Overdrive?
Moderator: Moderatorer
Overdrive?
Har Saab noen ganger laget overdrive kasser? Leter etter girkasse til Saab'en min og i den forbindelse kom jeg over en som sa at Saab ikke hadde 5 trinnskasser orginalt på turbomodellene i 1985, men overdrive kasse. Dette kan vel ikke stemme? Har lest en del Saab historie og men har ALDRI hørt om noen overdrivekasse. Bare lurer... Sikkert noen her som vet det..
Overdrive og overdrive, man kan bytte primærdrevene etter eget behov.
Personlig fant jeg ut at turtallet var unødvendig høyt på E-18 med min 900S T16 1990. Dro på hogger`n og fant en gammel T8 med 4-trinns kasse. Tok bort radiatoren og åpnet "kjedekassa" i fronten av gearkassa, på denne satt det drevsett nummer 7. Ganske enkel jobb.
Satte dette på min 5-trinns kasse og nå er det ca. 120km/t ved 3000omdr. og jeg kjører ca. 10 mil lengere på hver tank - lønnsomt
Drevsett nummer 8 er det høyeste du får tak i, det er "maks overdrive" og er nok designet for slettene i Texas
Personlig fant jeg ut at turtallet var unødvendig høyt på E-18 med min 900S T16 1990. Dro på hogger`n og fant en gammel T8 med 4-trinns kasse. Tok bort radiatoren og åpnet "kjedekassa" i fronten av gearkassa, på denne satt det drevsett nummer 7. Ganske enkel jobb.
Satte dette på min 5-trinns kasse og nå er det ca. 120km/t ved 3000omdr. og jeg kjører ca. 10 mil lengere på hver tank - lønnsomt
Drevsett nummer 8 er det høyeste du får tak i, det er "maks overdrive" og er nok designet for slettene i Texas
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Overdrive?
[quote="Kongerud"]Har Saab noen ganger laget overdrive kasser? ..[/quote]
Er ikke alle 5 trinnskasser egentlig overdrive-kasser. Tror fortsatt
at 4 giret er det som direkteoverfører fra clutchen til differensialen
på de fleste 5 trinnskasser. Bortsett fra og900 og 99 da, der en også
har utveksling på kjedene. Men prinsippet med at 5.gir øker utvekslingen
gjelder også her såvidt jeg husker av prinsippskissene til girkassa.
Og om du mener elektrisk overdrive med knapp som på tidlig
åttitalls Volvo, så har SAAB aldri hatt det.
1993 9000 Aero kasse, 147 km/t på 3000 rpm på speedometeret
Er ikke alle 5 trinnskasser egentlig overdrive-kasser. Tror fortsatt
at 4 giret er det som direkteoverfører fra clutchen til differensialen
på de fleste 5 trinnskasser. Bortsett fra og900 og 99 da, der en også
har utveksling på kjedene. Men prinsippet med at 5.gir øker utvekslingen
gjelder også her såvidt jeg husker av prinsippskissene til girkassa.
Og om du mener elektrisk overdrive med knapp som på tidlig
åttitalls Volvo, så har SAAB aldri hatt det.
1993 9000 Aero kasse, 147 km/t på 3000 rpm på speedometeret
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T