bremser 9000
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: bremser 9000
Hmm.... Jeg vil nok tro at væsken har skylden? Fordi, jeg har 9000 bremser på løpsbilen Og den har fått mer pisk en noen bruksbil på vanlig vei vil oppleve. Har til og med kjørt løp med orginale klosser på den. Ikke optimalt men bremsene forsvant ikke. Jeg står fast med at det er tilstrekkelig størrelse på de bremsene, og at EBC leverer =)
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 67
- Registrert: 09 mar 2011, 16:14
- Medlemsnummer: N2135
- Navn: Per S.Nysæter
- Bil: 94 9000 cse 2,3.T 9-5 99mod
- Sted: Rudshøgda
Re: bremser 9000
Her var det ulike erfaringer ser jeg.Har ikke hatt 9000 før,bare 99 og 900.Derfor har jeg ikke annen erfaring enn at jeg har prøvd med originale bremser og funnet ut at her må det andre deler i drift. :!:Skal gå over ALT på bilen i vinter
per s.N2135
Saab 9000 cse 2,3T 1994 mod.
Saab 9-5 1999 mod.
Saab 9000 cse 2,3T 1994 mod.
Saab 9-5 1999 mod.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: bremser 9000
Hvor mye veier bilen din?Johan N828 skrev:Hmm.... Jeg vil nok tro at væsken har skylden? Fordi, jeg har 9000 bremser på løpsbilen Og den har fått mer pisk en noen bruksbil på vanlig vei vil oppleve. Har til og med kjørt løp med orginale klosser på den. Ikke optimalt men bremsene forsvant ikke. Jeg står fast med at det er tilstrekkelig størrelse på de bremsene, og at EBC leverer =)
Hvor mye veier en MY95 9000 Aero?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 67
- Registrert: 09 mar 2011, 16:14
- Medlemsnummer: N2135
- Navn: Per S.Nysæter
- Bil: 94 9000 cse 2,3.T 9-5 99mod
- Sted: Rudshøgda
Re: bremser 9000
Spørs om du har et godt poeng der,Bilen er tung men har tenkt og beholde det meste intakt for bruksverdien sin skyld.
Ble bare litt skremt av yteevnen på original oppsettet.
Ble bare litt skremt av yteevnen på original oppsettet.
per s.N2135
Saab 9000 cse 2,3T 1994 mod.
Saab 9-5 1999 mod.
Saab 9000 cse 2,3T 1994 mod.
Saab 9-5 1999 mod.
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: bremser 9000
Løpsbilen veier ca 1200 kilo tror jeg. Men bremsene blir kjørt hardt under løp og mye oftere. Stoler på det som referanse.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: bremser 9000
Jeg har prøvd en 9000 2.3t med Greenstuff-settet som Speedparts selger, og det var merkbar forskjell i forhold til min som har orginale bremser hele veien rundt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: bremser 9000
Para, om du ødelegger et sett bremser på en kilometer, så er det en brukserfaring, ikke en produkterfaring
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: bremser 9000
Såså, de ble ikke ødelagt, de bare ble midlertidig ubrukelig.Edward N812 skrev:Para, om du ødelegger et sett bremser på en kilometer, så er det en brukserfaring, ikke en produkterfaring
Det er i aller høyeste grad en brukserfaring, men det jo vittelig også en produkterfaring også
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 816
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: bremser 9000
Vil ikke kvaliteten på dekk mm påvirke resultatet? samt om bremsevesken er av god årgang så vil vel effekten reduseres betraktelig? Greenstuff har en friksjonskoefisient på 0.45 mot 0.42 på et ferrodo sett til 2-3 ganger prisen!
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: bremser 9000
Ehm, hvilke omstendigheter er den koeffisienten tatt fra, etter hvor mange nedbremsinger? Og om det er under like omstendigheter, vil forskjellen være den samme under andre sammenlignbare situasjoner?
Skeptisk..
Skeptisk..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 816
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: bremser 9000
Antar at det er optimal koefisient eller gjennomsnitts? det var forøvrig greenstuff 6000 series som hadde 0.45, de vanlige har 0.55 og de ferrodo klossene 0.42, sikkert en standard de følger når de måler. Men gitt at bilen ikke låser hjulene så vil vel pedaltrykk veie opp for klossefriksjon?Edward N812 skrev:Ehm, hvilke omstendigheter er den koeffisienten tatt fra, etter hvor mange nedbremsinger? Og om det er under like omstendigheter, vil forskjellen være den samme under andre sammenlignbare situasjoner?
Skeptisk..
