Adapsjon

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 07 sep 2007, 09:37

Om boksen nullstilles etter 5 minutter uten strøm så skal det ikke være noe problem. Ta av batteripolen (Speedparts sier minus), gå inn og ta deg en kopp kaffe, ta deg en kjøretur med bilen, sørg for at olje/vann og alt det der har riktig temperatur, legg bilen i 3 gir på ca 1500-2000 rpm, og gi flatt jern til 4500-5000, gjenta prosedyren 3-4 ganger.

Da skal boksen ha skjønt hvor skapet står, for og si det slik :P
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 07 sep 2007, 09:51

Neida. Bare hiv deg utpå igjen. Skal gå fint med ny adapsjon.
Sist redigert av Johan N828 den 07 sep 2007, 10:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 07 sep 2007, 10:12

Høres ut som en girkassekiller å kjøre kun i fjerdegir, oppoverbakke fra 2500 til 4500 rpm :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 sep 2007, 10:19

Pasient N657 skrev:Om boksen nullstilles etter 5 minutter uten strøm så skal det ikke være noe problem. Ta av batteripolen (Speedparts sier minus), gå inn og ta deg en kopp kaffe, ta deg en kjøretur med bilen, sørg for at olje/vann og alt det der har riktig temperatur, legg bilen i 3 gir på ca 1500-2000 rpm, og gi flatt jern til 4500-5000, gjenta prosedyren 3-4 ganger.
Det er ein fordel at du køyrer motoren varm før du koplar ifrå batteriet, då vert det best resultat av adapsjonen.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 sep 2007, 13:32

T5 adapterer seg hele tiden slik at der er det ingen grunn å nulle boksen med mindre du gjør noen hardwareforandringer slik at du vil slette den gamle adapsjonen.

Adapsjon med å ta strømmen er noe som man gjør på bilene med DI/APC
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Legg inn av Brede N979 » 07 sep 2007, 18:45

Så Tor, eller noen andre, dette er ikke noe jeg trenger og prøve på 95 2.3 turbo'n min (9000 ltt)? Den rykker å napper nå inni tætteste granskogen ved pådrag.
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 08 sep 2007, 01:25

La det stå på noe lys eller lignende når du kobler fra batteriet.
Da vet man at det ikke ligger noe strøm igjen i systemet.
Har hørt om folk som ikke har klart å resette ting p.g.a. f.eks.
kondensatorer til stereo-anlegg også videre.
Lykke til og god helg.

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 08 sep 2007, 09:06

nå blei jeg jo litt skeptisk da.. jeg tror på det du sier tor, for vi satte inn ny boks i bilen til en kamerat her på forumet, og den gikk som ei klokke med en gang.

bilen min derimot, den hakker og napper som bare rakkern når jeg får ladetrykk på lave turtall. og når jeg gir på fra litt turtall i andre, så kommer et skikkelig napp før den virkelig drar no inni fandenivold..

adapsjon hjelper ikke? noe annet som kan hjelpe. all hardware skal jo stemme... kan jeg begynne å få sliten bensinpumpe?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar