Side 1 av 1

Forskjeller sportsunderstell

Lagt inn: 04 mar 2012, 15:58
av Morten S.
Hva er det som skiller sportsunderstellet på en 9-5 sedan og estate? Snakk om 2003 modeller.

Eller for å si det på en annen måte; hvor mye kan en med sedan bruke av et sett til en estate.

Re: Forskjeller sportsunderstell

Lagt inn: 04 mar 2012, 19:44
av Hjelle, N6
Er vel egentlig berre fjørene og demparane bak som er forskjellig. Stabstag er likt på alle kit. Fjører og framdempar er like innafor same fjørbeinsgruppe. Bilar med fjørbeinskode 4 og 8 er like, samt 5 og 9. Etter det eg forstår vart det skifta dempar midt i M03, men om det ha noka betydning for om ting passar saman veit eg ikkje.

edit: Fjørene bak er også forskjellig #-o

Re: Forskjeller sportsunderstell

Lagt inn: 04 mar 2012, 20:32
av Ingvar N629
Fjærene bak er ikke like på sedan og estate.

Re: Forskjeller sportsunderstell

Lagt inn: 04 mar 2012, 20:39
av Hjelle, N6
Ingvar N629 skrev:Fjærene bak er ikke like på sedan og estate.
Det har du rett i Ingvar #-o

Re: Forskjeller sportsunderstell

Lagt inn: 05 mar 2012, 13:13
av Trond N47
Men Estate-fjærer på en sedan ser bra ut og fungerer godt. Da kan du laste fullt uten å bli sidrumpet, og bilen ser sportsligere ut.

Re: Forskjeller sportsunderstell

Lagt inn: 05 mar 2012, 13:55
av Ingvar N629
Trond N47 skrev:Men Estate-fjærer på en sedan ser bra ut og fungerer godt. Da kan du laste fullt uten å bli sidrumpet, og bilen ser sportsligere ut.
Det har jeg prøvd, og den ble alt for høy bak. Ser det funker på gasskonverterte biler som har ekstra tank bak, så om man er konstant lastet så kan det vel funke.

Re: Forskjeller sportsunderstell

Lagt inn: 05 mar 2012, 14:03
av Hjelle, N6
Ingvar N629 skrev:
Trond N47 skrev:Men Estate-fjærer på en sedan ser bra ut og fungerer godt. Da kan du laste fullt uten å bli sidrumpet, og bilen ser sportsligere ut.
Det har jeg prøvd, og den ble alt for høy bak. Ser det funker på gasskonverterte biler som har ekstra tank bak, så om man er konstant lastet så kan det vel funke.
Enig, eg hadde ikkje vurdert det uten å ha konstant mykje lass bak. Børre har jo estatefjører på sin gasskonverterte sedan, den ekstra tanken veg vel kanskje omtrent det same som forskjella mellom estate og sedan?

Re: Forskjeller sportsunderstell

Lagt inn: 07 mar 2012, 18:40
av Børre N17
Vektforskjellen er 75kg på bakakselen mellom sedan og kombi. Så jeg var nødt til å skaffe kombifjærer da gasstanken er omtrent samme vekt. Fjærene er fysisk litt tykkere på kombi.

Men dette kan vi da løse lett, for jeg har 2 stk nye aero sedan bakfjærer liggende (SDCC). :-) Ring eller PM du Morten om det er interessant.

Re: Re: Forskjeller sportsunderstell

Lagt inn: 01 apr 2012, 15:33
av Pål N526
Ingvar N629 skrev: Det har jeg prøvd, og den ble alt for høy bak. Ser det funker på gasskonverterte biler som har ekstra tank bak, så om man er konstant lastet så kan det vel funke.
para, noe for deg? :lol:

/ Pål