Et spørsmål om bremseklosser (9000)

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
78dude
Innlegg: 29
Registrert: 11 apr 2006, 00:15
Sted: Utlandet
Kontakt:

Et spørsmål om bremseklosser (9000)

Legg inn av 78dude » 04 jul 2012, 23:20

Jeg har kjøpt en Saab 9000 fra 95 med en 2 liter n/a motor på 130 hk som jeg skal sette i stand.

Neste på programmet er klosser og skiver til bilen - skivene er det ikke noe problem med hos min lokale delepusher som er Biltema - men de har kun klosser som passer frem til 1989. Jeg spurte så mannen som stod bak skraken om ikke disse passer, da jeg veit at svenskene er konservative og endrer lite fra år til år... Dette kunne faktisk ikke vedkommende som jobber i Biltema svare på!

Så da spør jeg ekspertene (dere) Ble det endring i klossene på 9000 etter 88/89 en gang?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Et spørsmål om bremseklosser (9000)

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jul 2012, 23:27

Ja.
Reknar med det er framme du spør om, Turbo skifta klossar på M88, vanlig "i" på M90.

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Et spørsmål om bremseklosser (9000)

Legg inn av 9000-fan » 06 jul 2012, 00:01

Har forstått fra tidligere tråder her at klossene til Biltema frarådes... Kjøp helst original eller "bedre". Ferrodo er visst bra. Har selv Greenstuff som var montert på en brukt 9000 jeg kjøpte. De funker bedre enn originale har jeg inntrykk av, holdbarheten virker også god.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Et spørsmål om bremseklosser (9000)

Legg inn av na_X » 06 jul 2012, 00:56

Biltema så kan belegget slippe på klossene, på greenstuff så må man bremse ofte for å holde de varme for at det skal bremse. Egentlig så frarådes begge disse, Greenstuff er derimot ok på bane.
Orginale er greie.
TarOX er gode, tar like godt som orginale når de er kalde og enda bedre når de er varme.
Pagid er vel noe av det beste, er vel ikke uten grunn at Ferrari og Porsche bruker disse..?
Black Diamond er vel også et merke som skal være bra.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Et spørsmål om bremseklosser (9000)

Legg inn av brynjarsa » 06 jul 2012, 21:37

"på greenstuff så må man bremse ofte for å holde de varme for at det skal bremse."

Detta med Greenstuff blir jeg seriøst ikke klok på. Der hører jeg utrolig mye motstridende erfaringer.
Dette som du nevner her hadde jeg inntrykk av at var et problem med de tidligste versjonene men at dette nå (i sjette utgaven eller hva de er oppe i) hadde blitt fikset. Greenstuff blir vel lista som "gateklosser" og skal funke fint uten oppvarming mener jeg da at er oppsummeringa på de fleste nettsteder som selger de?

Mens vi er på emnet. Jeg, som ikke kommer til å kjøre på bane i det hele tatt, men er en av disse som kanskje gir på litt ut av en rundkjøring på en dag jeg føler meg litt gæærn, har feks Greenstuff eller annet i samme sjanger, virkelig et så mye bedre grep enn originale ATE klossene?

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Et spørsmål om bremseklosser (9000)

Legg inn av 9000-fan » 07 jul 2012, 01:16

brynjarsa skrev:"på greenstuff så må man bremse ofte for å holde de varme for at det skal bremse."

Detta med Greenstuff blir jeg seriøst ikke klok på. Der hører jeg utrolig mye motstridende erfaringer.
Dette som du nevner her hadde jeg inntrykk av at var et problem med de tidligste versjonene men at dette nå (i sjette utgaven eller hva de er oppe i) hadde blitt fikset. Greenstuff blir vel lista som "gateklosser" og skal funke fint uten oppvarming mener jeg da at er oppsummeringa på de fleste nettsteder som selger de?

Mens vi er på emnet. Jeg, som ikke kommer til å kjøre på bane i det hele tatt, men er en av disse som kanskje gir på litt ut av en rundkjøring på en dag jeg føler meg litt gæærn, har feks Greenstuff eller annet i samme sjanger, virkelig et så mye bedre grep enn originale ATE klossene?
Tror du har et poeng ang Greenstuff, at nyere utgaver ikke trenger oppvarming. Jeg tilhører vel ca samme kategori sjåfør som deg. Grepet kjennes en anelse bedre ift originale ved vanlig kjøring. Liker den følelsen :) Liker også at de ikke støver på felgene. Tolker det som mindre slitasje = lenger levetid..? Har ikke oppdaget ulemper med Greenstuff så langt, så de er nok verd en merpris. Om man har pengene, og ikke har planer om å selge bilen. Aner ikke prisforskjellen på stående fot.

Men man tilpasser jo kjøringen etter det man har å kjøre med, og originale virker de også...

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Et spørsmål om bremseklosser (9000)

Legg inn av brynjarsa » 07 jul 2012, 14:40

Takker for input :)
Lite tillegsspørsmål, ikke for å kverulere eller noe, men bare fordi jeg er nysgjerrig; Når du sier grepet kjennes bedre, har du da hatt mulighten til å sammenligne likt slitte klosser? Gamle originale mot nye Greenstuff blir jo ikke helt fair hvis du skjønner ;)

Ang pris kan man jo vri å vende på det til man blir gammal; diffen i pris er nok mindre enn kostnaden med å kjøre på en elg (eller enda verre) ;) Men da tinges det jo at det faktisk er såpass med forskjell...

Tar man utgangspunkt i Speedparts da (fordi jeg kjapt sjekka priser på GS og da var de billigst der for meg som kan stikke innom SP) så koster et sett fremme til min bil 1180,-. Originale 520,-. Ikke all verdens av forskjell hvis man bare bytter klosser. Men hvis man tar skiver med i beregningen så er det pluteselig 1480,- for originale skiver og klosser. (står det nå iallefall på sida) Mens originale skiver alene koster 1420;- (?!) Og da blir regneskykket litt mer interessant.(?) Da er det jeg lurer på hvor mye forskjell det er på klosser og om det da ikke er like smart og kjøpe originalt, slenge noen ekstra lapper på det man "sparer" og i tillegg oppgradere med stålspunnede bremseslanger istedefor Greenstuff?

Synspunkter mottas med takk :)

(og jeg ser nå at jeg er litt OT i forhold til det TS spurte om, beklager det :) )

78dude
Innlegg: 29
Registrert: 11 apr 2006, 00:15
Sted: Utlandet
Kontakt:

Re: Et spørsmål om bremseklosser (9000)

Legg inn av 78dude » 07 jul 2012, 17:36

Jeg hadde en BMW 530i i Sverige der jeg kjørte med Zimmermann skiver og EBC Greenstuff klosser rund baut!
Dette var en meget bra kombo da man i Sverige har et bedre veinett og du holder en del høyre snittfart enn i Norge og det var sykt hvor godt dette bremset fra f.eks 160 km/t til 80 km/t. EBC Greenstuff klosser trengs ikke å varmes opp for å få efekt - disse virker fra kjøreturen starter og er ikke som Yellow og Redstuff fra EBC som er klosser beregnet for racing. EBC mener jeg har sakt at Greenstuff er for Sport and Trackday use - og Greenstuff gir også den fordelen at de ikke gir fra seg bremsestøv som gir renhold på felger enklere.

Jeg tror jeg kommer til å gå for komboen Biltema skiver og EBC Blackstuff som er entrylevel og er billige da en her i Norge "kuker rundt" i 70-80 km/t på tur og 40-50 i byen. Bilen kommer ikke til å se snurten av hverken Rudskogen eller Våler!

Svar