Saab 99 turbo factory options

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
targus200
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 okt 2009, 16:50
Medlemsnummer: N1945
Navn: Kjetil
Bil: 9-5 2005 + 99 turbo 1980 http:
Sted: Sandefjord

Saab 99 turbo factory options

Legg inn av targus200 » 02 jun 2012, 18:28

Er det noen som har tips til hvor jeg kan finne dette på nette eller kontakte som vet dette.
Tenkte å forbedre kjøre egenskapene på bilen (bremser,forstilling,senking), og holde den så original som mulig.
Saab 9-5 Vector 2005
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Saab 99 turbo factory options

Legg inn av na_X » 02 jun 2012, 21:05

Man kan vel sette på spindler og bakaksling fra OG900 som kom etter 1988. Da får man bedre utvalg i bremser og felger, da det er samme boltsirkel som på 9000 og utvalg av bremser er det samme.
Ellers så er det mye av det samme som OG900 når det gjelder dempere og fjærer etc..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Saab 99 turbo factory options

Legg inn av 99Turbo » 04 jun 2012, 00:32

Lesjøfors hadde ihvertfall tidligere TUV godkjent senk til 99 og 900, ellers er det vel fastere dempere som gjelder, det er ikke noe problem med Bilstein, Sahcs el. Poly foringer er å få til det meste av opphenget. Skal du lenger er det vel å tilpasse stab stag fra 900, men da begynner du vel å gå på akkord med originaliteten du nevner. Tror du skal slite med å finne SAAB merket senk, poly foringer og harde dempere :wink:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 99 turbo factory options

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jun 2012, 00:47

Sport&Rally-avdelinga leverte både demparar og fjører til 99. Demparane var av Bilsteinfabrikat, fjørene er eg ikkje sikker på.

targus200
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 okt 2009, 16:50
Medlemsnummer: N1945
Navn: Kjetil
Bil: 9-5 2005 + 99 turbo 1980 http:
Sted: Sandefjord

Re: Saab 99 turbo factory options

Legg inn av targus200 » 04 jun 2012, 09:00

99Turbo skrev:Lesjøfors hadde ihvertfall tidligere TUV godkjent senk til 99 og 900, ellers er det vel fastere dempere som gjelder, det er ikke noe problem med Bilstein, Sahcs el. Poly foringer er å få til det meste av opphenget. Skal du lenger er det vel å tilpasse stab stag fra 900, men da begynner du vel å gå på akkord med originaliteten du nevner. Tror du skal slite med å finne SAAB merket senk, poly foringer og harde dempere :wink:
SP har komplett sett med polyforinger, er forskjellen stor i forhold til gummi?.
SAAB merket senkesett gidder jeg ikke og leite etter, større sjanse for og vinne i lotto en å finne dette [-o<
Når det gjelder bremsene så vil jeg ha bedre bremse effekt.

OOPS, dette innlegget skulle kanskje ligget under understell,bremser,dekk og felger :wink:
Saab 9-5 Vector 2005
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.

targus200
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 okt 2009, 16:50
Medlemsnummer: N1945
Navn: Kjetil
Bil: 9-5 2005 + 99 turbo 1980 http:
Sted: Sandefjord

Re: Saab 99 turbo factory options

Legg inn av targus200 » 04 jun 2012, 14:57

Har veldig lyst på : http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90 ... s-010.html ,
men må vel vise bilen den FØR jeg setter de på :twisted:
Saab 9-5 Vector 2005
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Saab 99 turbo factory options

Legg inn av Ottar N398 » 04 jun 2012, 22:43

Dersom du kan strekke deg litt på orginaliteten, kan forstilling fra og900 anbefales, gjerne med kalippere fra nyere 9000. Problemet ditt da er at du trenger 16" felger, og det går vel muligens litt utover orginaliteten :D
Sist redigert av Ottar N398 den 05 jun 2012, 10:35, redigert 1 gang totalt.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Re: Saab 99 turbo factory options

Legg inn av Peter » 04 jun 2012, 23:45

Hvorfor må man kjøre 16" hvis man skal ha 9000 bremser på 99/900? Jeg kjørte 15" på vinteren i flere år på min 9000 aero og har aldri hørt om noen orginale bremser til 9000 som er så store at de krever 16"
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Saab 99 turbo factory options

Legg inn av Ottar N398 » 05 jun 2012, 10:32

Peter skrev:Hvorfor må man kjøre 16" hvis man skal ha 9000 bremser på 99/900? Jeg kjørte 15" på vinteren i flere år på min 9000 aero og har aldri hørt om noen orginale bremser til 9000 som er så store at de krever 16"
Oi, hodet mitt som gikk i surr på felgstørrelser :roll: bremsene passer fint på de fleste 15", men det kan være trangt dersom du har loddene på innsiden :mrgreen: Hadde selv 15" aero felger med 9000 bremser, der var det et par mm klaring, men det gikk fint =D>
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Saab 99 turbo factory options

Legg inn av Pål N526 » 05 jun 2012, 11:12

All klaring er god klaring:smile:


/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Re: Saab 99 turbo factory options

Legg inn av Peter » 05 jun 2012, 22:52

Ottar N398 skrev:
Peter skrev:Hvorfor må man kjøre 16" hvis man skal ha 9000 bremser på 99/900? Jeg kjørte 15" på vinteren i flere år på min 9000 aero og har aldri hørt om noen orginale bremser til 9000 som er så store at de krever 16"
Oi, hodet mitt som gikk i surr på felgstørrelser :roll: bremsene passer fint på de fleste 15", men det kan være trangt dersom du har loddene på innsiden :mrgreen: Hadde selv 15" aero felger med 9000 bremser, der var det et par mm klaring, men det gikk fint =D>
Aaaha, jeg begynte å lure på om det fantes noen større orginale bremser til 9000 som jeg ikke hadde hørt om hehe ;)

Ja det er trangt med 15" og limte lodd, men det går akkurat.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Svar