Side 1 av 1

-05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Lagt inn: 20 mar 2013, 15:56
av Snurrbo
Det virker som at det har blitt en del folk her med SAS krengningshemmere på 9-5 etter hvert. Jeg er nysgjerrig på hva slags fjærer og støtdempere dere har? Og hvordan synes dere at det fungerer?

9-5en vår har originalt mykt chassis. Jeg skulle gjerne hatt litt skarpere kjøreegenskaper, og spesielt mindre krenging. Derfor er jeg nysgjerring på SAS. Den er familiebil og vi kjører lange ferieturer, så den må fortsatt være en relativt komfortabel bil. Originalt sportschassis hadde sikkert vært tingen, gjerne med SAS krengestag, men verkstedene (og Maptun) sier at man ikke får sportschassis som sett lenger. Som enkeltkomponenter er det dyrt :( Senkesett og koni/bilstein er rimeligere, men med tanke på konas parkeringer, og feriebagasjevekt har jeg ikke spesielt lyst til å senke bilen så mye. Jeg kunne tenke meg en skikkelig blanding: fjærer fra sportschassis, dempere fra koni/bilstein og SAS-stag. Noen meninger?

Mange løse tanker og alternativer når man begynner å gruble på mulige kombinasjoner... Håper på diskusjon :)

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Lagt inn: 20 mar 2013, 16:56
av little_e
Kjøp deg et bra sett fjærer og Bilstein B8 Sprint. Intet slår Bilstein etter min mening... :)

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Lagt inn: 20 mar 2013, 17:27
av Ingvar N629
Min 9-5 brukes til daglig som familiebil, den har originale sportsfjærer, Bilstein sport dempere og SAS krengestag, samt alt som er å oppdrive av powerflex foringer. Bilen er fortsatt komfortabel nok, men føles 500 kg lettere enn originalt og morsom å kjøre. Med store bremser fungerer den også overraskende godt på bane, med slicks har jeg fulgt en Honda NSX flere runder på Våler med den (motor er også en anelse oppskremt).
Jeg synes de originale sports/aerofjærene fungerer mye bedre sammen med harde dempere enn senkefjærer, de blir for harde slik at bilen rir for mye på fjærbevegelsen uten at demperne klarer å holde igjen. Sammenligner da med en 9-5 med identisk oppsett med unntak av fjærene. På dårlig vei blir veigrepet lidende og komforten blir selvsagt dårligere.

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Lagt inn: 20 mar 2013, 19:08
av Tor N12
Jeg kjører med SAS stagene sammen med et splitter nytt orginalt sportschassi (med automatisk nivåreg bak).
Ganske enkelt genialt oppsett!! Masse komfort og samtidig spenstig nok til at bilen føles flere hundre kilo lettere.

Tror NeoBrothers fortsatt har nye sportschassi igjen ;)

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Lagt inn: 04 apr 2013, 20:22
av Snurrbo
Takk Ingvar, det er vel ganske nøyaktig det svaret jeg håpet på! Vet ikke om jeg tar meg råd til å sette i gang med foringene også. Sikkert lurt, men det er vel en del jobb og knot? Bør i tilfelle sette vekk jobben. Spørs hva de skal ha for det. Jeg har jo lyst til å gjøre ting selv, men har lite erfaring og må låne garasje. Rundene med en NSX på Våler må ha noe med den habile føreren av 9-5en å gjøre skulle jeg tro ;-)

Snakk om Bilstein… Ser at betegnelser går litt om hverandre. Stemmer det at sport = B6 (normal høyde) og sprint = B8 (senket)? Og du, Ingvar, har gått for sport selv om sportsfjærene er en anelse senket.

Tor: Jeg fant ikke noe hos NeoBrothers, men så at PartsForSaab påstår at de har. http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... =2_189_207

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Lagt inn: 04 apr 2013, 22:17
av Ingvar N629
Ja, jeg har B6. Holdbarheten er jeg forøvrig imponert over, de har stått på bilen i ca 100k km og kjennes nye ut.

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Lagt inn: 26 apr 2013, 10:24
av Snurrbo
Nå har jeg fått ut fingern, og vil bestille... Jeg tenkte å velge HD-kyllingbeina til partsforsaabs.com (http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4015). Er det noen som vet om disse leveres som par, eller om jeg må bestille to? Det står egentlig ikke. Sendte en e-post til pfs, men har ikke fått svar.

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Lagt inn: 26 apr 2013, 10:27
av Hjelle, N6
Snurrbo skrev:Nå har jeg fått ut fingern, og vil bestille... Jeg tenkte å velge HD-kyllingbeina til partsforsaabs.com (http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4015). Er det noen som vet om disse leveres som par, eller om jeg må bestille to? Det står egentlig ikke. Sendte en e-post til pfs, men har ikke fått svar.
Det er pr. stk.

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Lagt inn: 26 apr 2013, 10:38
av Snurrbo
Takk takk! Enormt mye kortere responstid her enn hos kundestøtten til PFS :-)

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Lagt inn: 29 mai 2013, 20:18
av Karl N1641
Oppsettet mitt er nok litt vel stivt/hardt.
Hadde gått for originale sportsfjører og Bilstein sport idag (ville forøvrig beholdt same oppsett som eg har pr idag (SAS + polyurethane rund baut)).