turtall/toppfart og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2007, 21:11

Det kan regnes ut, eller tas utifra skjønn og sammenligning som jeg tipper Frode gjorde.

Her er en oversikt over de forskjellige primærenes utvekslinger:

Tenner Primærutveksling
øvre/
nedre
31/30 Nr 4 0,968
30/27 Nr 5 0,9
31/26 Nr 6 0,839
32/25 Nr 7 0,781
33/24 Nr 8 0,727
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 03 jun 2007, 23:57

janerik171187 skrev:
Frode N073 skrev:hvis du vett hastigheten din med 3000rpm i 5. gir så e det muligt å finna ut ka primær du har.
det kan jeg si er omtrent 100km/t (vet det fordi den fusker litt akkurat der og er irriterendes i 100sona på E6)
Jeg hadde en 900 T8 1986mod før. Den også begynte å fuske litt når den kom opp i ca 100 km/t. Den gikk helt fint og jevnt opp til denne hastigheten, men derifra og videre opp gikk den mer ujevnt, det ble litt mer svak risting i motoren og litt styggere gange. Men den gikk bra for det, hadde den lett opp i nærmere 200 kmt/t i utlandet uten at det ble problemer.

Min 900 T16 Aero 1990mod går mye jevnere og finere i hastighet på 100 km/t og videre oppover. Dette har vel med at T16 er bedre enn T8, men jeg jeg vet ikke om det har noe med forskjellig girkasse på de to bilene å gjøre.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 04 jun 2007, 00:02

tja. sammenligna mest med min. men meine eg har lest at alle T8 blei levert med primær 6. eg hadde det på min T8 -86.

dessuten e det ein øvesikt her øve kaffor ein primær som blei levert med de forskjellige modellane.

http://www.900aero.com/

gå på Gearbox data og så 2. Primary gearing.

det snediga e at 900gl 1984 hadde primær 7. det samme som T16. e kanskje aen utveksling på girå
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 04 jun 2007, 05:40

Aero1990 skrev:
janerik171187 skrev:
Frode N073 skrev:hvis du vett hastigheten din med 3000rpm i 5. gir så e det muligt å finna ut ka primær du har.
det kan jeg si er omtrent 100km/t (vet det fordi den fusker litt akkurat der og er irriterendes i 100sona på E6)
Jeg hadde en 900 T8 1986mod før. Den også begynte å fuske litt når den kom opp i ca 100 km/t. Den gikk helt fint og jevnt opp til denne hastigheten, men derifra og videre opp gikk den mer ujevnt, det ble litt mer svak risting i motoren og litt styggere gange. Men den gikk bra for det, hadde den lett opp i nærmere 200 kmt/t i utlandet uten at det ble problemer.

Min 900 T16 Aero 1990mod går mye jevnere og finere i hastighet på 100 km/t og videre oppover. Dette har vel med at T16 er bedre enn T8, men jeg jeg vet ikke om det har noe med forskjellig girkasse på de to bilene å gjøre.
hvis jeg gasser på til 120 så forsvinner alt som heter hakking.

og akkurat nå pga litt startproblemer med kaldstarten så har jeg en knapp som skrue på dysa til kaldstarten, og når jeg trykker på den knappen så forsvinner også hakkinga (selv om jeg kjører i 100) så er nok noe feil på min ivaffall
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 03 jul 2007, 21:16

Ingvar N629 skrev:
janerik171187 skrev:
na_X skrev:Dreiemoment = aks.
HK = toppfart.

Utvesklingen på primær på turbo kasser er litt høyere enn på biler uten turbo på 900 visstnok, men med å gire ned en bil så oppnår man også en bedre aks.

låner topicen litt

så det du sier er at en 900turbo med ikke turbo kasse vil gå saktere eller fortere enn med turbo kasse :P?

(har valig 900 kasse på min se(gamle eier byttet))
Høyere utveksling = høyere hastighet på samme turtall. På og900 er det fem forskjellige primærutvekslinger, som man kan bytte mellom kassene uten å ta kassa ut av bilen. Primærene er benevnt 4, 5, 6, 7 og 8. Turboene har 6-8 avhengig av modell. Sugerne har 4, 5 eller 6. Jo høyere tall, dess høyere utveksling. Hvilken primær du har finner du vha girkassenummeret ditt, det er GM XXXXX (Gearbox Manual, 5 siffer), hvorav det midterste sifferet angir hvilken primær som sitter i kassa.

Men det er jo mulig at tidligere eier av bilen din bytta over primærdrev da han bytta kasse...



Lurte litt på dette selv etter jeg leste om emnet her.

Fant et nr på girkassen, 8728144300, men får ikke så mye ut av dette, vet ikke om det sier noe, kan være noe annet, står på eksossiden rett over peilepinnen. Eller er det et annet nr. jeg skal se etter?

Fant ut at jeg må litt i overkant av 130 km/t for å få ca 3000 o/min med bilen i femte. Bil: T16 Aero 1990. Men girkassen er byttet på bilen i nyere tid. Jeg må vel ha 8 som primær, stemmer det? (målingen er bare vanlig kjøring, og det er litt vanlig misvisning på speedometer o.l. dekkene er standard 15`` 195/60.

Som sagt hadde jeg en T8 1986 før og den mener jeg var lavere/lettere giret, syns faktisk den var bedre på akselerasjon enn T16, noe jeg har hørt andre si også, kan vel stemme med forskjellen i girkassen? Men som sagt syns jeg T16 går finere i større fart.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jul 2007, 22:17

Du må se etter et annet nummer. Nummeret begynner med GM og har fem siffer etterpå. Det står på ei gul og rød plate helt fremst, oppå den delen av kassa hvor primærkjedet sitter.

Høres uansett ut som om du har primær nr 8, det er en sjelden sak, så ikke skrot den hvis kassa raser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 07 jul 2007, 00:25

Fant riktig nummer på girkassen da jeg så etter en gang til.

GM 45612

Får ikke dette helt til å stemme i forhold til min bilmodell: Modell er 900 T16 Aero M1990. Nummeret stemmer da ikke med tabellen hos 900aero.com.

Men som sagt er girkassen skiftet på bilen, før jeg kjøpte den. Det må vel være det som gjør det? Kan det i så fall være byttet primær på kassen, slik at det er en høyere enn 6 som nummeret her antyder. For ellers stemmer det dårlig med hastighet på bilen i forhold til omdreining, jfr mitt forrige innlegg:


Fant ut at jeg må litt i overkant av 130 km/t for å få ca 3000 o/min med bilen i femte. Bil: T16 Aero 1990. Men girkassen er byttet på bilen i nyere tid. Jeg må vel ha 8 som primær, stemmer det? (målingen er bare vanlig kjøring, og det er litt vanlig misvisning på speedometer o.l. dekkene er standard 15`` 195/60.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jul 2007, 00:49

GM 45612 er kasse til 900S (LTT). Jeg mener forresten at dette er en 89-90 kasse, som er de sterkeste femtrinnskassene. Fullt mulig at det er byttet primær.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar