Fornuftige bremser for en gammel OG9-3?
Lagt inn: 25 mai 2012, 16:27
Hepp.
Min gamle traver (OG9-3) tror jeg trenger nye skiver rundt om. Skivene fremme begynner å dra på åra og skivene bak var billige Biltema-skiver som måtte monteres i en fei da NAF holdt på å gi meg kjøreforbud pga. rust. (Bremo klosser da) Sjekka litt rundt da jeg måtte nødhandle og 'tema sine skiver var ansett som helt greie.
Nå vurderer jeg å legge inn en monsterbestilling på http://www.partsforsaabs.com/ og vurderer å legge inn skiver, klosser og kanskje kaliper i tillegg. De så regelrett forjævlige ut sist jeg var av med hjul. Spørsmålet mitt er, finnes det noen skiver som faktisk har noe rustbeskyttelse? Ikke bare som selges med "anti-rust technology" som vinterføret her på Østlandet bare ler av. Forventer ikke egentlig noe positivt svar på det. Er vel vanlige stålskiver alt selv om de er aldri så tøft lakkert fra fabrikk.
Vurderer disse: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1223 evt. de perforerte.
Bør man velge klosser fra samme leverandør? http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1245
Ved nærmere ettersyn så ser det ikke ut som TarOx har skiver for bakbremsene. Er det samme skiver på NG900, mon tro? Ganske dyre. Finnes et ganske billig Black Diamond sett: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2279
Bilen er langt fra noen racer, men vil ha gode bremser. Hjelper ikke at man har en ynkelig motor når man må nødbremse. Da får heller budsjettet vike for sikkerheten.
Kalipere derfra greie? Ser ikke ut som de er originale, men det trenger jo ikke bety noe. Er det forresten noen som har lakkert kalipere med f.eks. Hammerite e.l. for at de ikke skal ruste så fælt? De er jo sinkbehandlet, men det var sikkert de originale også og nå ser de ikke ut.
Må fikse på håndbrekk også, men ser ikke ut som de har deler for det. Strammemekanismen så ut til å synge på siste verset da jeg hadde av skivene bak sist. Vaier for håndbrekk må skiftes. Noe annet jeg bør tenke på når jeg allerede plukker dette fra hverandre? Har ikke registrert noen lekkasje fra rør og slanger, men kan være at det er lavt nivå for når bilen er nystartet så kan den gi et sekund med ABS-knattring ved første bremsing. Får sjekke ut dette. Oljen er sikkert langt over moden for utskifting uansett.
Min gamle traver (OG9-3) tror jeg trenger nye skiver rundt om. Skivene fremme begynner å dra på åra og skivene bak var billige Biltema-skiver som måtte monteres i en fei da NAF holdt på å gi meg kjøreforbud pga. rust. (Bremo klosser da) Sjekka litt rundt da jeg måtte nødhandle og 'tema sine skiver var ansett som helt greie.
Nå vurderer jeg å legge inn en monsterbestilling på http://www.partsforsaabs.com/ og vurderer å legge inn skiver, klosser og kanskje kaliper i tillegg. De så regelrett forjævlige ut sist jeg var av med hjul. Spørsmålet mitt er, finnes det noen skiver som faktisk har noe rustbeskyttelse? Ikke bare som selges med "anti-rust technology" som vinterføret her på Østlandet bare ler av. Forventer ikke egentlig noe positivt svar på det. Er vel vanlige stålskiver alt selv om de er aldri så tøft lakkert fra fabrikk.
Vurderer disse: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1223 evt. de perforerte.
Bør man velge klosser fra samme leverandør? http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1245
Ved nærmere ettersyn så ser det ikke ut som TarOx har skiver for bakbremsene. Er det samme skiver på NG900, mon tro? Ganske dyre. Finnes et ganske billig Black Diamond sett: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2279
Bilen er langt fra noen racer, men vil ha gode bremser. Hjelper ikke at man har en ynkelig motor når man må nødbremse. Da får heller budsjettet vike for sikkerheten.
Kalipere derfra greie? Ser ikke ut som de er originale, men det trenger jo ikke bety noe. Er det forresten noen som har lakkert kalipere med f.eks. Hammerite e.l. for at de ikke skal ruste så fælt? De er jo sinkbehandlet, men det var sikkert de originale også og nå ser de ikke ut.
Må fikse på håndbrekk også, men ser ikke ut som de har deler for det. Strammemekanismen så ut til å synge på siste verset da jeg hadde av skivene bak sist. Vaier for håndbrekk må skiftes. Noe annet jeg bør tenke på når jeg allerede plukker dette fra hverandre? Har ikke registrert noen lekkasje fra rør og slanger, men kan være at det er lavt nivå for når bilen er nystartet så kan den gi et sekund med ABS-knattring ved første bremsing. Får sjekke ut dette. Oljen er sikkert langt over moden for utskifting uansett.