Jeg har en 9000 turbo 87-modell som har blitt vrang å starte. Den kan starte uproblematisk 9 av 10 ganger, men så er den helt død. Jeg vrir om tenningen og kan oppleve at det ikke blir fordelt strøm til noe som helst. Neste gang er det svakt lyst i dashboard og så kan det være strøm til både lys og mer til, men starteren er død. Så plutselig starter den som en drøm.
Har fått tips om at det kan være en plate som fordeler strømmen som kan være brent sund. Kan dette være en teori? Og hva heter dette? Innslagsplate? Hvor finner jeg denne og er det vanskelig å skifte for en med 14 tommeltotter?
Startvansker 9000 T 1987 modell
Moderator: Moderatorer
Prøv først å sjekke batteripolene, er disse full av korrusjon kan det gi slike symtomer som du beskriver. Sjekk også (-) ledingen på batteriet er den hel og fin og har god kobling til chassi/motor?
Hadde det det kun vært innslaget på starteren som feilet ville du hatt godt lys i dashbordet, så her må det være flere ugler i mosen.
Angående "innslagsplaten" så er en solenoid spole (elektromagnet) montert på startmotoren, når du vrir på nøkkelen inn i start posisjon så skyver elektromagneten frem tannhjulet til starteren inn på svinghjulet samtidig som det er et rele inne i innslaget som slår til når tannhjulet er på plass på svinghjulet og startmotoren begynner å jobbe.
Hadde det det kun vært innslaget på starteren som feilet ville du hatt godt lys i dashbordet, så her må det være flere ugler i mosen.
Angående "innslagsplaten" så er en solenoid spole (elektromagnet) montert på startmotoren, når du vrir på nøkkelen inn i start posisjon så skyver elektromagneten frem tannhjulet til starteren inn på svinghjulet samtidig som det er et rele inne i innslaget som slår til når tannhjulet er på plass på svinghjulet og startmotoren begynner å jobbe.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen