Side 1 av 1

*Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 29 jul 2013, 10:46
av Stalfa
Jeg har noen klank-klunk lyder i fra fremvognen.

Hadde den inne til en sjekk før ferien, og verkstedes hørte også lyden men kunne ikke finne annet enn at noen foringer var begynt å bli dårlige.
Det var da foringene for "hoved-bruen/rammen" eller noe slikt.

Måtte muligens ha løs motoren for å fikse det. Kunne hende de klarte det uten å løsne motoren ved å bruke et spesialverktøy.

Snakker man da mest sansynligvis om "subframen" ref. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 6-208.html ?

Og har det noe for seg med polyurathain foringer der, vil jeg merke noen forskjell eventuelt hvilken?

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 29 jul 2013, 10:56
av henrik
Prøv og kjenn forskjellen;) blir etter min mening mye bedre. Mye. Litt småtaskete med de bakerste to men eller ok byttejobb for en hobbymekaniker.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 29 jul 2013, 22:03
av na_X
Polyforingene er litt hardere og varer lengre!
Bare å få det bytta med en gang, det blir ikke bedre av seg selv på ramma der. :)
Bytt med det samme de foringene bak, så slipper man å sette bort bilen så mye mer pga. foringene på 9-5n.

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 30 jul 2013, 07:04
av Stalfa
na_X skrev:Bytt med det samme de foringene bak, så slipper man å sette bort bilen så mye mer pga. foringene på 9-5n.
De fleste andre foringene er polyurethane.

Får sjekke med verkstedet om de vil bruke polyurethane foringer. :)
Har ikke anledning til å gjøre jobben selv.

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 31 jul 2013, 23:11
av Stalfa
Hva er "normal" time-estimat for en slik jobb dersom man ber et verksted om et tilbud?

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 02 aug 2013, 08:42
av Ove N
Stalfa skrev:Hva er "normal" time-estimat for en slik jobb dersom man ber et verksted om et tilbud?

Det gikk en kveld og vi passerte vel midnatt. Vi byttet da bremserør bak høyre side, og byttet alle foringer slike du linker til.
Da var det også kaffe under hele seansen..
Kjekt med løftebukk
Bilde

og motorløfter
Bilde

og foringsutpresserverktøy
Bilde

Og det viktigeste av alt, de lyder som var der forsvant :woot:

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 02 aug 2013, 09:04
av Stalfa
Mr. Nesevis. [-X

Jeg velger å bruke garasjetiden på kosebilen.
Bilde
Ove N skrev: Og det viktigeste av alt, de lyder som var der forsvant :woot:
Kjekt.

..bruke garasjetiden på kosebilen.

Lagt inn: 02 aug 2013, 09:50
av Ove N
Støtter deg masse der ja..
Men det kommer jo en vinter, da kommerr vel 9-5 ibruk igjen :idea:

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 02 aug 2013, 22:44
av doo-kie
Stalfa skrev:Hva er "normal" time-estimat for en slik jobb dersom man ber et verksted om et tilbud?
Jeg og paul byttet på begge stasjonsvognene våre i sommer, vi brukte 3 timer til sammen, og da byttet vi luft og bensinfilter på på hannes samtidig når den sto på bukken.

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 29 sep 2013, 21:22
av TiaZzz
Drar opp igjen denne istedet for å starte en ny.

Forsøkte å senke subframen på bare en side slik som står beskrevet i dokumentasjonen fra Powerflex. Løsnet ene siden og skrudde ut skruene på andre siden med jekk under. Jeg klarte kun å senke den siden en liten tomme før det butter og det er langt fra nok til å få inn noe pressverktøy eller Powerflex-foringen inn. Jeg demonterte braketten til radiator og IC samt stabstaget for å se om det kunne være de, men jeg antar det er bakre motorfestet.

Feiga ut videre demontering da foringene egentlig var ganske ferske og fine. Hva har dere andre gjort som ikke plukket ned hele subframen?

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 29 sep 2013, 21:35
av Ingvar N629
Henger kanskje i rattstammen? Løsnes fra fotbrønnen, en skrue med 13mm hode, pass på at ikke nederste del av rattstammen glir av, det er viktig.

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 29 sep 2013, 21:50
av TiaZzz
Glemte å nevne det, jeg løsnet satsen som rattstammen ender i fra subframen, men det hjalp ikke noe særlig. Bolten er ganske lang så det burde gi en tomme ekstra. Nå kan det være at jeg glemte å løsne motsatt siden når jeg tenker etter. #-o

Du tror det kan være synderen, Ingvar? Altså at motorfestet var en blindvei? I så fall er det en smal sak å løsne hele skiten fra subframen for å la den slippe lenger ned.

Re: *Klank-Klunk* Subframe?

Lagt inn: 29 sep 2013, 21:56
av Ingvar N629
Bakre motorfeste må også løsnes, men det er én 16mm mutter fra oversiden, så det går fort. Trenger god forlenger og et ledd kan være kjekt. Pass på servorøret på høyre side og løsne staget til lastvinkelgiveren hvis du har Xenon, og pass på kjølerpakka.