Lovlig trimming
Moderator: Moderatorer
Snakka med arb.giver nå. Hvis jeg skal gjøre en slik endring lovlig må jeg dokumentere forskjellen i avgasser fra uavhengig lab. Så det blir dyrere enn selve endringen.
Kan gjøre det uten å godkjenne, men hvis jeg havner i kollisjon, kan det medføre at forsikringen ikke betaler en damn shait.
Han mente det var lettere å få godkjent en helt ny turbomotor fremfor å sette på en pling og en ploing.
[/quote]
Kan gjøre det uten å godkjenne, men hvis jeg havner i kollisjon, kan det medføre at forsikringen ikke betaler en damn shait.
Han mente det var lettere å få godkjent en helt ny turbomotor fremfor å sette på en pling og en ploing.
[/quote]
9000 cde
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
[/quote]SvenO skrev:Snakka med arb.giver nå. Hvis jeg skal gjøre en slik endring lovlig må jeg dokumentere forskjellen i avgasser fra uavhengig lab. Så det blir dyrere enn selve endringen.
Kan gjøre det uten å godkjenne, men hvis jeg havner i kollisjon, kan det medføre at forsikringen ikke betaler en damn shait.
Han mente det var lettere å få godkjent en helt ny turbomotor fremfor å sette på en pling og en ploing.
Det høres snodig ut... Når du endrer til et orginalt oppsett må det da være så enkelt som å få Scanauto til å se på den, og skrive en bekreftelse på at dette oppsettet er orginalt og godkjent av Saab selv? Det er da likegyldig for biltilsynet om du bytter software eller om du bytter hele motoren, for resultatet blir jo nøyaktig det samme.
PS: Kanskje Jørgen kunne skilt dette ut i en egen tråd?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Når jeg har snakket med biltilsynet om dette er det snakk om at det er greit å godkjenne med papirer fra gm norge og endringer som er orginale.. På en annen side tror jeg ikke at noen oppdager de endringene det her er snakk om.. Dessuten dekker forsikring det uansett dersom det er andre ting enn fart som er grunnen til ulykke..EdHunter N815 skrev:Det høres snodig ut... Når du endrer til et orginalt oppsett må det da være så enkelt som å få Scanauto til å se på den, og skrive en bekreftelse på at dette oppsettet er orginalt og godkjent av Saab selv? Det er da likegyldig for biltilsynet om du bytter software eller om du bytter hele motoren, for resultatet blir jo nøyaktig det samme.SvenO skrev:Snakka med arb.giver nå. Hvis jeg skal gjøre en slik endring lovlig må jeg dokumentere forskjellen i avgasser fra uavhengig lab. Så det blir dyrere enn selve endringen.
Kan gjøre det uten å godkjenne, men hvis jeg havner i kollisjon, kan det medføre at forsikringen ikke betaler en damn shait.
Han mente det var lettere å få godkjent en helt ny turbomotor fremfor å sette på en pling og en ploing.
PS: Kanskje Jørgen kunne skilt dette ut i en egen tråd?
PS: Skilt ut i egen tråd, er det ønske om å flytte denne til trimming?
Styrer med DAB og AUX
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Den er grei..SvenO skrev:Jørgen: Jeg har ikke blitt medlem enda, så helst ikke.
Men dere sier altså at jeg bare skal gjøre endringene uten å få det godkjent?
Hva er mulige konsekvenser for meg?
Mulige konsekvenser KAN være:
*Bortfall av forsikring
*Stor regning på avgifter hvis du blir tatt
Styrer med DAB og AUX
Som den ansvarlige personen jeg er, tror jeg at jeg drøyer dette prosjektet. 150 hester skulle vel holde. Jeg har uansett ikke fått tatt bilen på langkjøring enda, så jeg må uansett vente til jeg har fått prøvd det. Godt mulig det er mer enn nok drag i bilen.
Men takk for tips og fristelser, gutter! Bare si ifra når neste treff er, så stikker jeg kanskje innom.
Men takk for tips og fristelser, gutter! Bare si ifra når neste treff er, så stikker jeg kanskje innom.
9000 cde
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Kommer til å kjøre ens stund orginal 150 hk selv jeg også.. Treff er det alltid på samme sted siste onsdag hver måned..SvenO skrev:Som den ansvarlige personen jeg er, tror jeg at jeg drøyer dette prosjektet. 150 hester skulle vel holde. Jeg har uansett ikke fått tatt bilen på langkjøring enda, så jeg må uansett vente til jeg har fått prøvd det. Godt mulig det er mer enn nok drag i bilen.
Men takk for tips og fristelser, gutter! Bare si ifra når neste treff er, så stikker jeg kanskje innom.
Styrer med DAB og AUX
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Jørgen, du trenger nye dyser og nytt 190 hk-styrdon, så er du i gang, og bilen er ikke engang "trimmet".
Den er rett og slett laget for det originalt!
Billig blir det også.
Jeg kan bestille dette i morgen, sammen med veivhusventilasjonsoppgraderingen.
Den er rett og slett laget for det originalt!
Billig blir det også.
Jeg kan bestille dette i morgen, sammen med veivhusventilasjonsoppgraderingen.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.