bilen min spiser drivledd/knute/tripod oppdatert 18 juni
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
bilen min spiser drivledd/knute/tripod oppdatert 18 juni
indre drivknute på passsjersiden min røk her tidligere i forrige uke etter litt hard medfart over en fartshump.
byttet da til en splitter ny knute og mansjett, kom meg 500m så gikk den til hellvete (akselen hoppet rett og slett ut av medbringeren (den knuta går inn i på diffhuset)) og slo med seg medbringeren og krysset, akkurat hvorfor den hoppet ut av huset vet jeg ikke, (var i en hard venstre sving forresten)
idag var jeg på høggeren og hentet meg en ny drivaksel med knuter og medbringer.
byttet medbringer (passet på å få shimset den likt som den bilen den kom fra) og kryss og mansjett
brukte eksisterende drivaksel pga jeg fikk ikke løsnet den nye (den gamle heller for dne saks skyld) fra bremseskiven/navet.
satte på og testkjørte, fungerte fint selv i svinger.
kjørte da en lengre tur (var på vei til å ta horten ferga) men brått hørte jeg et klong i metallet og deler som spruter under bilen, svinger da inn til veikanten, ser det ryker av panseret, fant da ut at det var fettet fra drivknuten som, hadde sprutet opp på eksosrøret, og at drivknuten hadde gått til hellvete igjen (fortsatt indre på passasjersiden)
noen som har noen som helst aning hvorfor?
tok fra en 87mod delebil og alt av deler var likt som det gamle annet enn at den nye medbringeren hadde tynnere shimsing ut fra diffhuset. men akselen sto tilsvarende kortere inn i huset så kan vell ikke være derfor
drar da på høggerne til lørdagen igjen og bruker 500spenn til på enda en aksel men nå setter jeg på alt av drivaksel fra den bilen
begynner å bli lei bilen nå egentlig
evnt er det noen som har en delebil å selge?
får legge til en ting
ja jeg vasket bort alt det gamle fettet og sjekket at det ikek var noe uvedkomment der
byttet da til en splitter ny knute og mansjett, kom meg 500m så gikk den til hellvete (akselen hoppet rett og slett ut av medbringeren (den knuta går inn i på diffhuset)) og slo med seg medbringeren og krysset, akkurat hvorfor den hoppet ut av huset vet jeg ikke, (var i en hard venstre sving forresten)
idag var jeg på høggeren og hentet meg en ny drivaksel med knuter og medbringer.
byttet medbringer (passet på å få shimset den likt som den bilen den kom fra) og kryss og mansjett
brukte eksisterende drivaksel pga jeg fikk ikke løsnet den nye (den gamle heller for dne saks skyld) fra bremseskiven/navet.
satte på og testkjørte, fungerte fint selv i svinger.
kjørte da en lengre tur (var på vei til å ta horten ferga) men brått hørte jeg et klong i metallet og deler som spruter under bilen, svinger da inn til veikanten, ser det ryker av panseret, fant da ut at det var fettet fra drivknuten som, hadde sprutet opp på eksosrøret, og at drivknuten hadde gått til hellvete igjen (fortsatt indre på passasjersiden)
noen som har noen som helst aning hvorfor?
tok fra en 87mod delebil og alt av deler var likt som det gamle annet enn at den nye medbringeren hadde tynnere shimsing ut fra diffhuset. men akselen sto tilsvarende kortere inn i huset så kan vell ikke være derfor
drar da på høggerne til lørdagen igjen og bruker 500spenn til på enda en aksel men nå setter jeg på alt av drivaksel fra den bilen
begynner å bli lei bilen nå egentlig
evnt er det noen som har en delebil å selge?
får legge til en ting
ja jeg vasket bort alt det gamle fettet og sjekket at det ikek var noe uvedkomment der
Sist redigert av janerik171187 den 18 jun 2007, 21:39, redigert 1 gang totalt.
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 348
- Registrert: 05 jan 2006, 23:26
- Medlemsnummer: 387
- Navn: Kenneth Holsæther
- Bil: 8 stk saab
- Sted: Eidsvåg i Romsdal
- Kontakt:
Jeg har vært borti det samme,der hoppet den ut fra medbringern over ei fartsdump.enest jeg kan tru er att drivaksel rett å slett er for kort,eller att motor og gir står skjeivt visst det er mulig.
Det er ikke tilfeldigvis enn svart 2 dørs 900t8 du har?
Mvh Kenneth
Det er ikke tilfeldigvis enn svart 2 dørs 900t8 du har?
Mvh Kenneth
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
en hvit 3dørsTurbo Kenneth n387 skrev:Jeg har vært borti det samme,der hoppet den ut fra medbringern over ei fartsdump.enest jeg kan tru er att drivaksel rett å slett er for kort,eller att motor og gir står skjeivt visst det er mulig.
Det er ikke tilfeldigvis enn svart 2 dørs 900t8 du har?
Mvh Kenneth
åssen fiksa du det a?
har en liten mistanke om noe skjevheter jeg å
ser ut som at ene staget under girkassa er litt nærme selve kassa enn sist jeg titta under der.
skal se om jeg finner ut noe imorra
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
- bjarne n654
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
det tviler jeg på siden bilen har fungert lenge før første gang det skjedde, og har brukt samme aksel hele tia.bjarne n654 skrev:kan være at du har venstre drivaksel på høyre side, den er kortere og dermed hopper ut?
+ tok deler fra riktig side av donorbilen
men skal kjøpe nytt lørdag og da setter jeg på alt fra samme bil så fungerer det ikek da så er det noe seriøst feil
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Den yttre drivknuten sitter fast i drivakselen med en spennring som klikker fast i et spor på akselen. Det kan være at spennringen har sluppet ut av sporet og at drivakselen er presset helt i bunnen av knuten. Dette vil medføre at den blir for kort. Hvis du prøver å dra og puffe i drivakselen skal du kjenne en liten slakk som kommer både fra spennringen i sporet og fra slitasjen i selve knuten. Jeg vet ikke hvor lett det er å kjenne de to slakkene fra hverandre, men hvis du med først å dra hardt i drivakselen kjenner at du drar den ut til den stopper med et knepp, da vet du at du har dratt spennringen på plass igjen. Men det kreves nok at du overhaler den yttre knuten og strammer opp spennringen, slik at du unngår dette på nytt.
Eller som du har tenkt, skift alt.
Eller som du har tenkt, skift alt.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
'og900turbo skrev:Den yttre drivknuten sitter fast i drivakselen med en spennring som klikker fast i et spor på akselen. Det kan være at spennringen har sluppet ut av sporet og at drivakselen er presset helt i bunnen av knuten. Dette vil medføre at den blir for kort. Hvis du prøver å dra og puffe i drivakselen skal du kjenne en liten slakk som kommer både fra spennringen i sporet og fra slitasjen i selve knuten. Jeg vet ikke hvor lett det er å kjenne de to slakkene fra hverandre, men hvis du med først å dra hardt i drivakselen kjenner at du drar den ut til den stopper med et knepp, da vet du at du har dratt spennringen på plass igjen. Men det kreves nok at du overhaler den yttre knuten og strammer opp spennringen, slik at du unngår dette på nytt.
Eller som du har tenkt, skift alt.
vi målte akslene, og den ene virket som at den var 0.5mm kortere enn den andre.
men igjen så hadde vi ikke stort nok skyvelær (brukte litt mer jalla metoder) så er ikke sikkert det er forskjellig lengde
skifter alt neste helg ivaffall
men skal titte litt på motorfester her og der, kanskje det er en synder der
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
kan det at bolten som holder øvre bærearmen der den skal vere var løs (dvs murreren var løs) være grunnen?Petter 900 T skrev:gåent motorfeste, har skjedd før...
Petter
fant det her igår se
så ikke noe annet fancy, men skal titte litt under bilen idag
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
kan det at bolten som holder øvre bærearmen der den skal vere var løs (dvs murreren var løs) være grunnen?
Nei, om øvre arm kommer innover så skal den langt inn før den gjør skade. (3 cm)
Sjekk motorfestet ditt med spett eller kubein, tror ikke du finner noe under bilen...
Petter
Nei, om øvre arm kommer innover så skal den langt inn før den gjør skade. (3 cm)
Sjekk motorfestet ditt med spett eller kubein, tror ikke du finner noe under bilen...
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
hvor er det motorfestene ligger a ?Petter 900 T skrev:kan det at bolten som holder øvre bærearmen der den skal vere var løs (dvs murreren var løs) være grunnen?
Nei, om øvre arm kommer innover så skal den langt inn før den gjør skade. (3 cm)
Sjekk motorfestet ditt med spett eller kubein, tror ikke du finner noe under bilen...
Petter
har kun sett et, det på venstre side av eksosmanifolden
en liten forklaring på hvor de ligger hadde vært kjekt, og holder det å bende de tilbake igjen eller må jeg bytte?
tror det følgerm ed ne del fester på motoren jeg henter til helga
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
hvor er det motorfestene ligger a ?
har kun sett et, det på venstre side av eksosmanifolden
Sett fra høyre siden så er det på venstre side ja, siter et på andre siden, og et foran girkassa. Totalt 3
Nei, det kan ikke bendes tilbake, må byttes.
Petter
har kun sett et, det på venstre side av eksosmanifolden
Sett fra høyre siden så er det på venstre side ja, siter et på andre siden, og et foran girkassa. Totalt 3
Nei, det kan ikke bendes tilbake, må byttes.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
skal se om jeg får kjøpt festene også når jeg er på høggerenPetter 900 T skrev:hvor er det motorfestene ligger a ?
har kun sett et, det på venstre side av eksosmanifolden
Sett fra høyre siden så er det på venstre side ja, siter et på andre siden, og et foran girkassa. Totalt 3
Nei, det kan ikke bendes tilbake, må byttes.
Petter
er de like sålenge det er samme type blokk? er en 87mod forgasser på høggeren se som jeg alikevell skal demontere litt av
og detter hele motoren ned når jeg demonterer ?
lett å demontere forresten?
først og fremst
trenger jeg kjøpe alle? regner egentlig med det er festet på passasjer sidne som er defekt
tok å brekka (brekkjernet) litt på det, og var en god cm eller 2 spillerom oppover idet (måtte seff ta i litt)
litt sidelengs også
+ ser at det festet har vært sveiset en gang i tia
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Tror du gjør lurere i å kjøpe et nytt Men siden du har t8 så kan jeg nevne at alle (med visse forbehold) 8 ventiler har mekaniske motorfester
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Petter, vet du sånn ca. hva som skjer med motoren som forårsaker at tripoden ramler ut av medbringeren når motorfestet er gåent. Flytter motoren på seg eller noe sånt? Med motorfestet, mener du selve "kudden" eller stagene som står på den.Petter 900 T skrev:gåent motorfeste, har skjedd før...
Petter
Jeg klarer ikke helt å se for meg hendelsesforløpet?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681