Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Atzz » 23 nov 2011, 23:50

Hei, Jeg skal til å kjøpe nye dempere til OG'n, da demperene jeg har ikke fungerer tilfredsstillende. Demperene er ikke veldig slitt, og har sikkert holdt en stund til, men i og med at jeg har satt krengehemmere på bilen, så føler jeg at det har blitt ubalanse i sakene.

Ved kjøring i lav fart over humper og hull i veien som kun ene siden av bilen treffer, så får jeg en fryktelig gjyning sideveis.

I denne sammenhengen lurer jeg på om det er andre dempere på biler med krengehemmere?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Ingvar N629 » 24 nov 2011, 00:02

Husk at krengehemmere gjør hjulopphenget mindre uavhengig, dermed vil hele bilen til en viss grad følge med dersom det er dump på kun en side.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Eirik N396 » 24 nov 2011, 00:04

Det er vel ikke spesielle dempere for biler med stabstag, men jeg tror alle hadde gassdempere, så jeg ville ihvertfall unngått oljedempere om jeg var deg :)

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Atzz » 24 nov 2011, 00:08

Ingvar N629 skrev:Husk at krengehemmere gjør hjulopphenget mindre uavhengig, dermed vil hele bilen til en viss grad følge med dersom det er dump på kun en side.
Ja, greia er vel at demperene som er der nå, ikke klarer å stoppe disse svingningene... Jeg syns det er ekkelt at bilen er sånn. Når jeg har kjørt over med forrhjulene, og svingningene har startet, så kjører jeg over med bakhjulene, og så blir det enda værre :(


Eirik N396 skrev:Det er vel ikke spesielle dempere for biler med stabstag, men jeg tror alle hadde gassdempere, så jeg ville ihvertfall unngått oljedempere om jeg var deg :)

Oljedempere SKAL unngås, da dette er påkrevd på bilen ved ombygging til T16

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Andreas N1194 » 24 nov 2011, 10:21

Du bør jo i såfall velge Sachs, Bilstein eller Boge som er de valgene jeg fikk da jeg bygget om til T16, så slipper du denne jobben en gang til i etterkant. Du bør også tenke på om du skal senke bilen eller ikke, da demperne ikke liker at du bytter fjærer i etterkant..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Atzz » 24 nov 2011, 16:30

Andreas N1194 skrev:Du bør jo i såfall velge Sachs, Bilstein eller Boge som er de valgene jeg fikk da jeg bygget om til T16, så slipper du denne jobben en gang til i etterkant. Du bør også tenke på om du skal senke bilen eller ikke, da demperne ikke liker at du bytter fjærer i etterkant..


Gassdempere type Sachs, Bilstein eller Boge, stemmer det ja, biln skal ikke senkes, da jeg syns den er lav nok som den er, med tanke på å komme seg over farthumper, og å unngå veiskrapetendenser om vinteren.

Men da tror jeg at jeg går for sachs-dempere da :)
Sist redigert av Atzz den 18 des 2011, 00:53, redigert 1 gang totalt.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Andreas N1194 » 24 nov 2011, 16:36

Atzz N1868 skrev:
Andreas N1194 skrev:Du bør jo i såfall velge Sachs, Bilstein eller Boge som er de valgene jeg fikk da jeg bygget om til T16, så slipper du denne jobben en gang til i etterkant. Du bør også tenke på om du skal senke bilen eller ikke, da demperne ikke liker at du bytter fjærer i etterkant..


Gassdempere type Sachs, Bilnstein eller Boge, stemmer det ja, biln skal ikke senkes, da jeg syns den er lav nok som den er, med tanke på å komme seg over farthumper, og å unngå veiskrapetendenser om vinteren.

Men da tror jeg at jeg går for sachs-dempere da :)
Sachs har blitt billige også med tiden, det er heller ingen ulempe ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Atzz » 24 nov 2011, 21:08

Hvilken dempere er OG900 m88 levert med fra fabrikk? De er i alle fall blåe de som står på, så er sikker sachs. Men er det olje/gass?


Jeg vurderer også litt stivere Bilnstein, men er redd det blir for stivt. Skulle ha fått prøvd en 900 med slike... men blir vel vanskelig.

Brukeravatar
plankan
Innlegg: 25
Registrert: 13 sep 2011, 12:53
Navn: Jasper
Bil: MY 85 T16 AT55L-SR

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av plankan » 24 nov 2011, 23:33

M88 er lev med olje dempere såfremt det ikke er en Turbobil da desse havde gas dempere.

Ellers vil jeg gerne slå et slag for Monroe's dempere "reflex heavy duty" som er en pogresiv gas demper der anpasser sig efter kørsel og vej.
MY 85 T16 AT55L-SR Kvartz #129h rosenkvarts

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av na_X » 25 nov 2011, 00:28

Har selv Sachs sport demperne som selges på partsforsaabs.com , dette er vel samme som Andreas hadde på sin. Kostet meg vel 1200-1500,- inkl. frakt og moms for komplett hele veien irundt bilen. Kjører med lesjøfors fjærer sammen med de. Stabstag er orginalt på min OG900.
Kan ikke si det er ubehagelig stivt akkurat, mersom passende slik OG900 burde være orginalt. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Andreas N1194 » 25 nov 2011, 09:30

plankan skrev:M88 er lev med olje dempere såfremt det ikke er en Turbobil da desse havde gas dempere.

Ellers vil jeg gerne slå et slag for Monroe's dempere "reflex heavy duty" som er en pogresiv gas demper der anpasser sig efter kørsel og vej.
Disse er fine de, men det hjelper lite når det norske Vegverket (Statens vegvesen) ikke vil godkjenne annet enn Bilstein, Sach eller Boge ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
plankan
Innlegg: 25
Registrert: 13 sep 2011, 12:53
Navn: Jasper
Bil: MY 85 T16 AT55L-SR

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av plankan » 25 nov 2011, 09:53

Andreas N1194 skrev:Disse er fine de, men det hjelper lite når det norske Vegverket (Statens vegvesen) ikke vil godkjenne annet enn Bilstein, Sach eller Boge ;)
:omg: No shit -
det vidste jeg ikke at der fandtes så "strenge" krav......
MY 85 T16 AT55L-SR Kvartz #129h rosenkvarts

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Ingvar N629 » 25 nov 2011, 09:56

plankan skrev:
Andreas N1194 skrev:Disse er fine de, men det hjelper lite når det norske Vegverket (Statens vegvesen) ikke vil godkjenne annet enn Bilstein, Sach eller Boge ;)
:omg: No shit -
det vidste jeg ikke at der fandtes så "strenge" krav......
At en av de nevnte dempere er montert står listet opp som krav i godkjenningspapirene man får fra Saab når man vil bygge om en og900 til turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av Andreas N1194 » 25 nov 2011, 09:57

plankan skrev:
Andreas N1194 skrev:Disse er fine de, men det hjelper lite når det norske Vegverket (Statens vegvesen) ikke vil godkjenne annet enn Bilstein, Sach eller Boge ;)
:omg: No shit -
det vidste jeg ikke at der fandtes så "strenge" krav......
Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men når det står i dokumentet man for til ombygging, så følger bare Sattans Vegvesen dette til punkt og prikke...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
plankan
Innlegg: 25
Registrert: 13 sep 2011, 12:53
Navn: Jasper
Bil: MY 85 T16 AT55L-SR

Re: Forskjellige dempere med/uten krengehemmere? -- OG900

Legg inn av plankan » 25 nov 2011, 10:21

Ingvar N629 skrev:
plankan skrev:
Andreas N1194 skrev:Disse er fine de, men det hjelper lite når det norske Vegverket (Statens vegvesen) ikke vil godkjenne annet enn Bilstein, Sach eller Boge ;)
:omg: No shit -
det vidste jeg ikke at der fandtes så "strenge" krav......
At en av de nevnte dempere er montert står listet opp som krav i godkjenningspapirene man får fra Saab når man vil bygge om en og900 til turbo.
Jo men sådan har vi det også her i Sverige.
Hvis man vil bygge om til Turbo skal der monteres gasdemper på bilen -
men vi har ikke noget krav på spec fabrikat av dempere.

Men man lærer altid noget nyt :D
(Sorry for evt OT i tråden her)
MY 85 T16 AT55L-SR Kvartz #129h rosenkvarts

Svar