15" skiver, mulig forbedring fra originale deler 9-3 1999?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
15" skiver, mulig forbedring fra originale deler 9-3 1999?
Lurer på å bytte til Black Diamond skiver og klosser. Det sitter originale bremser på bilen i dag
Ønsker særlig å oppnå at det umiddelbare responsen i "panikkbremsingen" slår til mye raskere og uten svampete følelse.
Evne til å tåle gjentatte bremsinger som på banekjøring er ikke viktig.
* Er et godt alternativ å skiftekun klosser som slites fortere, men som har bedre justering og respons?
* Må man opp i større dimensjoner for å få bedre "bitt" i bremsene, eller blir det veldig mye bedre med disse?
* Hvis disse er bedre til å være på grensen mellom låsing og bremsing: Er ABS-en likevel for treg?
* Om man skal forbli i 15" så må vel egentlig også ABS'en forbedres til en nyere enhet bedre enhet med bl.a til flere avlesinger pr omdreining? Da begynner det vel å bli dyrt, samt typegodkjenningsproblematikk?
* Beregningsenheten (prosessoren) sitter vel i ABS-enheten?
Setter pris på evt lenker som viser produsent ABS-generasjonene og på Saab-ene
Ønsker særlig å oppnå at det umiddelbare responsen i "panikkbremsingen" slår til mye raskere og uten svampete følelse.
Evne til å tåle gjentatte bremsinger som på banekjøring er ikke viktig.
* Er et godt alternativ å skiftekun klosser som slites fortere, men som har bedre justering og respons?
* Må man opp i større dimensjoner for å få bedre "bitt" i bremsene, eller blir det veldig mye bedre med disse?
* Hvis disse er bedre til å være på grensen mellom låsing og bremsing: Er ABS-en likevel for treg?
* Om man skal forbli i 15" så må vel egentlig også ABS'en forbedres til en nyere enhet bedre enhet med bl.a til flere avlesinger pr omdreining? Da begynner det vel å bli dyrt, samt typegodkjenningsproblematikk?
* Beregningsenheten (prosessoren) sitter vel i ABS-enheten?
Setter pris på evt lenker som viser produsent ABS-generasjonene og på Saab-ene
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 15" skiver, mulig forbedring fra originale deler 9-3 199
* Er et godt alternativ å skiftekun klosser som slites fortere, men som har bedre justering og respons?
BRA klosser er Ferrodo DS2500. Har disse foran på 9-5en og de biter som bare fy, varme som kalde. Dessuten virker det som om de aldri blir utslitt. Jeg bruker bremsene, de har fått kjørt seg skikkelig på bane. Er like fornøyd med dem til daglig bruk langs vei. Klossene som følger med settet med Black Diamond skiver (f eks fra PartsForSaabs) virker også ok.
* Må man opp i større dimensjoner for å få bedre "bitt" i bremsene, eller blir det veldig mye bedre med disse?
Større diameter på skiva hjelper mye, ja. Monterte 308mm aero bremser foran på 9-5en til gamlingene, og min mor som straks når pensjonistalder sier hun aldri har hatt bedre bremser på noen bil. Dette var Black Diamond.
* Hvis disse er bedre til å være på grensen mellom låsing og bremsing: Er ABS-en likevel for treg?
ABSen trenger du ikke å gjøre noe med.
* Om man skal forbli i 15" så må vel egentlig også ABS'en forbedres til en nyere enhet bedre enhet med bl.a til flere avlesinger pr omdreining? Da begynner det vel å bli dyrt, samt typegodkjenningsproblematikk?
Hvorfor?
* Beregningsenheten (prosessoren) sitter vel i ABS-enheten?
Ja. Mener å huske det er BOSCH på den modellen.
[/quote]
Husk også ny bremsevæske!!
Stålomspunnede bremseslanger hjelper også veldig på respons og bremsefølelse, men bremsene biter ikke kraftigere.
BRA klosser er Ferrodo DS2500. Har disse foran på 9-5en og de biter som bare fy, varme som kalde. Dessuten virker det som om de aldri blir utslitt. Jeg bruker bremsene, de har fått kjørt seg skikkelig på bane. Er like fornøyd med dem til daglig bruk langs vei. Klossene som følger med settet med Black Diamond skiver (f eks fra PartsForSaabs) virker også ok.
* Må man opp i større dimensjoner for å få bedre "bitt" i bremsene, eller blir det veldig mye bedre med disse?
Større diameter på skiva hjelper mye, ja. Monterte 308mm aero bremser foran på 9-5en til gamlingene, og min mor som straks når pensjonistalder sier hun aldri har hatt bedre bremser på noen bil. Dette var Black Diamond.
* Hvis disse er bedre til å være på grensen mellom låsing og bremsing: Er ABS-en likevel for treg?
ABSen trenger du ikke å gjøre noe med.
* Om man skal forbli i 15" så må vel egentlig også ABS'en forbedres til en nyere enhet bedre enhet med bl.a til flere avlesinger pr omdreining? Da begynner det vel å bli dyrt, samt typegodkjenningsproblematikk?
Hvorfor?
* Beregningsenheten (prosessoren) sitter vel i ABS-enheten?
Ja. Mener å huske det er BOSCH på den modellen.
[/quote]
Husk også ny bremsevæske!!
Stålomspunnede bremseslanger hjelper også veldig på respons og bremsefølelse, men bremsene biter ikke kraftigere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 15" skiver, mulig forbedring fra originale deler 9-3 199
Takk for utfyllende svar!
