Wow! Mercedes har visst revolusjonert verden med ny motor.
Moderator: Moderatorer
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Wow! Mercedes har visst revolusjonert verden med ny motor.
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=166348
ka tid va det Saab viste fram sin motor med variabel komp?
ka tid va det Saab viste fram sin motor med variabel komp?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Hehe... så trege dem er 

'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
- Magnus N848
- 1.2 bar
- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Wow! Mercedes har visst revolusjonert verden med ny moto
Er ikke det samme da! Ved de belastninger da en vanlig ottomotor er minst effektiv bruker jo ikke denne motoren tennplugger til å antenne blandinga, og den tiden den selvtenner er vel ikke gasspjeldet i funksjon heller, kanskje har den ikke gasspjeld i det hele tatt. Det gjør at den får en mye bedre virkningsgrad. Direkte innsprøytning har den også, det er nok en forutsetning for at dette skal fungere.Frode N073 skrev:ka tid va det Saab viste fram sin motor med variabel komp?
Bensinmotoren slik vi kjenner den i dag kommer til å dø ut, bare vent og se. Den er ikke effektiv nok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: Wow! Mercedes har visst revolusjonert verden med ny moto
Og hvordan vil du få bedre virkningsgrad på en forbrenningsmotor?Ingvar N629 skrev:Er ikke det samme da! Ved de belastninger da en vanlig ottomotor er minst effektiv bruker jo ikke denne motoren tennplugger til å antenne blandinga, og den tiden den selvtenner er vel ikke gasspjeldet i funksjon heller, kanskje har den ikke gasspjeld i det hele tatt. Det gjør at den får en mye bedre virkningsgrad. Direkte innsprøytning har den også, det er nok en forutsetning for at dette skal fungere.Frode N073 skrev:ka tid va det Saab viste fram sin motor med variabel komp?
Bensinmotoren slik vi kjenner den i dag kommer til å dø ut, bare vent og se. Den er ikke effektiv nok.
Hva ligger forresten virknigsgraden på skipsmotorer på? (som forøvrig er de forbrennignsmotorene med best virkningsgrad ever....)
Når man får opp kompresjonen såpass som vi snakker om her øker NoX utslippene så drastisk at vi aldri får godkjent de.....
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Den termiske virkningsgraden stiger med forbrenningstrykket. Selvsagt er det andre faktorer som er med, som indre friksjon og greier, men det er forbrenningstrykket som er viktigst. Derfor dieselmotorer ofte blir seint varme.. lite spillvarme.
Men dieselmotoren som vi kjenner den er død, bare vent å se..
Men dieselmotoren som vi kjenner den er død, bare vent å se..

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten