TTI (Teite trim ideèr.)

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

TTI (Teite trim ideèr.)

Legg inn av Paradigm N558 » 31 jul 2007, 14:01

Jeg har noen teite trim-ideer her. Ingvar har allerede i sin gudommelige visdom ruinert èn av de. Men jeg tar alle alternativene her.

1) kople på ei dyse på innsug eller FØR turboen hvor man sender en kontrollert mengde med startgass inn sammens med lufta til motoren.
Resultat? Sikkert motorhavari, men det må jo gå an i en periode!

2) Dødsmetoden. Denne skal jeg utføre på en V**** 240 en dag.
- Ta og beregn hvor mye bensin en motor trenger for å gå på X antall bar..
- Lag til ett system som kan levere bensin til hver syllinder.
- Kople på en paintball-tank som kan levere en plass mellom 200 og 300 bar.
- Ehh.. kjør på? (Prøv å ikke lever mer enn kanskje 2.5-3 (10?)bar da.. i en kort periode)

3) NOS.. ett velkjent fenomen, OG jeg har fått tilbud om NX-kitt av den allerede velkjente honda-mannen min. Han skal forøvrig kjøpe en lystgassgenerator, dvs. han produserer egen lystgass.
- konseptet er skammelig enkelt, NOS ved fullt gasspådrag, og kun da.

Leveres med 3 dyser, 25 - 50 og 75 hesters-dyser. Bruk hvemenn du vil av de. Monteres ved å borre hull i innsuget på motoren, og noe elektrisk tjafs. No big deal.

Noen sier også at det er bedre å bruke lystgass å sprute dette rett på ICen.. skal være veldig kaldt etter hva jeg har hørt.
Lystgass FØR turbo vil resultere i at motoren bestemmer seg for å hilse litt på bunnpanna og litt på toppen. Har jeg hørt.

4) eBay! De har alle slags former for trim. Den mest geniale er den "elektrical turbo" som skal gi 1000 hester ekstra.. kanskje 14?
Jeg og en venn satt og regna på luftmengen en motor (Honda da.. suger) tar til seg.. og fant ut at på over 4000 RPM så blir vifta å sinke luftstrømmen til motoren. Altså når du trenger dette mest.

eBay har også veldig mange gode og kjente trim-sett.
Se f.eks. her har man jo noe kjempebra og stabilt. Anbefales på det varmeste.
De har også luftfilter som gir 10-20 hester mer, eksos som gir 15 hester, OG bakpotte som ALENE gir 10 hester.
Har man en saab 900i fra 84, så får man jo fort 45 hester mer, og dette er jo en MARKANT forbedring!
Er bare å klistre på Aero-merket med en gang!
- Dekaltrimming fungerer forresten like bra.

Jeg bare kjedet meg :D
Kos dere^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jul 2007, 14:07

Flyttet til ikke saabrelatert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 31 jul 2007, 14:21

var der jeg i utgangspunktet tenkte å poste den :oops:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 jul 2007, 14:27

Ingvar N629 skrev:Flyttet til ikke saabrelatert.
Daniel, hjeeeeelp... Kan du ikke fikse en funksjon som kan la oss flytte tråder til Bilforumet istedet ????? 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 jul 2007, 14:39

Daniel N683 skrev:
Tor N12 skrev:
Ingvar N629 skrev:Flyttet til ikke saabrelatert.
Daniel, hjeeeeelp... Kan du ikke fikse en funksjon som kan la oss flytte tråder til Bilforumet istedet ????? 8)
Når vi oppgraderer forumet (om litt) vil vi få mulighet for å ikke bare flytte posten - men flytte en bruker med alle postene hans over til bilforumet.. 8)


Du var jo også inne på tanken med å peise på med varmere plugger på 900i'en din.. hoho.. da rista gamlingen på hue.. pluss at du klarte å skru pluggene skjeivt i.. det var en fin tid.. hehe
:lol: :lol: :lol:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 31 jul 2007, 14:45

Du har ikke tilfeldigvis sett for mye på Mythbusters på Discovery :D
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 31 jul 2007, 15:08

OFTE :D
Elsker det programmet :D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 31 jul 2007, 15:56

bra noen står for underholdningen her på forumet :D stå på Para :wink:
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 31 jul 2007, 16:25

trykkluftsystemet til et paintballgevær leverer nok ikke på langt nær samme luftmengde som en turbo gjør, selvom den greier veldig høyt trykk det milisekundet du trykker på skyteknappen.

Men å levere samme trykket over en liten periode, no way!

Men om du kjøper en billig kompressor (24l, 8bar maks) til rundt 400kr, bruker en 12v-230v omformer og setter den i bagasjen... da har du prosjekt! Her snakker vi minst 300l/h, men den vil tømme seg rimelig fort.
Blir litt som en NOS tank, bare at den fyller seg opp helt på egenhånd :D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Legg inn av Harald N1080 » 31 jul 2007, 19:57

Hva med tørris? Det er da unektelig ganske kjølig. Kanskje det kunne blitt brukt til noe? En "kasse" ett eller annet sted som rørene til turboen etc. går gjennom?

Eller flytende nitrogen? Vet folk bruker det til å kjøle ned ekstremt overklokkede pc-er med...

;)

(Hvis man først skal gjøre noe ekstremt, mener jeg...)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 31 jul 2007, 21:27

Harald N1080 skrev:Hva med tørris? Det er da unektelig ganske kjølig. Kanskje det kunne blitt brukt til noe? En "kasse" ett eller annet sted som rørene til turboen etc. går gjennom?

Eller flytende nitrogen? Vet folk bruker det til å kjøle ned ekstremt overklokkede pc-er med...

;)

(Hvis man først skal gjøre noe ekstremt, mener jeg...)
Tørris, ja kanskje.

Flytende nitrogen...? Og hvordan har du tenkt å forhindre at hele systemet iser ned? Luften inneholder mye fuktighet, og om luften blir for kald vil det slå seg på innsiden av slanger/rør ganske kjapt. Sikkert på utsiden også for den del...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 31 jul 2007, 23:05

Modifisere en 9K =D

Få tar i en 3.0L Griffin motor til 9K. Smelle på to turboer (en for hver rekke) samt monster coolere =D

Høres bra ut :P

Johan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 31 jul 2007, 23:31

Absolutt ikke ett prosjekt jeg ville foraktet 8)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 31 jul 2007, 23:58

Daniel N683 skrev:
Johan N828 skrev:Modifisere en 9K =D

Få tar i en 3.0L Griffin motor til 9K. Smelle på to turboer (en for hver rekke) samt monster coolere =D

Høres bra ut :P

Johan
Hvorfor skal ikke det være gjennomførbart? bortsett fra at girkassa kommer til å ryke...
Ett ord: Dogbox
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 01 aug 2007, 00:14

Daniel N683 skrev:
ParADigM N558 skrev:
Daniel N683 skrev: Hvorfor skal ikke det være gjennomførbart? bortsett fra at girkassa kommer til å ryke...
Ett ord: Dogbox
Ok.. så hvorfor har ingen her på klubben en 3.0 v6 med to turboer da?
At kassa ikke tåler det er en ting, motoren vil heller ikke tåle så voldsomt mye.

Men det er sikkert mulig å bolte sammen to B234R og få en rrrrååå V8er!!:biggrin:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar