Bremselufting 9-5 [knoting]

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Bremselufting 9-5 [knoting]

Legg inn av Saabfan » 03 apr 2013, 00:22

Har skiftet bremsevæske, ingen trolldom det, men var ikke helt happy med følelsen i pedalen. Gikk over en gang til, stadig i samme rekkefølge:

høyre foran - venstre bak - venstre foran - høyre bak (slik haynes sier)

Væska var fin og lys og kom ut jevnt uten bobler og putring - MEN - pedalen er like ille, om ikke verre #-o

Har en teori om at det ligger noen bobler og "slurer" og ikke blir med helt ut fordi jeg ikke alltid lukket nippelen mens pedalen gikk opp igjen - fordi jeg så på slangen at det lå væske i den slik at luft ikke kunne trekkes inn, men tenker nå at den lille returflowen som kan ha oppstått (riktignok med væske) kan ha hindret noen småbobler å komme helt ut.

Er det noen som har opplevd noe liknende? Skal ta enda en runde og være nøye på at nippelen alltid er lukket når pedalen går opp.

(Og ja - jeg etterfylte kontinuerlig...)
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bremselufting 9-5 [knoting]

Legg inn av Ingvar N629 » 03 apr 2013, 08:15

Kan være en fordel å ha vakuum på nippelen, evt sette trykk på beholderen. Å kun pumpe på pedalen blir ikke alltid bra, dessverre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bremselufting 9-5 [knoting]

Legg inn av TiaZzz » 03 apr 2013, 10:15

En slik er ikke dum hvis man har tilgang på kompressor.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bremselufting 9-5 [knoting]

Legg inn av Saabfan » 04 apr 2013, 13:08

Ingvar N629 skrev:Kan være en fordel å ha vakuum på nippelen
Det ække lov å si :!:

:lol:
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bremselufting 9-5 [knoting]

Legg inn av Saabfan » 06 apr 2013, 14:44

Hmm, ja da har jeg over bremsene nok en gang med en bilmekaniker som medhjelper og pedalen er vel egentlig uforandret. Tror ikke det er luft i systemet. La merke til at reservoaret og bremseservoen beveger seg litt/svikter litt, altså skyves litt opp og frem når jeg tramper på pedalen og ser på beholderen samtidig (med panseret åpent).

Er det vanlig? Var på vei til å ta vekk dekselet over akvariet og se nedi der om det var noen fester som kunne strammes, men rakk ikke det. Hvor og hvordan er denne assemblyen festet til torpedoveggen?

Ser ikke ut til at systemet lekker. Begynner å lure på om bremsen bare er litt sånn, under kjøring bremser den mer eller mindre som vanlig (kjent meg blind på det) men når jeg bare sitter i bilen og trår ned pedalen synes jeg den går alt for langt inn og at den stopper mekanisk og ikke på trykket i systemet.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bremselufting 9-5 [knoting]

Legg inn av TiaZzz » 06 apr 2013, 14:55

Denne tråden beskriver litt om hvordan ting er festet: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=201626

Fremgangsmåten i WIS er å ta demontere langt mere som det nevnes i posten.

Hvor langt ned kan du trykke pedalen? Min pedal stopper langt tidligere når bilen er avskrudd da jeg mangler hjelpen fra bremsekraftforsterkeren. Nå har ikke jeg testet dette på 9-5en, men vanligvis så skal jo pedalen synke noe hvis du holder bremsen inne og starter bilen. Hva skjer da i din bil?

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bremselufting 9-5 [knoting]

Legg inn av Saabfan » 06 apr 2013, 15:09

Bremsekraftforsterkeren fungerer - jeg bygger trykk ved å trampe noen ganger slik at pedalen blir hard(ere), når jeg da skrur på motoren synker den inn når den får hjelp av forsterkeren.

Det er ikke slik at det ikke er noe motstand i pedalen, men jeg kan presse den så langt den - med motor på - at det butter litt mekanisk, altså at pedalen stopper mot noe annet.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bremselufting 9-5 [knoting]

Legg inn av Saabfan » 06 apr 2013, 15:15

Om noen med 9-5 svirrer rundt i trondheim i dag eller i nærmeste fremtid og har 5 min to spare, hadde det vært gull å få sammenliknet med en annen bil! Og samtidig fått en second opinion.

Tlf. 41 68 37 24
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Bremselufting 9-5 [knoting]

Legg inn av Talker » 01 jun 2013, 13:32

Etter hvordan du har beskrevet det er dette PRIKK likt med hvordan mine bremser på min ng900 oppfører seg. Nå er det like før jeg bare bytter til en ny master sylinder/hoved bremse sylinder. Alt annet er nytt, men likevell lav og for myk pedal. Bremser helt ok, men ikke den følelsen jeg forventer på en bil med viggen bremseoppsett og stålomspunnede bremseslanger.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bremselufting 9-5 [knoting]

Legg inn av Saabfan » 03 jun 2013, 22:29

Har nå prøvekjørt to andre 9-5er og de er akkurat like... Den ene var enda mykere i pedalen når bilen ikke var i fart. Er nok sånn det er ser det ut til.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar