Største godkjente bremser på 01 9-5?
Moderator: Moderatorer
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Største godkjente bremser på 01 9-5?
Heisann!
Har et 360mm bremsekit foran på bilen min. Det bremser noe helt vanvittig, men. Det er ikke godkjent. Har fått mangellapp fra SVV på dette. Jeg kan jo seff bytte til orginalt også bytte tilbake igjen, men jeg vil ha noe som er godkjent. Så da er spørsmålet: Hva er det "råeste" jeg kan få godkjent på den bilen? Om ikke godkjent, så kan det ihvertfall bortforklares som orginaldeler (Turbo-x bremser?)
Vet at Hirsch har et 345mm kit, men uvist om dette passer på 01 9-5.
Så spørsmålene er vel som følger:
Hvor store er Turbo-x bremsene? Trenger de og skrives inn i vognkortet?
Passer 345mm kittet fra Hirsch 2001 mod? Dette finnes det jo TUV papirer til.
Andre tips?
Takker for svar.
Har et 360mm bremsekit foran på bilen min. Det bremser noe helt vanvittig, men. Det er ikke godkjent. Har fått mangellapp fra SVV på dette. Jeg kan jo seff bytte til orginalt også bytte tilbake igjen, men jeg vil ha noe som er godkjent. Så da er spørsmålet: Hva er det "råeste" jeg kan få godkjent på den bilen? Om ikke godkjent, så kan det ihvertfall bortforklares som orginaldeler (Turbo-x bremser?)
Vet at Hirsch har et 345mm kit, men uvist om dette passer på 01 9-5.
Så spørsmålene er vel som følger:
Hvor store er Turbo-x bremsene? Trenger de og skrives inn i vognkortet?
Passer 345mm kittet fra Hirsch 2001 mod? Dette finnes det jo TUV papirer til.
Andre tips?
Takker for svar.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Største godkjente bremser på 01 9-5?
Turbo x bremsene passe kun 02 og opp, sikkert hirsch også.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Største godkjente bremser på 01 9-5?
Stemmer det, men det er jo fullt mulig å bygge om!doo-kie skrev:Turbo x bremsene passe kun 02 og opp, sikkert hirsch også.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: Største godkjente bremser på 01 9-5?
Tror det blir neste steg. Er møkk lei av og ha en "delvis" godkjent bil. Skal ha orginale (men store) bremser, orginalt innsugsrør også skal det legges MINIMALT med toning rundt baut.Ingvar N629 skrev:Stemmer det, men det er jo fullt mulig å bygge om!doo-kie skrev:Turbo x bremsene passe kun 02 og opp, sikkert hirsch også.
Har siden torsdag i forrige uke hatt et sant H****** med eu-kontroller, mangellapper, statens vegvesen, kontrollører med mistanke om effektøkning osv. Jeg er LEI!

Er da ikke så mye stress å bygge om til M02. Håper jeg

Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Største godkjente bremser på 01 9-5?
Litt jobb er det jo, men veldig overkommelig. Og det er definitivt verdt det, nesten rart at ikkje fleire har gjort dette.
Det er lett å like M02 forstilling.
Det er lett å like M02 forstilling.
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
Re: Største godkjente bremser på 01 9-5?
9-3 ss aero er også litt større enn 9-5 aero (308 vs 318?mm), i tilfelle du ikke gidder å bruke en fot og en arm på turbox.. De som sitter på turboxbremser nå for tiden kjøpte det vel for 5000 sek på saabfestivalen, og du får det vel neppe til den prisen nå;)
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Største godkjente bremser på 01 9-5?
Det som er aberet for din del med å bygge om til M02-> forstilling er at da passer ikke coiloverene dine lenger. Neobrothers i England kjøpte en pall med TurboX-bremser på festivalen, tror de selger dem til en relativt grei pris.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: Største godkjente bremser på 01 9-5?
Det frister ikke akkurat. Men er det mulig å beholde coiloverne men samtidig sette på Turbo-X / Hirsch bremser? Eller betyr de bremsene at hele forstillingen må bygges om til m02?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Største godkjente bremser på 01 9-5?
Det er sjølve spindelen på pre 2002 som ikkje passar til desse bremsene, dermed må bl.a. demparar/coilover (og forøvrig resten av forstillinga, inkl drivakslingane) også byttast ja.
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: Største godkjente bremser på 01 9-5?
Det var da som svarte. Hmf.
Tror vi viser bilen med orginale bremser, også bytter vi tilbake. Blir litt drøyt å måtte ofre coilovere OG big brake kittet mitt, bare for å få bygd om til m02.
Tror vi viser bilen med orginale bremser, også bytter vi tilbake. Blir litt drøyt å måtte ofre coilovere OG big brake kittet mitt, bare for å få bygd om til m02.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Største godkjente bremser på 01 9-5?
Hmm er jo typisk norsk og ikke godkjenne bedre bremser enn orginalt, Flott land vi lever i. Bilsvaksynte kan brenne i h......
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
Re: Største godkjente bremser på 01 9-5?
De er jo ikke bedre enn originalt. de BREMSER kanskje bedre, men de ruster vel fortere, gjerne innenfra fordi de mangler noe pakningreier... Fikk en utførlig forklaring av tommy på td-tuning på det greiene der, som jeg ikke husker desverre... men det er ikke underkjent for moro skyld:)Dopus skrev:Hmm er jo typisk norsk og ikke godkjenne bedre bremser enn orginalt, Flott land vi lever i. Bilsvaksynte kan brenne i h......
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998