9-5 og felger som NESTEN passer
Lagt inn: 24 okt 2011, 22:01
Årets dekkskift på nybilen (saab 9-5 2.3 aero 94-mod) bød på en ubehagelig overraskelse: Det var klin hakke umulig å få vinterhjulene skrudd skikkelig fast. Mellom anleggsflate for felg og nav var det minimum 1.5 millimeters klaring (målt med 1.5 mm knivblad). Jeg har ikke all verdens mekaniske kunnskaper, men det virker som en svært dårlig idé at det er klaring mellom felg og nav. Jeg grøsser når jeg tenker på hvilke krefter som da skal tas opp av hjulboltene....
Årsaken er at det stikker noe ut av navet som ikke passer inn i hullet i senter av felgen. Det som stikker ut vil jeg kalle en rørstump, litt under 2 tommer i diameter (øyemål) og cirka like lang. Den skal inn i et konisk hull på felgen. Null problem på sommerhjulene, men altså håpløst på vinterhjulene.
Senterhullet i sommerhjul-felgen er minimum 5 mm større enn vinterhjul-felgen. Ettersom hullene er koniske er det ikke bare-bare å få tatt presise mål der det butter i mot, i hvert fall ikke med den tiden jeg hadde tilgjengelig der og da. .
For mitt utrente øye ser vinterhjulet ut som en helt vanlig SAAB 5-ekers felg. SAAB-merket i senter av felgen betyr vel neppe all verden - det er verdens enkleste sak å sette inn et nytt merke med samme diameter og fjærløsning. Uansett, jeg er ingen felgekspert og klarer ikke se noe som tyder på at det IKKE er en orginal SAABfelg. Rent bortsett fra at den ikke passer, selvfølgelig.
En kilde jeg ikke fester 100% lit til har fortalt meg at det skal være en mellomleggsskive i plastikk til disse hjulene. Kjenner dere til noe slikt? Mellomleggsskiver til hjulskift er totalt ukjent for meg, i hvert fall.
Er det noen felgeksperter som kan bringe klarhet i saken?
Årsaken er at det stikker noe ut av navet som ikke passer inn i hullet i senter av felgen. Det som stikker ut vil jeg kalle en rørstump, litt under 2 tommer i diameter (øyemål) og cirka like lang. Den skal inn i et konisk hull på felgen. Null problem på sommerhjulene, men altså håpløst på vinterhjulene.
Senterhullet i sommerhjul-felgen er minimum 5 mm større enn vinterhjul-felgen. Ettersom hullene er koniske er det ikke bare-bare å få tatt presise mål der det butter i mot, i hvert fall ikke med den tiden jeg hadde tilgjengelig der og da. .
For mitt utrente øye ser vinterhjulet ut som en helt vanlig SAAB 5-ekers felg. SAAB-merket i senter av felgen betyr vel neppe all verden - det er verdens enkleste sak å sette inn et nytt merke med samme diameter og fjærløsning. Uansett, jeg er ingen felgekspert og klarer ikke se noe som tyder på at det IKKE er en orginal SAABfelg. Rent bortsett fra at den ikke passer, selvfølgelig.
En kilde jeg ikke fester 100% lit til har fortalt meg at det skal være en mellomleggsskive i plastikk til disse hjulene. Kjenner dere til noe slikt? Mellomleggsskiver til hjulskift er totalt ukjent for meg, i hvert fall.
Er det noen felgeksperter som kan bringe klarhet i saken?