Park og spredere fungerer ikke!
Moderator: Moderatorer
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Park og spredere fungerer ikke!
Bilen er en 96 9000 2.0 LTT.
Jeg kjøpte orginale spredere, som koblet til det eksisterende ledningsnettet. Så kjøpte jeg en orginal bryter på saab, som jeg satt i kontakten som lå bak dekslet i dashbordet. Så stakk jeg på saab og kjøpte det releet jeg skulle ha, og satt i sikring der det skulle være sikring.
MEN!
Når jeg setter bryteren på parklys, og slår på tåkelysene foran, så får jeg KJØRELYS og tåkelys!?
Uansett hva bryteren står på, så får jeg kjørelys og spredere når sprederne er slått på.
Ledningsnettet er ikke tuklet med, det er jo orginalt. Så hva er problemet?
(I turtellern så lyser lyset for parklys, uansett hvilke lys jeg har, og det har vært sånn siden jeg kjøpte bilen, men har aldri brydd meg om det)
Noen som har noen kloke ord?
Jeg kjøpte orginale spredere, som koblet til det eksisterende ledningsnettet. Så kjøpte jeg en orginal bryter på saab, som jeg satt i kontakten som lå bak dekslet i dashbordet. Så stakk jeg på saab og kjøpte det releet jeg skulle ha, og satt i sikring der det skulle være sikring.
MEN!
Når jeg setter bryteren på parklys, og slår på tåkelysene foran, så får jeg KJØRELYS og tåkelys!?
Uansett hva bryteren står på, så får jeg kjørelys og spredere når sprederne er slått på.
Ledningsnettet er ikke tuklet med, det er jo orginalt. Så hva er problemet?
(I turtellern så lyser lyset for parklys, uansett hvilke lys jeg har, og det har vært sånn siden jeg kjøpte bilen, men har aldri brydd meg om det)
Noen som har noen kloke ord?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
sånn her er det jo på alle 9000. jeg har enda ikke vært borti en 9000 som originalt kan ha park og tåkelys. er i akkurat samme situasjon som deg, og det problemet er det flere måter å løse på. søk litt rundt på svenske forumet, der er det flere løsninger.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Feil... På de jeg har hatt så har man kunnet ha park og tåkelys påslått samtidig. Da har jeg hatt M91/M92/M93/M97 selv, samtidig som jeg har flere kjente der jeg vet at dette går Morten N88 hadde jo en M95 nå har han en M96, såvidt jeg vet så går det på begge disse også.Edward N812 skrev:sånn her er det jo på alle 9000. jeg har enda ikke vært borti en 9000 som originalt kan ha park og tåkelys. er i akkurat samme situasjon som deg, og det problemet er det flere måter å løse på. søk litt rundt på svenske forumet, der er det flere løsninger.
Jeg har riktignok koblet om min nå slik at den nå har park/tåkelys i kjørelysposisjonen på hovedlysbryteren mens park og hovedlysposisjonen er som vanlig. Jeg kan alikevel slå på tåkelysene om jeg vil sammen med hovedlys også.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
jaha, men det kan umulig være en feil. for på det svenske forumet blir samme spørsmålet besvart med at det er rett og slett sånn det er på 9000. min som er en M93 går det ikke på, og heller ikke på noen av kameratene mine sine M95 og 96, så da er det tydeligvis ikke avhengig av årsmodell 

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Jeg tok ut den sikringen, og resultatet ble ingen lys. Ikke i sprederne heller. Brytern sto helt mot venstre, og knappen til sprederne var trykt inn.
Fikk også kjørelys og spredere når brytern sto på parklys og sprederne var på.
Så hva gjør jeg? Jeg vil helst ikke ha noen hobbyelektrikere til og tukle med bilens orginale ledningsnett. Og et verksted skal sikkert ha flerfoldige tusen for og fikse det..
Fikk også kjørelys og spredere når brytern sto på parklys og sprederne var på.
Så hva gjør jeg? Jeg vil helst ikke ha noen hobbyelektrikere til og tukle med bilens orginale ledningsnett. Og et verksted skal sikkert ha flerfoldige tusen for og fikse det..
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Skal sjekke skjemaet jeg, det jeg tror er at man må montere eller fjerne en "jumper" en eller annen plass...
De bilene jeg nevnte har hatt tåkelysene montert fra fabrikk, jeg tipper man må gjøre ett eller annet når de ettermonteres.
De bilene jeg nevnte har hatt tåkelysene montert fra fabrikk, jeg tipper man må gjøre ett eller annet når de ettermonteres.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 00&start=0
vær så god
prøvde dette med den kortslutta kabelen under relèboksen i motorrommet, men det funka ikke hos meg heller. har ikke tatt meg tid til å finne ut hvilken ledning som går fra tåkelysbryter til lysbryteren enda, slik som han i svensketråden blir anbefalt.
vær så god

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: Park og spredere fungerer ikke!
Svær bump, men sommer i nord-norge betyr null mørke, og da er det nesten på sin plass og ha parklys i kombinasjon med tåkelys til en hver tid.
Jeg leste igjennom svenske tråden for andre gang, men ble ikke noe klokere.
Så, noen her som har noen andre tips?
Jeg leste igjennom svenske tråden for andre gang, men ble ikke noe klokere.
Så, noen her som har noen andre tips?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO