Park og spredere fungerer ikke!

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Park og spredere fungerer ikke!

Legg inn av Pasient N657 » 30 aug 2007, 18:29

Bilen er en 96 9000 2.0 LTT.

Jeg kjøpte orginale spredere, som koblet til det eksisterende ledningsnettet. Så kjøpte jeg en orginal bryter på saab, som jeg satt i kontakten som lå bak dekslet i dashbordet. Så stakk jeg på saab og kjøpte det releet jeg skulle ha, og satt i sikring der det skulle være sikring.

MEN!

Når jeg setter bryteren på parklys, og slår på tåkelysene foran, så får jeg KJØRELYS og tåkelys!?

Uansett hva bryteren står på, så får jeg kjørelys og spredere når sprederne er slått på.

Ledningsnettet er ikke tuklet med, det er jo orginalt. Så hva er problemet?

(I turtellern så lyser lyset for parklys, uansett hvilke lys jeg har, og det har vært sånn siden jeg kjøpte bilen, men har aldri brydd meg om det)

Noen som har noen kloke ord?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 aug 2007, 21:25

Innstrumentlysene skal lyse hele tiden så lenge tenningen er på.

Når det gjelder lysene så må man nok sjekke koblings-skjema og feilsøke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 30 aug 2007, 23:17

sånn her er det jo på alle 9000. jeg har enda ikke vært borti en 9000 som originalt kan ha park og tåkelys. er i akkurat samme situasjon som deg, og det problemet er det flere måter å løse på. søk litt rundt på svenske forumet, der er det flere løsninger.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 aug 2007, 01:28

Edward N812 skrev:sånn her er det jo på alle 9000. jeg har enda ikke vært borti en 9000 som originalt kan ha park og tåkelys. er i akkurat samme situasjon som deg, og det problemet er det flere måter å løse på. søk litt rundt på svenske forumet, der er det flere løsninger.
Feil... På de jeg har hatt så har man kunnet ha park og tåkelys påslått samtidig. Da har jeg hatt M91/M92/M93/M97 selv, samtidig som jeg har flere kjente der jeg vet at dette går Morten N88 hadde jo en M95 nå har han en M96, såvidt jeg vet så går det på begge disse også.

Jeg har riktignok koblet om min nå slik at den nå har park/tåkelys i kjørelysposisjonen på hovedlysbryteren mens park og hovedlysposisjonen er som vanlig. Jeg kan alikevel slå på tåkelysene om jeg vil sammen med hovedlys også.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 31 aug 2007, 08:42

jaha, men det kan umulig være en feil. for på det svenske forumet blir samme spørsmålet besvart med at det er rett og slett sånn det er på 9000. min som er en M93 går det ikke på, og heller ikke på noen av kameratene mine sine M95 og 96, så da er det tydeligvis ikke avhengig av årsmodell ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 31 aug 2007, 13:13

Jeg tok ut den sikringen, og resultatet ble ingen lys. Ikke i sprederne heller. Brytern sto helt mot venstre, og knappen til sprederne var trykt inn.

Fikk også kjørelys og spredere når brytern sto på parklys og sprederne var på.

Så hva gjør jeg? Jeg vil helst ikke ha noen hobbyelektrikere til og tukle med bilens orginale ledningsnett. Og et verksted skal sikkert ha flerfoldige tusen for og fikse det..
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 aug 2007, 13:34

Skal sjekke skjemaet jeg, det jeg tror er at man må montere eller fjerne en "jumper" en eller annen plass...
De bilene jeg nevnte har hatt tåkelysene montert fra fabrikk, jeg tipper man må gjøre ett eller annet når de ettermonteres.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 31 aug 2007, 13:50

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 00&start=0

vær så god :) prøvde dette med den kortslutta kabelen under relèboksen i motorrommet, men det funka ikke hos meg heller. har ikke tatt meg tid til å finne ut hvilken ledning som går fra tåkelysbryter til lysbryteren enda, slik som han i svensketråden blir anbefalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: Park og spredere fungerer ikke!

Legg inn av Pasient N657 » 09 jul 2008, 02:06

Svær bump, men sommer i nord-norge betyr null mørke, og da er det nesten på sin plass og ha parklys i kombinasjon med tåkelys til en hver tid.

Jeg leste igjennom svenske tråden for andre gang, men ble ikke noe klokere.

Så, noen her som har noen andre tips?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Svar