Girkasse og900 T16 Areo
Moderator: Moderatorer
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Girkasse og900 T16 Areo
Noen som vet om hvor en kan få tak i rimelig og godt overhalt girkasse til og900 T16 Aero. Girkassa mi har nå gått 280000km, er blitt slapp i synkroniseringene, støyer litt i primærkjedet og det begynner å dannes slitasjespor i medbringerne (dro tung henger i høst og da merka jeg litt risting/vibrasjon).
Regner med at i en overhalt kasse er disse tingene byttet??
Byttekasse fra saab er utgått nå (kanskje like bra siden det kosta 23000.- for en slik).
Fins det firma som renoverer kasser og som kan levere en som er makan til den jeg har i bilen min?
Regner med at i en overhalt kasse er disse tingene byttet??
Byttekasse fra saab er utgått nå (kanskje like bra siden det kosta 23000.- for en slik).
Fins det firma som renoverer kasser og som kan levere en som er makan til den jeg har i bilen min?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Girkasse og900 T16 Areo
den du kan snakke med er nok Jørgen Erikkson.. han leverer kasser som er forsterket og overhaler så gamle kasser blir som nye.0046-705285055skilpadda skrev:Noen som vet om hvor en kan få tak i rimelig og godt overhalt girkasse til og900 T16 Aero. Girkassa mi har nå gått 280000km, er blitt slapp i synkroniseringene, støyer litt i primærkjedet og det begynner å dannes slitasjespor i medbringerne (dro tung henger i høst og da merka jeg litt risting/vibrasjon).
Regner med at i en overhalt kasse er disse tingene byttet??
Byttekasse fra saab er utgått nå (kanskje like bra siden det kosta 23000.- for en slik).
Fins det firma som renoverer kasser og som kan levere en som er makan til den jeg har i bilen min?
hvorfor ikke koste på seg ei forsterket kasse

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Girkasse og900 T16 Areo
ingen i Norge?alex_ander3@hotmail.com skrev:den du kan snakke med er nok Jørgen Erikkson.. han leverer kasser som er forsterket og overhaler så gamle kasser blir som nye.0046-705285055skilpadda skrev:Noen som vet om hvor en kan få tak i rimelig og godt overhalt girkasse til og900 T16 Aero. Girkassa mi har nå gått 280000km, er blitt slapp i synkroniseringene, støyer litt i primærkjedet og det begynner å dannes slitasjespor i medbringerne (dro tung henger i høst og da merka jeg litt risting/vibrasjon).
Regner med at i en overhalt kasse er disse tingene byttet??
Byttekasse fra saab er utgått nå (kanskje like bra siden det kosta 23000.- for en slik).
Fins det firma som renoverer kasser og som kan levere en som er makan til den jeg har i bilen min?
hvorfor ikke koste på seg ei forsterket kassei hvertfall hvis du skal ha litt hk etter hvert
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Det er egentlig ikke noe som er virkelig galt med girkassa mi. Den er jo i veldig bra stand til å ha gått så langt. På sikt må den nok byttes, men det er bare aktuellt å bytte den i en god, overhalt og gjerne forsterket 5-trinnskasse. Skal ha 220 hk etterhvert.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
Re: Girkasse og900 T16 Areo
Hvis oljen er gammal graut, bytt olje på kassa det hjelper hjelper garantert på synkroniseringene.skilpadda skrev: Girkassa mi har nå gått 280000km, er blitt slapp i synkroniseringene, støyer litt i primærkjedet og det begynner å dannes slitasjespor i medbringerne (dro tung henger i høst og da merka jeg litt risting/vibrasjon).
Bytt flere ganger til oljen er blank og klar.
Risting og vibrasjoner kan like godt være fra drivaksene, et typisk tegn er vibrasjon på 5 gir i motbakke under akselerasjon og gjerne tung last.
Mitt råd:
Kjør med den kassa du har, stell godt med den og du vil forhåpentligvis vil bli overasket over kjørelengden

Hoppas det är ok med svenska...
Jörgen Eriksson, som kallas "växellåds jörgen" på svenska turboforumet, renoverar växellådor till og900.
Jag har just köpt en 5-växlad växellåda från honom för 8000 sek. Det är en låda av starkaste modellen (89-93), utväxlingarna på 1,2,3,4 är ändrade så dom är högre dvs man klarar 100km/h på tvåan. Lagren är bytta till starkare Timken-lager. Enligt Jörgen ska lådan hålla för 270-300hk.
edit:
Han vill ha den gamla lådan i inbyte.
Jörgen Eriksson, som kallas "växellåds jörgen" på svenska turboforumet, renoverar växellådor till og900.
Jag har just köpt en 5-växlad växellåda från honom för 8000 sek. Det är en låda av starkaste modellen (89-93), utväxlingarna på 1,2,3,4 är ändrade så dom är högre dvs man klarar 100km/h på tvåan. Lagren är bytta till starkare Timken-lager. Enligt Jörgen ska lådan hålla för 270-300hk.
edit:
Han vill ha den gamla lådan i inbyte.
Sist redigert av DanneT16 den 01 apr 2004, 13:58, redigert 1 gang totalt.
/Daniel EkströmSAAB 900 T16 Aerowww.eagleracer.com
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
hei danne... er dette den samme kassa som han pleide å ta ca 10000 sek for? er det ikke forskjellige spec du kan velge om du vil ha med?DanneT16 skrev:Hoppas det är ok med svenska...
Jörgen Eriksson, som kallas "växellåds jörgen" på svenska turboforumet, renoverar växellådor till og900.
Jag har just köpt en 5-växlad växellåda från honom för 8000 sek. Det är en låda av starkaste modellen (89-93), utväxlingarna på 1,2,3,4 är ändrade så dom är högre dvs man klarar 100km/h på tvåan. Lagren är bytta till starkare Timken-lager. Enligt Jörgen ska lådan hålla för 270-300hk.
edit:
Han vill ha den gamla lådan i inbyte.
det med hk'ene ville jeg tatt med ei klype salt. nå har akkurat kameratene mine tatt erikkson-kassa si for ikke så lenge siden. han ene har kjørt med bremset 232 hk. og han andre med rundt 250. litt dumt han ikke oppgir hvor mye nm som kassa tåler. er jo det som tar kneken på kassa...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
den prisen du får av han er vel med innbytte av ei annen kasse ja. ellers kommer det en annen pris regner jeg med..skilpadda skrev:Kan det være mulig å få noe for den gamle kassen, siden den nå engang er så bra som den er??
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Har den samme kassa som danneT16 og har hatt den i ca 2 år, fungerer bra i min bil, men som med alle 900 kassene så må man kjøre med innsiden av hodet om man vil ha den til å holde+ at man må ha litt flaks. J.Ericsson renoverer kassene, men bruker jo standard drevsatser som kun er visuellt kontrollert, ikke røntgenfotografert for å avsløre sprekker. 4 trinns kassene har jo større (bredere) drev så disse burde holde lenger, men det virker ikke alltid som dette er tilfelle heller, da mange som går fra 5 til 4 trinns (standard) kasser også knekker disse.
Vil virkelig anbefale J.Ericsson som renoveringekspert no 1 på disse kassene, men det er vanskelig å gjøre mirakler med ei gearkasse som opprinnelig var konstruert for en 1,85 liters motor med 85Hkr. om man vil ha ei kasse som garantert holder, da må drevsatsen byttes, dette koster vel bortimot 40K.
edit: byttet 11 ganger (4 og 5 trinns)
Vil virkelig anbefale J.Ericsson som renoveringekspert no 1 på disse kassene, men det er vanskelig å gjøre mirakler med ei gearkasse som opprinnelig var konstruert for en 1,85 liters motor med 85Hkr. om man vil ha ei kasse som garantert holder, da må drevsatsen byttes, dette koster vel bortimot 40K.
edit: byttet 11 ganger (4 og 5 trinns)
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
kasse
Ta ut, transportere ned, gi mannen gammel kasse og penger, få "ny" kasse, returnere hjem, montere.
Eller?
Petter
Eller?
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226