Det er jo mye overheng på bilen bak så litt bevegelsesenergi er det jo...
Den mest utpregede duppingen skjer i fartshumper kombinert med bagasje eller passasjerer.
Demperne er ikke utslitt, dette er slik det er slik i det originale oppsettet.
Jeg ønsker å ivareta komforten i små bevegelser.
Er originalfjærene progressive allerede? (Relativt mer motspenn jo mer de presses sammen)
Hvordan blir det med sportdempere fra f.eks Bilstein (F.eks OE.3940) hos Speedparts?
Hvilke foreslår dere? Finnes det noen med justering som kan utføres uten å måte krype innunder bilen?
Andre forslag?
Bakvognen dupper mye etter fartshumper NG900/OG-9-3
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Bakvognen dupper mye etter fartshumper NG900/OG-9-3
Alle fjærer blir hardere ved sammetrykking/strekking. Det er generell fysikk (F=k ganger x, for de som skjønner den.)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Bakvognen dupper mye etter fartshumper NG900/OG-9-3
Hvordan er du så sikker på at det ikke er demperene?
Har kjørt en OG9-3 med nyere org. bakdempere og der er ikke noe av den duppingen du beskriver.
Har kjørt en OG9-3 med nyere org. bakdempere og der er ikke noe av den duppingen du beskriver.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Bakvognen dupper mye etter fartshumper NG900/OG-9-3
Jeg har hatt 900S 95- modell fra den var ny. Det var veldig likt denne oppførselen
Tidlgere kjørte jeg bare biler (flest Golf-er) med lite overheng bak. Der er duppingsproblemet fraværende.
Liker best kjøreeegenskapene i biler med kort overheng bak og synes at akselavstanden på Saab-en er for kort og overhenget bak for langt. Men, men, det var nå slik de laget det dengang.
Erfaringer røde / gule dempere?* Koni / Bilstein røde eller gule dempere, men i første omgang bare bak. Tapes noe av fjæringskomforten ved lite fjæringsutslag? Noen som har brukt både standard demper i god stand og deretter rød eller gul demper?
Finner ingen eraringer her inne med Rød-serien. Alle går rett på de gule?
* Dempere fra 9-5 stasjonsvognen med justering, kan de brukes?
Tidlgere kjørte jeg bare biler (flest Golf-er) med lite overheng bak. Der er duppingsproblemet fraværende.
Liker best kjøreeegenskapene i biler med kort overheng bak og synes at akselavstanden på Saab-en er for kort og overhenget bak for langt. Men, men, det var nå slik de laget det dengang.
Erfaringer røde / gule dempere?* Koni / Bilstein røde eller gule dempere, men i første omgang bare bak. Tapes noe av fjæringskomforten ved lite fjæringsutslag? Noen som har brukt både standard demper i god stand og deretter rød eller gul demper?
Finner ingen eraringer her inne med Rød-serien. Alle går rett på de gule?
* Dempere fra 9-5 stasjonsvognen med justering, kan de brukes?