B4 eller B6 til 9-5

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

B4 eller B6 til 9-5

Legg inn av Fjalla » 30 sep 2014, 19:03

Skal bytte demperene på 9-5'en. Er sportsunderstell på den, orginale fjærer.
Blir B4 for myke med sportsunderstell?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B4 eller B6 til 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 30 sep 2014, 19:10

Nei, selv ville jeg valgt B6 men om du tror de blir for stive for din smak, så funker B4 helt fint.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: B4 eller B6 til 9-5

Legg inn av Fjalla » 30 sep 2014, 20:05

Problemet er vel at jeg ikke helt vet hva smaken min er. Kommer ikke til å bytte noe fremme så da blir det kanskje litt rart med stivere oppsett bak?
B4 tilsvarer vel orginale dempere?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: B4 eller B6 til 9-5

Legg inn av Helge » 01 okt 2014, 00:07

Hva menes egentlig med stivt?
Jeg tenker også på å bytte dempere.
Det sitter sportsunderstell på den.
Så jeg tenker også B4, B6.

Men hva anbefales?

Bilen frakter for det meste kone og barn.

Men den er jo litt oppjustert, så det hender det blir noen inspirerte turer.

Vi bor på landet og kjører for det meste langkjøring på forholdsvis bra veier. E6, RV4.

Vil kona få hikke hvis jeg setter på B6?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B4 eller B6 til 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 01 okt 2014, 08:53

Tror ikke kona di vil klage på B6 Helge, så lenge du holder deg til vanlige sportsfjærer. Er egentlig ganske vanskelig å ødelegge komforten på 9-5 med mindre den senkes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Neteland
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 505
Registrert: 26 jan 2012, 10:24
Medlemsnummer: N2538
Bil: 997 Turbo
Sted: Bergen

Re: B4 eller B6 til 9-5

Legg inn av Neteland » 01 okt 2014, 08:55

Eg kjørte med B6 over fjellet, intet problem egentlig. 17" felger. Kom seg betydlig i svingene, men gikk likevell ikkje så mykje utover komfort.

Brukeravatar
2strksm
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 27 mar 2007, 19:04
Medlemsnummer: 990
Sted: Askøy

Re: B4 eller B6 til 9-5

Legg inn av 2strksm » 01 okt 2014, 09:32

Jeg hadde originalt sportsunderstell og byttet til B6 hele veien rundt i sommer. Kan anbefale det. Som Neteland sier kom det seg betydelig i svingene hvilket gir økt komfort med mindre du kompenserer med å kjøre enda fortere.
Noe endring i støy fra veidekket var det, men ikke mer enn hva man typisk kan oppleve når man skifter dekk. Jeg kjører med 18".
MY07 9-5 2.0t Hirsch
1961 Vespa GL
2002 Husqvarna LT151

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: B4 eller B6 til 9-5

Legg inn av Fjalla » 01 okt 2014, 09:36

Hvordan var tilstanden på de orginale når du byttet da?
Er jo klart det blir stor forskjell hvis de orginale begynner å trekke på årene og kilometerne når de blir byttet :)

Brukeravatar
2strksm
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 27 mar 2007, 19:04
Medlemsnummer: 990
Sted: Askøy

Re: B4 eller B6 til 9-5

Legg inn av 2strksm » 01 okt 2014, 10:10

Erik S. skrev:Hvordan var tilstanden på de orginale når du byttet da?
Er jo klart det blir stor forskjell hvis de orginale begynner å trekke på årene og kilometerne når de blir byttet :)
De ble ikke byttet fordi det var noe galt med dem. Hvor langt de har gått vet jeg ikke.
MY07 9-5 2.0t Hirsch
1961 Vespa GL
2002 Husqvarna LT151

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: B4 eller B6 til 9-5

Legg inn av little_e » 02 okt 2014, 14:29

Jeg ser jo at neobrothers selger B8 og Maptun-fjærer til en særdeles fordelaktig pris.
Kanskje det er noe du bør vurdere?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar