Side 1 av 1

Hjelp! Klarer ikke å bestemme meg ved valg av nye bremser

Lagt inn: 03 mar 2014, 22:59
av MadRos
Hei, jeg klarer ikke å bestemme meg angående kjøp av nye klosser og skriver. Bilen har steg1 og føler at bedre bremser er nødvendig. Nå er også mine litt slitte, kansje vil
nye originale klosser og skriver være godt nok :? ?

Har sett på maptun og Neo brothers sine sider, og der har man valg mellom original eller EBC Turbo groove, enten med green/Red/Yellow stuff.

Reklamen om Turbo Groove skivene sier jo:

" Skivan är slitsad och har även så kallade "spots" hål, allt för att öka din bromsprestanda och rensa beläggen från smuts.
Ger bättre bromsverkan under alla förhållanden i jämnförelse med originalet." Nå er dette kun reklamen, og her kan jo stå hva som helst egentlig..

Også har vi noen som heter EBC Ultimax også, hos skruvat.no

Nå har jeg lest flere innlegg i forumet om dårlige erfaringer med EBC og greenstuff/redstuff / Yellowstuff. Gjorde ikke akuratt valge lettere.. Noen mener til og med at Greenstuff er verre en original!

Noen har skrevet at Yellowstuff er ganske gode uten å varmes opp først, og de koster jo ca 1.800 med skiver hos Neobrothers..

Re: Hjelp! Klarer ikke å bestemme meg ved valg av nye bremse

Lagt inn: 03 mar 2014, 23:06
av little_e
Hva med enkelt å greit og slenge på 314 mm originale skiver og klosser foran?

Re: Hjelp! Klarer ikke å bestemme meg ved valg av nye bremse

Lagt inn: 03 mar 2014, 23:08
av MadRos
jeg vet ikke om bilen har originalt 285 mm eller 314mm.

De 314 mm vil nok ikke passe (helt uten videre) på 285 ?

bilen er 1.8t biopower 2008 modell.


Eller tenkte du på dette? (http://www.maptunparts.no/bremser/brems ... saab-.html)

Re: Hjelp! Klarer ikke å bestemme meg ved valg av nye bremse

Lagt inn: 03 mar 2014, 23:50
av little_e
Ja, der står jo alt du trenger. Dersom du har en 1,8t ser jeg ikke for meg at du har 314 mm originalt - men dette kan du jo måle deg frem til.
Dersom du bestiller det kittet samt bremseslanger er alt bolt on.

Re: Hjelp! Klarer ikke å bestemme meg ved valg av nye bremse

Lagt inn: 04 mar 2014, 00:17
av TiaZzz
Sett flere si, på andre forum, at 316mm bremsene er nesten like gode som 345 TurboX-bremsene grunnet større stempel i førstnevnte. Skal være en solid oppgradering.

Ang. skiver og klosser så kan jeg anbefale http://www.dcperformance.co.uk/ på pris og service. Jeg handlet akkurat Black Diamond slissede, Ferodo DS2500 klosser front og BD predator bak. Pakken kom rett fra BD og de hadde glemt bakklossene, men DCP ruddet raskt opp. UPS sto for frakt så fortollingsgebyret var ikke like ille som Posten heller.

Re: Hjelp! Klarer ikke å bestemme meg ved valg av nye bremse

Lagt inn: 04 mar 2014, 02:25
av 99Turbo
En 9-3 SS 1,8t har 286 mm bremser forran. Trenges det noe mer enn originalt? Hvorfor? Bilen er trimmet, men kjøres den fortere enn før? Men bedre bremser er jo aldri feil da :) Slissede skiver er laget for å lede varme mer effektivt vekk, men trengs det egentlig? Mye av tingen med "sportsbremser" er en kul utseende og utstyrs gimik, de aller fleste klarer seg fint og litt til med originale skiver med gode eller meget bra klosser. Yellowstuff trenger oppvarming og er ikke egnet til kjøring på vanlig vei, de er visst blitt bedre siden jeg prøvde dem, men det er ikke nok. Ferrodo DS 2500 funker fra kalde til langt over den varmen en får til ved vanlig kjøring og nødbrems, men de koster skjorta. Har et sett liggende som ble prøvd, men som var feil til bilen :( De funker, det blir ikke bedre :) Det heter at det funker med 16" felg på 314 mm bremser, men ikke alle 16" har nok plass, ikke alle originale heller. Hvis du vil ha bedre bremser til vanlig kjøring kjøp bedre klosser, det har sin hensikt, og dropp slissede skiver, det er det ikke behov for. Skal du virkelig oppgradere bremsene, kjøp 314 mm pakke, det er en betydelig oppgradering! Jeg har det, med originale skiver og klosser og det funka faktisk overraskende bra på Våler i høst de rundene jeg fikk før dekket truet med å eksplodere :shock: Før neste runde på bane kan det hende det blir bedre klosser, men skivene lar jeg være, og det er ikke sikkert jeg bytter ut klossene heller. Originale 286 mm bremser koker meget godt etter noen runder på Våler :wink: Skal du ha 314 mm må kalippere, skiver, klosser og bremse skjold byttes. Skjoldet kan jo selvfølgelig skjæres av da. Men skal du først ta den ut så kan du jo hive på 300 mm ventilerte bak også da, gjør meget merkbar forskjell det også i tillegg til 314 mm forran :wink:

Re: Hjelp! Klarer ikke å bestemme meg ved valg av nye bremse

Lagt inn: 04 mar 2014, 10:01
av MadRos
Fikk veldig lyst på den oppgraderingen ja :D

jeg kjører ikke på bane nei, men jeg kjører saab :D

Hva må skiftes ut bak da? Finnes det noe sånt pakke? Jeg ser ikke slik pakke hos maptun :/

men jeg fant jo dette.. http://www.maptunparts.no/bremser/brems ... lerad.html Men er noe grusomt dyr da.

Blir noe teit ja, mtp det står pinglete 278mm bak :) Så bak må oppgraderes også..


Tiazz, takk for linken ;)

Og takk til deg også 99Turbo!

EDIT: Etter par mailer med maptun (svarer fort de :D) Samlet vi en pakke for Bak også. oppgradering til 292mm. Alt dill dall, koster no ca 6.000. Det må jo være en grei pris til for denne Oppgraderingen !

Men så var det EU kontroll / biltilsynet da. Vil de være uenig i dette nå da?