tak, så måtte bruke ei tvinge for å holde armene på plass, men selv om jeg strammet så mye jeg turte gikk det ikke opp. Slo og deljet løs på tersjen, men ga opp tilslutt, og tok meg en pause. Mens jeg sto utenfor garasjen hørte jeg etter en stund en smell, og da hadde det løsnet av seg selv.
Vær tolmodig, det blir tilslutt!

-
UstaBilstad N1616
- 0.7 bar

- Innlegg: 180
- Registrert: 09 apr 2009, 09:24
- Medlemsnummer: N1616
- Navn: Christian Bilstad
- Bil: 02 SAAB 9-3 2.0T
- Sted: Hamresanden, Kr. Sand
Legg inn
av UstaBilstad N1616 » 07 jul 2011, 21:36
Takk for svar:)
ja det satt sykt godt fast! fikk løsnet de dagen etter, men måtte bruke en foringsutpresser(eler hva det heter) og sa spratt de ut:)
men det er jo sykt dritt når man ikke får lønet de... Godt de løsnet hos deg sånn "plutselig"

M02 9-3 2.0T
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 24 jul 2011, 10:24
jeg sliter meg det samme på min ng900 nå. står heltfast kan man si. til meg er det snakk om styrekulen. prøvde først å slå på godset men det hjelpte lite. tok fram avtrekkerverktøyet fra biltema,hammret og slo,rikket seg ikke. ble forbannet å tok fram 2" rørtangen og knakk skruen da jeg skulle prøve å rikke den løs fra undersiden. Tersjen jeg prøvde skle bare fra bolten under stramming. tenkte at det var bare en vei å få ut fjerbenet på,så da tok jeg vinkelsliperen fram å sagde av styrekulen fra oversiden. noen som har tips hvordan jeg i h....... skal få av biten i fjærbenet. har ikke ønske om å kjøpe fjærbenet nytt

-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 24 jul 2011, 10:49
Borr ut et hull i midten av bolten. Begynn med typisk 3mm. Så ca 6 mm. Deretter skulle det gå å sause fullt av penetrerende olje, og slå inn en torx av passende størrelse og vri ut stumpen. Har du skrueutrekker utstyr er dette selvsagt bedre. Varme hjelper også.
Men hovedsaken er å minske trykket utover fra bolten, og dette oppnåes med å borre ut senter. holder det ikke med 6mm så øk opp til du får bolten.
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 24 jul 2011, 17:34
Fikk det til med en 6mm borr.Takk for tips. Har nå montert opp alt igjen men det ligger igjen en skive..

Tror rett å slett denne skal ligge en plass på demperen.
Tenker ikke på skiven på toppen av demperen.. Er det en skive som skal ligge underfra ? Noen som har bilder av oppbygingen?
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 24 jul 2011, 21:29
Kan dette hjelpe?

-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 25 jul 2011, 15:22
Takk for bildet. Skive nr 9 jeg hadde glemt av

. Men det er da ikke farlig når det tok 2timer å få det rett igjen. Takk for all hjelp for denne gang.
