Side 1 av 1

9-5 aero bremser sammenlignet med 288mm bremser.

Lagt inn: 05 apr 2016, 20:29
av St.D
Har kast i bremseskiver (Må derfor skifte) og lurte på om det er stor forskjell på varmgang i 307 mm og 288 mm bremsene. Jeg har selvfølgelig disse 288 mm bremsene. Det hender at av og til at jeg kjører litt aktivt på smal og svingete vei og da går bremsene varme etter bare ca 3-5 min kjøring. Har det noe hensikt å oppgradere bremsene med tanke på varmegang? eller går bremsene varme uansett? Noen som har erfaring eller noen råd å dele? Bare kjøre saktere? [-X (Har lest rundt på forumet så jeg vet hva som skal skiftes hvis det blir til det)

Re: 9-5 aero bremser sammenlignet med 288mm bremser.

Lagt inn: 05 apr 2016, 20:57
av Kristian N2215
Evt. 9-3 aero bremser (314mm) hvis du har MY02 eller nyere.

Re: 9-5 aero bremser sammenlignet med 288mm bremser.

Lagt inn: 05 apr 2016, 20:58
av Paradigm N558
Har kjørt på bane med min gamle 9-5 Aero, opplevde aldri at bremsene gav seg, men merk: jeg satsa heller ikke i nærheten av så mye som noen andre her gjorde ;)
Men du må ha ei adapterplate for å få calipperen til å gå over skiva.

Re: 9-5 aero bremser sammenlignet med 288mm bremser.

Lagt inn: 05 apr 2016, 22:02
av Hjelle, N6
Paradigm N558 skrev:Har kjørt på bane med min gamle 9-5 Aero, opplevde aldri at bremsene gav seg, men merk: jeg satsa heller ikke i nærheten av så mye som noen andre her gjorde ;)
Men du må ha ei adapterplate for å få calipperen til å gå over skiva.
Eller so handlar en korrekt holdar for kalipperen...

Re: 9-5 aero bremser sammenlignet med 288mm bremser.

Lagt inn: 06 apr 2016, 06:43
av saab9000aero
Har kjørt med både 288 mm bremser på en 9-5 2.2tid og med 308 mm bremser på en 2000 modell 9-5 med b235r med maptun steg 4++ på Vålerbanen. Aldri hatt problemer med bremsene på noen av de. Dieselen klarte ca 150 på langstrekket og bensinen klarte 170 på strekket.

Kjørt masse på norske veier med campingvogn på begge bilene også. Men aldri hatt problemer. Så enten er det noe gale med bremsene dine, ellers så må du endre kjørestil mye.

Re: 9-5 aero bremser sammenlignet med 288mm bremser.

Lagt inn: 06 apr 2016, 09:06
av Ingvar N629
Det handler mye om kjørestil, bremser du som ei kjerring så blir de varme med en gang. Brems hardt og sent, så holder det bra. Jeg har definitivt klart å bruke opp aerobremsene på bane, men det har da holdt noen runder. På vei har jeg aldri vært i nærheten. Hirschbremsene mine har jeg aldri klart å bruke opp, de holder runde etter runde etter runde, selv med baneslicks som gjør at man kan stå på pedalen uten at ABS slår inn.

Når det gjelder det du spør om, altså om det er forskjell på hvor mye som skal til før bremsene blir varme, så er det klart at noe forskjell er det, og den er proporsjonal med vektdifferansen mellom 288mm og 308mm skiver. Ikke voldsomt, med andre ord.

Bremsevæske med vann i koker fort.

Ny bremsevæske kan være en grei plass å starte, samt å holde foten unna bremsen når du ikke virkelig skal bruke den.

Re: 9-5 aero bremser sammenlignet med 288mm bremser.

Lagt inn: 14 apr 2016, 15:39
av St.D
Takk for svar! Tror jeg går for de samme bremsene som jeg har og skifter bremsevæske.
bremser du som ei kjerring så blir de varme med en gang
:lol: Ja hvem vet.

Re: 9-5 aero bremser sammenlignet med 288mm bremser.

Lagt inn: 15 apr 2016, 01:13
av Kristian N2215
Nå selger speedparts også et kit med 345mm 9-3 turbo x bremser med borrede zimmermannskiver. Lå vel på 6500kr.