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: bremser 9000
Ja, det kan selvsagt tenkes det ligger noe i det det er sikkert oppgitt ved sammenlignbare omstendigheter, men det kan jo plutselig snus ved omstendigheter som kommer den hittil uheldigste klossen til gode, om du skjønner hva jeg menerSingsaker skrev:Antar at det er optimal koefisient eller gjennomsnitts? det var forøvrig greenstuff 6000 series som hadde 0.45, de vanlige har 0.55 og de ferrodo klossene 0.42, sikkert en standard de følger når de måler. Men gitt at bilen ikke låser hjulene så vil vel pedaltrykk veie opp for klossefriksjon?Edward N812 skrev:Ehm, hvilke omstendigheter er den koeffisienten tatt fra, etter hvor mange nedbremsinger? Og om det er under like omstendigheter, vil forskjellen være den samme under andre sammenlignbare situasjoner?
Skeptisk..
Ja, pedaltrykk vil jo bli nødt til å veie opp for en lav friksjonskoeffisient, med de følger at bruker vil oppleve bremsene som "dårlig". Selv synes jeg bremser som biter veldig fort og hardt er ubehagelige, og ville vært mer interessert i en friksjonskoeffisient som en funksjon av temperatur og tid, noe som ville sagt noe om hvor godt de fungerer under hard kjøring over en viss tidsperiode, ikke minst ville det sagt noe om sikkerheten.
F.eks har jeg opplevd å måtte bråbremse ganske tidlig etter jeg har begynt å kjøre (9000 med brembo 4-stemplede kalippere, 314mm skiver og grusomme racingklosser som fulgte med settet) , og bremseeffekten er helt vanvittig dårlig, langt dårligere enn med originale bremser! Samme hvilken friksjonskoeffisient de reklamerer med, så var den farlig lav ved kritiske omstendigheter.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: bremser 9000
Jeg har prøvd en del forskjellig på 9-5. EBC redstuff med Brembo kalipere, "Brembo"(aner ikke hvem som produserer klossene) i Hirschkalipere (større Brembokalipere) og Ferrodo DS2500 klosser i Hirschkalipere. Jeg er ikke i tvil om hva som er best, Ferrodoklossene tar med en gang, kalde som varme, og bremser godt med lavt pedaltrykk. Kjørte dem så varme at skivene skiftet farge og krakkelerte i overflaten på Våler i år, likevel stoppet det så passasjeren hang i stroppen. Jeg har aldri hatt så bra bremser!
Litt morsomt var det også å se at en dag med herjing nesten ikke hadde gitt slitasje på klossene. Klossene det sto Brembo på ble voldsomt slitt av en banedag, redstuffklossene ble utslitt av en tur rundt
Byneset. Det er også stor forskjell på hvordan klossene tar kalde, brukes de på vei så må de funke med en gang. Redstuff egner seg ikke for vanlig vei, det er iallfall min erfaring.
Litt morsomt var det også å se at en dag med herjing nesten ikke hadde gitt slitasje på klossene. Klossene det sto Brembo på ble voldsomt slitt av en banedag, redstuffklossene ble utslitt av en tur rundt
Byneset. Det er også stor forskjell på hvordan klossene tar kalde, brukes de på vei så må de funke med en gang. Redstuff egner seg ikke for vanlig vei, det er iallfall min erfaring.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 816
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: bremser 9000
At ferrodo e best er jo svært sannsynlig, de koster en del mer og de er store i motorsykkel-R-segmentet. De orginale SAAB klossene er i hvertfall bedre en biltema klossene, de koster ca det samme også!Ingvar N629 skrev:Jeg har prøvd en del forskjellig på 9-5. EBC redstuff med Brembo kalipere, "Brembo"(aner ikke hvem som produserer klossene) i Hirschkalipere (større Brembokalipere) og Ferrodo DS2500 klosser i Hirschkalipere. Jeg er ikke i tvil om hva som er best, Ferrodoklossene tar med en gang, kalde som varme, og bremser godt med lavt pedaltrykk. Kjørte dem så varme at skivene skiftet farge og krakkelerte i overflaten på Våler i år, likevel stoppet det så passasjeren hang i stroppen. Jeg har aldri hatt så bra bremser!
Litt morsomt var det også å se at en dag med herjing nesten ikke hadde gitt slitasje på klossene. Klossene det sto Brembo på ble voldsomt slitt av en banedag, redstuffklossene ble utslitt av en tur rundt
Byneset. Det er også stor forskjell på hvordan klossene tar kalde, brukes de på vei så må de funke med en gang. Redstuff egner seg ikke for vanlig vei, det er iallfall min erfaring.
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 816
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: bremser 9000
Hvor selg dem ferrodo og ca pris på gateklossa for 9-5 evt flere alternativ?
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est