På Ferodo's hjemmeside http://www.ferodo.co.uk så heter de visst Permier, SL og Thermoquiet. Men hvem er hvem?
Edit: Nei, det er visst ikke "racing produktene", de er her: http://www.federalmogul.com/en/Aftermar ... BrakePads/
Hvorfor evt skifte ABS?
ABS-styringsenheten på NG900 non-turbo fra 1995 er så dum at det er til å grøsse av.
Gi den glatt på den ene siden av veien (f.eks vinter eller hjul utenfor veikanten i grus e.l) og godt grep på den andre siden så oppleves knapt bremseeffekt. Har ikke fått testet dette på 9-3'en ennå.
Genrelt har ABS'ene er blitt vesentlig bedre for hver generasjon med billigere og større prosesseringskraft CPU/MPU'en (regneenheten/prosessoren) og bedre/flere (typer) sensorer i bilen.
Dette er en generell erfaring fra flere biler jeg har kjørt, men jeg vet ikke når skifte er innført på de ulike Saab-modellene.
På Ferodo's hjemmeside http://www.ferodo.co.uk så heter de visst Permier, SL og Thermoquiet. Men hvem er hvem?
Edit: Nei, det er visst ikke "racing produktene", de er her: http://www.federalmogul.com/en/Aftermar ... BrakePads/
Hvorfor evt skifte ABS?
ABS-styringsenheten på NG900 non-turbo fra 1995 er så dum at det er til å grøsse av.
Gi den glatt på den ene siden av veien (f.eks vinter eller hjul utenfor veikanten i grus e.l) og godt grep på den andre siden så oppleves knapt bremseeffekt. Har ikke fått testet dette på 9-3'en ennå.
Genrelt har ABS'ene er blitt vesentlig bedre for hver generasjon med billigere og større prosesseringskraft CPU/MPU'en (regneenheten/prosessoren) og bedre/flere (typer) sensorer i bilen.
Dette er en generell erfaring fra flere biler jeg har kjørt, men jeg vet ikke når skifte er innført på de ulike Saab-modellene.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 15" skiver, mulig forbedring fra originale deler 9-3 199
Kollevold anbefalte DS Performance til anvendelse på vei pga noe mindre støving enn DS2500.
Ellers skulle de ha nær samme egenskaper og var ca 250 Kr rimeligere for settet på 2 stk.
Så lenge det ikke skal brukes til bane og faren for overoppheting og glassering kanskje derfor kan utelukkes, så er det kanskje ikke noe særlig forbedring med andre bremseskiver i samme dimensjon?
Ellers skulle de ha nær samme egenskaper og var ca 250 Kr rimeligere for settet på 2 stk.
Så lenge det ikke skal brukes til bane og faren for overoppheting og glassering kanskje derfor kan utelukkes, så er det kanskje ikke noe særlig forbedring med andre bremseskiver i samme dimensjon?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 15" skiver, mulig forbedring fra originale deler 9-3 199
Du kan nok fint bruke originale skiver. Vil du ha mer bremseeffekt så gå opp i diameter.
Dersom DS Performance støver mindre enn DS2500 så støver de ikke i det hele tatt. Jeg har aldri opplevd at DS2500 støver. Etter hardkjør på Vålerbanen i fjor så var felgene bak svarte av støv (originale klosser og 300mm skiver), mens foran var felgene rene (DS2500 klosser og 330mm skiver).
Det hadde da vært så varmt at ytre isolasjon rundt kablene til ABS-giverne hadde smeltet og rant nedover spindlene.
Dersom DS Performance støver mindre enn DS2500 så støver de ikke i det hele tatt. Jeg har aldri opplevd at DS2500 støver. Etter hardkjør på Vålerbanen i fjor så var felgene bak svarte av støv (originale klosser og 300mm skiver), mens foran var felgene rene (DS2500 klosser og 330mm skiver).
Det hadde da vært så varmt at ytre isolasjon rundt kablene til ABS-giverne hadde smeltet og rant nedover spindlene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 15" skiver, mulig forbedring fra originale deler 9-3 199
Prøver å finne spesifikk teknisk informasjon om "Performance" (FDS1068) kontra "DS2500" (FCP1068) og har vært ine på Ferodo-sidene uten å finne det.
E-posten fra Kollevold ga kun en anbefaling om "Performance"-klossene til veibruk, ingen teknisk info.
Hos Kollevold står Performance under "Tuning" og DS2500 under "Racing".
Trenger kanskje DS2500 mer varme for å fungere optimalt?
E-posten fra Kollevold ga kun en anbefaling om "Performance"-klossene til veibruk, ingen teknisk info.
Hos Kollevold står Performance under "Tuning" og DS2500 under "Racing".
Trenger kanskje DS2500 mer varme for å fungere optimalt?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 15" skiver, mulig forbedring fra originale deler 9-3 199
Bruker mine DS2500 hele året og de tar som bare det med en gang, men enda bedre blir de nok med litt varme. Hvis Performance er billigere så er de sikkert like bra til din bruk, men jeg har ingen erfaring med dem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- bullit87
- 2.0 bar
- Innlegg: 658
- Registrert: 04 mar 2010, 22:33
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
- Kontakt:
Re: 15" skiver, mulig forbedring fra originale deler 9-3 199
Hvor får man kjøpt de billigst Ingvar?