BE-lappen

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jun 2007, 23:38

Ingvar N629 skrev:Feil, Hjelle! Har blitt bøtelagt for akkurat det, så det der vet jeg! Så lenge du har B er det tillatt totalvekt som gjelder, både på henger og trekkvogn, tilsammen maks 3500 kg. Med BE er det nettovekt + last som gjelder!
OK, tåplige greier.
Kika på http://www.vegvesen.no før eg skreiv inlegget, var i tvil kva som gjaldt, var dårlig med info der. Er vel kanskje for å lage enkle reglar det er slik, særlig fornuftig er det ihvertfall ikkje....
Eg er ihvertfall glad for at eg har heile regla (minus A då, men eg må ha fire hjul eller meir), og kan gå direkte på det som står i vognkort :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2007, 23:43

Hjelle, N6 skrev: OK, tåplige greier.
Kika på http://www.vegvesen.no før eg skreiv inlegget, var i tvil kva som gjaldt, var dårlig med info der. Er vel kanskje for å lage enkle reglar det er slik, særlig fornuftig er det ihvertfall ikkje....
Eg er ihvertfall glad for at eg har heile regla (minus A då, men eg må ha fire hjul eller meir), og kan gå direkte på det som står i vognkort :)
Ja, helt ubrukelig regelverk... Jeg bestilte E-oppkjøring etter den bota der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 02 jun 2007, 23:48

Ingvar N629 skrev:
Hjelle, N6 skrev: OK, tåplige greier.
Kika på http://www.vegvesen.no før eg skreiv inlegget, var i tvil kva som gjaldt, var dårlig med info der. Er vel kanskje for å lage enkle reglar det er slik, særlig fornuftig er det ihvertfall ikkje....
Eg er ihvertfall glad for at eg har heile regla (minus A då, men eg må ha fire hjul eller meir), og kan gå direkte på det som står i vognkort :)
Ja, helt ubrukelig regelverk... Jeg bestilte E-oppkjøring etter den bota der.
e det lenge siden?
hvis nå nylig, ka kosta det?
konne tenkt meg E'en på lappen men gidde ikkje hvis det e svindyrt
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2007, 00:04

Jeg deler denne.

Jeg tok BE i fjor, kosta et par tusen, ca 2500 tror jeg det var, inkl oppkjøring. Oppkjøringa var en vits... det samme var de to obligatoriske kjøretimene. Samtalen med kjørelæreren var sånn:
Han forklarer at med henger må det tas hensyn til ekstra vekt, hengeren tar plass i svinger osv... Deretter spør han hva jeg driver med.
Jeg: Jeg er ingeniørstudent, og jobber mest mulig ved siden av.
Han: Jaha, hva jobber du med da?
Jeg: Kjører buss...
Han: Å. (stille en stund) Ja, da kjører du bare ut til E14 og tar til venstre. Jeg har noen telefoner jeg skulle ha tatt, det passer vel bra nå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 jun 2007, 03:26

Tok BE for litt over et år siden, har du bare B fra før må du ta lastesikringskurs.. Selv tok jeg det kurset og 4 timer (à 45 min) og oppkjølring, det kostet jobben rett i underkant av 5000..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2007, 09:07

Freshmaker N237 skrev:lastesikringskurs..
Det glemte jeg! Jeg slapp jo det kurset da jeg hadde CD fra før... Da blir det nok dyrere enn jeg skrev, Frode!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 03 jun 2007, 12:14

hmm. eg har fagbrev som terminalarbeider. dette er ganske likt fagbrevet for transport. lastsikring e jo ein del av det.
jobbe med detta daglig.

men kjenne eg staten rektigt så holde vel ikkje det. :?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 jun 2007, 12:56

Frode N073 skrev:hmm. eg har fagbrev som terminalarbeider. dette er ganske likt fagbrevet for transport. lastsikring e jo ein del av det.
jobbe med detta daglig.

men kjenne eg staten rektigt så holde vel ikkje det. :?
Dersom du har lappen C eller CE eller annen lastebil fra før må du ikke ha det, men ellers må du nok det..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 03 jun 2007, 13:39

så oppkjøringen innbærer ikke lukeparkering og rygging gjennom hinderløype med fullasta 2tonns bilhenger? :D
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 03 jun 2007, 21:43

Jeg tok C1E rett før jul jeg. Kosta ca 6000,-. da hadde jeg riktignok C1 fra før, men fikk da automatisk både BE, C1E og D1E (D1 hadde jeg også fra før da).

Da kan du også trekke en tilhenger som har høyere totalvekt enn det bilen har lov til å trekke, så lenge ikke den AKTUELLE totalvekten blir høyere enn det som står i vognkortet.


Med andre ord, så kan du med en vanlig personbil trekke en båthenger uten båt, eller en biltilhenger uten bil. (greit hvis du bare trenger å flytte hengeren).

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 jun 2007, 00:15

Gisle N163 skrev:Jeg tok C1E rett før jul jeg. Kosta ca 6000,-. da hadde jeg riktignok C1 fra før, men fikk da automatisk både BE, C1E og D1E (D1 hadde jeg også fra før da).

Da kan du også trekke en tilhenger som har høyere totalvekt enn det bilen har lov til å trekke, så lenge ikke den AKTUELLE totalvekten blir høyere enn det som står i vognkortet.


Med andre ord, så kan du med en vanlig personbil trekke en båthenger uten båt, eller en biltilhenger uten bil. (greit hvis du bare trenger å flytte hengeren).

-Gisle
Dette gjelder alle klasser med "E".. Selv kjører jeg endel med bil osm kan trekke 3600 kg på hengerfestet, derfor klarer jeg meg stort sett greit..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 jun 2007, 00:16

Edward N812 skrev:så oppkjøringen innbærer ikke lukeparkering og rygging gjennom hinderløype med fullasta 2tonns bilhenger? :D
Oppkjøring på BE er mye kjøring med henger på 1 tonn, og litt rygging, enten rett bakover og så inn i luke eller rundt hjørne.. Ihvertfall her i bergen..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 04 jun 2007, 00:19

Vet ikke om det er noe poeng men jeg bare ønsker og sette opp det der med hva som er tillatt og ikke klart:P

Det er tillatt total vekt man skal gå utifra
Hengeren kan ikke veie mer en bilen
Har ikke hengeren bremser kan den kun ha en tillatt totalvekt på 750 kg.
Har hengeren bremser kan du ha bil og henger med samlet tillatt totalvekt på 3500 kg...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 jun 2007, 00:26

Johan N828 skrev:Vet ikke om det er noe poeng men jeg bare ønsker og sette opp det der med hva som er tillatt og ikke klart:P

Det er tillatt total vekt man skal gå utifra
Hengeren kan ikke veie mer en bilen
Har ikke hengeren bremser kan den kun ha en tillatt totalvekt på 750 kg.
Har hengeren bremser kan du ha bil og henger med samlet tillatt totalvekt på 3500 kg...
Man skal aldri last emer enn totalvekt på henger da, med BE kan man trekke maks den vekten som står som tillatt totalvekt på henger, i BILENS vognkort..
Styrer med DAB og AUX

Svar