Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av Gunnar N326 » 16 mar 2012, 23:07

Har jobbet litt med å få den gamle 9-3'en til å bli såpass kjørbar at den er grei å bruke, og å bruke til lærekjøring med guttene på 16. Har nå byttet alt som er tilgjengelig av powerflex, nye dempere rundt om, type rimelig, men dog, nye, nye fjærbeinslager (takk til Hjelle!) og nye endeledd og styrestag. Men den virker fortsatt litt snål i svinger, rette sagt i inngangen spesielt. Virker som den "setter seg" bakpå, på ytre hjul, men fjærer er helt fine å se til. Så da lurer jeg på om noen vet om det kan være den "stive" bakakselen som herjer med meg, eller om jeg må bytte fjærer og stabstag for å bli kvitt symptomet? :?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av 99Turbo » 18 mar 2012, 04:07

Er da ikke noen torsonsfjæring i bakakselen, da ville fjæringen til akselen være i opphenget. Slik som på de fleste tilhengere og noen gamle mindre biler. Hvis bakenden er rar kan det ikke være annet enn foringer i opphenget, fjærer eller dempere. Om det er noe med akselen må den være skadet, altså slått skjev i innfestingen til navet eller noe.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av Gunnar N326 » 18 mar 2012, 23:01

Hmmm.. :-k Så du sier at det ikke er torsjonsaksel, men bare stiv bakaksel? Jaja, da er iallfall problemet isolert til bakfjærene, de må være trette, det er iallfall det eneste som ikke er byttet.. Nå står båten i veien for bilen, så tar litt tid før jeg får byttet fjærer bak, men skal komme tilbake med resultatet når det er gjort! :)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av 99Turbo » 18 mar 2012, 23:47

Det er vel en form for individuell bevegelse i hjulene ettersom den er "u" formet, men det er ingen ledd eller fjæring inne i opphenget. Den består jo av en "u" formet del uten noen ledd eller noe, derfor må den være defomert på en eller annen måte skal den gi noen innvirkning.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 mar 2012, 08:58

Hjulvinkler? Høres ikke riktig ut at den skal begynne å vifte med hekken ved turn-in, med mindre du ligger på høyt gir og slipper gassen for å provosere det fram. Da er hekken på ng900 mye mer livlig enn på en 9-5 estate! Synes det høres rart ut om dette er fjærenes feil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av Gunnar N326 » 19 mar 2012, 13:13

Hjulstillingskontroll er foretatt, alt i orden. Det er heller ikke noe som kan justeres bak på en gammel 9-3.. Foringene som holder akselen på plass er byttet til Powerflex. Så da står vi igjen med suspekte fjærer, eller at bilen går opp i sveisene, noe jeg burde ha sett..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av 9000-fan » 20 mar 2012, 00:35

Kan demperene være underdimensjonerte?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av Tor N12 » 20 mar 2012, 18:16

Gunnar N326 skrev:Det er heller ikke noe som kan justeres bak på en gammel 9-3....
Jo... Navene bak kan shimses opp ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av Gunnar N326 » 21 mar 2012, 22:42

Tor, o' store Saabguru! :D Hvordan, og hvorfor skal i så fall dette gjøres?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mar 2012, 23:21

Shimses mellom hjullager (skrudd) og bærearm. Gjøres for å justere camber, du får finne resultatet fra hjulvinkelkontrollen og se om det trengs. Shimsing er ikke spesielt billig, da det er litt jobb. Selve shimsene koster også litt, men det går vel an å kjøpe disse fra andre enn Saab.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av Gunnar N326 » 22 mar 2012, 22:48

:worship: Kan si mye om fotballen i Trøndelag, men Saabguruer, det har de! :worship:
Skal se på skjemaet igjen, det ligger & slenger i bilen, tror jeg... Tipper at det kan være en liiten camberforskjell jeg muligens merker effekten av ja. Håper det. :D
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Gammel 9-3, kan torsjonsfjæren i bakakselen svikte?

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mar 2012, 22:52

Vi har Saabmiljø og karsk. Fot-ball, hæ?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar